Als ik wel fruit eet maar slechts weinig groenten, is dat gezond?

Ik eet vaak 4 stuks fruit op een dag. Daarnaast drink ik graag vers en ongezoet fruitsap (AH). Maar twee ons groente? Dat is vaak zo'n berg als je het op je bord legt, dat ik er simpelweg niet aan kom.

Compenseert het eten van vrij veel fruit in dit geval het gebrek aan groenten?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Hoewel hier meestal de slogan 2 stuks fruit en 200 gram groenten is, wordt er tegenwoordig vaak gesproken over minstens 5 porties of 400 gram groenten en fruit per dag. Howel groenten en fruit niet helemaal hetzelfde zijn, maakt dit advies geen onderscheid in de verdeling van de groenten of het fruit, noch wordt er bij dat advies verteld hoeveel je van iedere groep moet eten. Er zijn natuurlijk manieren om meer groenten te eten, dit hoeft niet in één portie van 200 gram bij je warm eten. Zo kun je bij het warm eten bijvoorbeeld 100 gram gekookte groenten eten en door de dag nog een frisse salade, een rauwe wortel, of een dikke tomaat eten (hoewel die laatste officieel wel als vrucht geclassificeerd wordt). Of je bewaart wat gekookte groenten van je avondmaal in de koelkast en eet die de volgende dag op, al dan niet weer opgewarmd.

Bronnen:
http://www.who.int/mediacentre/factsheets/...

als die 4 stuks fruit verschillend zijn, ook van het sapje, zie ik er geen problemen mee. sommige groenten zijn wel gezonder dus ik raad wel aan om er toch een paar op zijn minst te eten.

Veel fruit en weinig groenten is niet gezond. Fruit is natuurlijk gezond maar vooral zoete vruchten bevatten ook veel suiker (fructose) en beïnvloed je suikerspiegel. Het is juist belangrijk om die laag te houden. Zoete vruchten zijn o.a. ananas, mango, sinaasappel, banaan etc. Wil je toch meer dan 2 stuks fruit per dag, eet dan vnml. zure vruchten zoals, aardbeien, bessen, zure appels, grapefruit. Het beste zou zijn als je bij elke maaltijd groente eet. Eet je te weinig groente dan kom je toch essentiële mineralen e.a. stoffen te kort. Eet minimaal 250 gr. groente per dag. Liefst rauw of kort gestoomd of geroerbakt.

De aanbeveling van 2 stuks fruit en 200 g. groente per dag is er om ervoor te zorgen dat je elke dag niets mist van je voeding. voor de goede orde: een stuk fruit is 1 appel, schaaltje aardbei/bessen/druiven, stuk meloen. Als het zou gaan om een enkele vitamine dan is dat nog wel op te lossen met het slikken van een vitaminepil, maar groente en fruit zijn zeer belangrijke leveranciers van mineralen (denk aan ijzer), maar ook plantaardig eiwit, voedingsvezels en talloze microstofjes. Van deze stofjes heeft de wetenschap nog niet helder wat ze doen voor je gezondheid. Groente en fruit bevatten dit echter in wisselende samenstellingen. Er is niet 1 groente- of vruchtesoort die alles bevat in de ideale verhouding. Groente vervangen door wat meer fruit, vruchtesap lost dat niet op. Ook niet door veel van 1 vruchtesoort te eten. Dat is eenzijdig. bv. dat wat een banaan levert, dat doet een aardbei nu juist weer niet. Het komt je gezondheid niet ten goede als je weinig groente eet of het met 1 ding compenseert. daarom: Veel groente EN fruit en daarmee elke dag varieren.

Nee, dat is volgens mij niet gezond, omdat fruit veel (natuurlijke) suikers bevat. Twee stukken zijn daarom al genoeg. Groente bevat veel minder suiker. Hoe dan ook, in groente en fruit zitten beide veel voedingsstoffen en veel water, maar groente is beter voor je bloedsuikerspiegel en fruit is goed, omdat de natuurlijke suikers veel voedingsstoffen bevatten. Fruit kun je dus beter met mate eten, terwijl je van groente best veel op een dag mag eten.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100