Als ik wel fruit eet maar slechts weinig groenten, is dat gezond?

Ik eet vaak 4 stuks fruit op een dag. Daarnaast drink ik graag vers en ongezoet fruitsap (AH). Maar twee ons groente? Dat is vaak zo'n berg als je het op je bord legt, dat ik er simpelweg niet aan kom.

Compenseert het eten van vrij veel fruit in dit geval het gebrek aan groenten?

4.4K
Ritsuka
9 jaar geleden
ik eet met de lunch en avondeten groente, dan kun je het wat meer verdelen. Je kunt ook een omelet met wat groente maken als ontbijt.
Vul eens in wat je eet op een dag op een site/app als My Fitness Pal, FatSecret of Cronometer. Dan kun je zien hoe je zit met vitamines, mineralen en dergelijke.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Allemaal afhankelijk van welk fruit en welke groene, maar ga er maar niet vanuit.
Kijk en vergelijk:
http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/
tinus1969
9 jaar geleden
Het is een wat zinloze vraag, omdat het niet gaat om fruit vs groente, maar om wat je in totaal eet. Als je bv vlees eet, is het heel anders danw anneer je veganist bent.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ken een man die nooit fruit eet, koffie drinkt vanaf het moment van opstaan, om 18.00uur een warme prak [aardappelen, vlees en groente], om ongeveer 24.00uur 4 of 6 boterhammen met boter en beleg en verder 6 halve liters bier per dag...
Hij was nooit ziek, maar natuurlijk wel alcoholist en hij rookte veel. Deze reactie omdat het inderdaad niet om fruit versus groente gaat, maar om het totaalbeeld. De "verse" sapjes die je zo graag drink, zijn niet vers en zitten barstens vol met niet toegevoegde suikers... de natuurlijke suikers!
Ritsuka
9 jaar geleden
zo kent iedereen ook wel een opa die 96 geworden is met kettingroken ;)
Ritsuka
9 jaar geleden
met mate ja, te veel is nooit goed. Als je een sapje drinkt, mis je de vezels, en ook een deel van de vitamines. Vers fruit is beter

Het beste antwoord

Hoewel hier meestal de slogan 2 stuks fruit en 200 gram groenten is, wordt er tegenwoordig vaak gesproken over minstens 5 porties of 400 gram groenten en fruit per dag. Howel groenten en fruit niet helemaal hetzelfde zijn, maakt dit advies geen onderscheid in de verdeling van de groenten of het fruit, noch wordt er bij dat advies verteld hoeveel je van iedere groep moet eten.

Er zijn natuurlijk manieren om meer groenten te eten, dit hoeft niet in één portie van 200 gram bij je warm eten. Zo kun je bij het warm eten bijvoorbeeld 100 gram gekookte groenten eten en door de dag nog een frisse salade, een rauwe wortel, of een dikke tomaat eten (hoewel die laatste officieel wel als vrucht geclassificeerd wordt). Of je bewaart wat gekookte groenten van je avondmaal in de koelkast en eet die de volgende dag op, al dan niet weer opgewarmd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

als die 4 stuks fruit verschillend zijn, ook van het sapje, zie ik er geen problemen mee.
sommige groenten zijn wel gezonder dus ik raad wel aan om er toch een paar op zijn minst te eten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Veel fruit en weinig groenten is niet gezond. Fruit is natuurlijk gezond maar vooral zoete vruchten bevatten ook veel suiker (fructose) en beïnvloed je suikerspiegel. Het is juist belangrijk om die laag te houden. Zoete vruchten zijn o.a. ananas, mango, sinaasappel, banaan etc. Wil je toch meer dan 2 stuks fruit per dag, eet dan vnml. zure vruchten zoals, aardbeien, bessen, zure appels, grapefruit. Het beste zou zijn als je bij elke maaltijd groente eet. Eet je te weinig groente dan kom je toch essentiële mineralen e.a. stoffen te kort. Eet minimaal 250 gr. groente per dag. Liefst rauw of kort gestoomd of geroerbakt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De aanbeveling van 2 stuks fruit en 200 g. groente per dag is er om ervoor te zorgen dat je elke dag niets mist van je voeding.
voor de goede orde: een stuk fruit is 1 appel, schaaltje aardbei/bessen/druiven, stuk meloen.

Als het zou gaan om een enkele vitamine dan is dat nog wel op te lossen met het slikken van een vitaminepil, maar groente en fruit zijn zeer belangrijke leveranciers van mineralen (denk aan ijzer), maar ook plantaardig eiwit, voedingsvezels en talloze microstofjes.

Van deze stofjes heeft de wetenschap nog niet helder wat ze doen voor je gezondheid. Groente en fruit bevatten dit echter in wisselende samenstellingen. Er is niet 1 groente- of vruchtesoort die alles bevat in de ideale verhouding.

Groente vervangen door wat meer fruit, vruchtesap lost dat niet op. Ook niet door veel van 1 vruchtesoort te eten. Dat is eenzijdig.
bv. dat wat een banaan levert, dat doet een aardbei nu juist weer niet. Het komt je gezondheid niet ten goede als je weinig groente eet of het met 1 ding compenseert.

daarom:
Veel groente EN fruit en daarmee elke dag varieren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, dat is volgens mij niet gezond, omdat fruit veel (natuurlijke) suikers bevat. Twee stukken zijn daarom al genoeg. Groente bevat veel minder suiker. Hoe dan ook, in groente en fruit zitten beide veel voedingsstoffen en veel water, maar groente is beter voor je bloedsuikerspiegel en fruit is goed, omdat de natuurlijke suikers veel voedingsstoffen bevatten. Fruit kun je dus beter met mate eten, terwijl je van groente best veel op een dag mag eten.