Ik heb ongezond gegeten en vervolgens een laxeerpilletje ingenomen. Zal dit helpen om het ongezonde voedsel weg te werken ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.2K

Antwoorden (3)

Je eten komt wel sneller in de wc terecht, maar het grootste deel word gewoon verteerd. De vertering van eten begint al in je mond.
Dit is trouwens iets wat mensen met een eetstoornis ook vaak doen (naast overgeven). Pas hier wel mee op.
Vaak laxeermiddelen gebruiken kan schade veroorzaken aan je lichaam en zorgen voor luie darmen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Begin eerst eens met het stoppen van voedsel labelen als gezond of ongezond, goed of slecht. Voedsel is gewoon voedsel, je hebt dingen die goed zijn voor je doelen (eet dit vaker), en je hebt dingen die minder goed zijn voor je doelen (eet dit minder vaak).

Als jij voor de rest gezond en gevarieerd eet, heeft 1x wat te veel eten of iets wat niet zo goed is voor je doel niet veel effect. Dat compenseert je lichaam gewoon.
Ritsuka
8 jaar geleden
flyingcrow
8 jaar geleden
Prima,duidelijk antwoord!+
Nee, een laxeerpilletje heeft geen effect op de vertering in jouw lichaam van wat jij hebt gegeten. Je darmen verliezen alleen sneller dan gewoonlijk hun inhoud, en meer gebeurt er eigenlijk niet. Een laxeermiddel werkt op het laatste stukje van je darm, het zorgt dat er minder vocht uit je darmen worden gehaald. De vertering van het eten heeft dan al plaatsgevonden.
Amadea
8 jaar geleden
Veel eten is ongezond niet door wat er in zit, maar door wat er niet inzit: gene vitamines etc. Laxeren helpt daar dus niet tegen.

Omgekeerd; juist ongezonde snelle koolhydraten heten niet voor niets zo: ze wordne sneller opgenomen dan een laxeerpil ze weer kan laten uitpoepen...