Waar kan ik de pH waarden van voedingsmiddelen terugvinden?

Ik ben op zoek naar een website waar men de pH waarden (van 0 tot 14 waarbij 7 neutraal is) van voedingsmiddelen kunnen terugvinden, wie kent zo'n uitgebreide website?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.1K
Ritsuka
9 jaar geleden
Waarom wil je de ph weten?
Thecis
9 jaar geleden
waarom niet?
tinus1969
9 jaar geleden
De pH is de zuurgraad (hoeveelheid zuur) van waterige oplossingen -droge voedingsmiddelen hebben dus geen pH. Of bedoel je iets anders?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Tinus
Met enkele uitzonderingen na (zout, suiker), heeft ALLES een pH, want vrijwel alles wat wij eten bevat water. Zelfs olie heeft een pH, want er zitten vrije vetzuren erin dus ook een bepaalde concentratie aan H+ ionen die dus vertaald kan worden naar een pH waarde. Wat de vraagsteller wil weten, vermoed ik, is welk voedsel zuur en welk voedsel basis is, vanwege een specifiek dieetwens, toch?
Cryofiel
9 jaar geleden
@Gabi71, er is ook een kans dat vraagsteller zich heeft laten beïnvloeden door één van de vele sites uit het alternatieve circuit die beweren dat je de pH van "het lichaam" (die niet bestaat...) zou kunnen beïnvloeden (wat niet kan), of zelfs zou *moeten* beïnvloeden (wat niet alleen onmogelijk is, maar zelfs extreem gevaarlijk zou zijn) om allerlei ziektes te voorkomen of zelfs te genezen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Gabi71:
volgens "jouw" link:
Sugar 5.0 - 6.0
Vraag ik me wel af hoe ze dat meten, want een ph-meter in een potje suiker stoppen werkt niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Jackd
Makkie: even wat gedistilleerd water toevoegen (pH neutraal, dus geen invloed op de pH van het product zelf), net genoeg om de suiker te laten oplossen, en pH meten.
Dat is de standaard procedure in elk lab, heb ik zelf talloze keer gedaan met b.v. eiwithydrolisaten of andere droge stoffen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Toen ik schreef "Met enkele uitzonderingen na (zout, suiker), heeft ALLES een pH", bedoelde ik dus een direct meetbaar pH.
In feite, simpelweg door een beetje water toe te voegen en de pH van dit water te meten, zou je kunnen zeggen dat alles heeft een pH... of een 'potentiël pH', als je wil.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Duidelijk.
Van zoiets ging ik ook wel uit, maar leuk om het zeker te weten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gabi7, ja klopt daarom wil ik het weten...
Ritsuka
9 jaar geleden
is het dat alkalisch dieet?
Cryofiel
9 jaar geleden
@Ritsuka, het alkalisch dieet is onzin. Zie de discussie onder het (zoals gebruikelijk prima) antwoord van Gabi71.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Onzin is één van de domste woorden om in een discussie te gebruiken.
Het gaat uit van een sterke vooringenomenheid.
(ik doel daarbij niet op de tekst van Gabi71)
Cryofiel
9 jaar geleden
Excuses voor het gebruik van het woord "onzin". Ik zal mijn tekst in andere bewoordingen beschrijven: @Ritsuka, het alkalisch dieet gaat uit van een theorie die in tegenspraak is met de wetenschappelijke en fysiologische inzichten in het functioneren van het menselijk lichaam. Er is geen enkel onderzoek dat laat zien dat het alkalisch dieet een positief effect heeft. Ook uit andere hoeken zijn geen aanwijzingen bekend dat zo'n positief effect zou kunnen bestaan. Details en achtergronden kun je lezen in de discussie onder het (zoals gebruikelijk prima) antwoord van Gabi71.
Ritsuka
9 jaar geleden
ja, ik was al bekend met de onzin van dit dieet, zelf ook al dingen over gelezen wat je hier ook al beschrijft
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Er is geen enkel onderzoek dat laat zien dat het alkalisch dieet een positief effect heeft."
Of toch wel:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3195546/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dit was de 1e poging en 1e hit op een neutrale zoekterm
"alkaline diet scientific evidence"
Cryofiel
9 jaar geleden
Goed artikel. Zoals je in het artikel kunt lezen, zorgt een alkalisch dieet voor een wat alkalischer urine. Het artikel onderzocht of een alkalisch dieet tot verbeterde botvorming leidt, dan wel osteoporose voorkomt. Zoals je kunt lezen, werd daar geen bewijs voor gevonden - met andere woorden, een alkalisch dieet heeft geen positief effect op de botten. Alle andere voordelen worden beschreven als "misschien". De enige voordelen die in dit onderzoek werden gevonden, zijn de voordelen van het eten van groenten en fruit. Die voedingsmiddelen blijken positieve effecten te hebben op de gezondheid. Het artikel doet net alsof dat door de "alkaliserende" werking van groente en fruit komt - maar het geeft zelf toe dat dit een "misschien" is. Veel waarschijnlijker lijkt het dat groente en fruit van zichzelf al gezond zijn, los van de veronderstelde "alkaliserende werking".
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, ze onderzoeken:
"This review looks at the role of an alkaline diet in health." Geen bewijs is totaal is anders dan kunnen zeggen dat er geen positief effect is.
Geen bewijs zegt eigenlijk niks. Ofwel: de uitkomst staat nog open.
(en dat ging alleen over het osteoporose gedeelte)
Als je dat anders interpreteert... vooringenomenheid. De 1e zin van het laatste gedeelte van de conlusie:
From the evidence outlined above, it would be prudent to consider an alkaline diet to reduce morbidity and mortality of chronic disease that are plaguing our aging population.
(prudent mag je vertalen als verstandig)
Cryofiel
9 jaar geleden
Precies. Ze onderzoeken de rol van een alkalisch dieet. In de conclusies geven ze toe dat ze niets hebben gevonden. Helemaal niets. Desondanks geven ze aan dat je uit pure voorzichtigheid een alkalisch dieet zou kunnen gebruiken. Ze vonden dus geen enkel voordeel, ook al waren ze daar overduidelijk naar op zoek. Toch zeggen ze dat het "uit voorzichtigheid" geen kwaad zou kunnen. Dat riekt naar nauwelijks verholen vooringenomenheid:
a) Ze onderzoeken niet welke effecten zo'n dieet heeft, maar ze gaan specifiek op zoek naar de door hen gewenste resultaten. Dit is een vooringenomen houding.
b) Ook al vinden ze geen enkel positief effect, toch blijven ze bij het advies dat zo'n dieet aan te bevelen zou zijn. Ook dit is een vooringenomen houding. Gelukkig geven ze wel eerlijk toe dat de door hen gezochte positieve effecten niet bleken te bestaan.
Erna55
9 jaar geleden
@ cryofiel : +++++ voor je uitleg over niet-wetenschappelijke theorieën .
En voor je geduld om het netjes te blijven uitleggen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat je dingen leest zoals jij het wilt lezen prima.
a. "Much has been written in the lay literature as well as many online sites expounding on the benefits of the alkaline diet. This paper is an attempt to balance the evidence that is found in the scientific literature."
b.ze vinden mogelijke voordelen, geen nadelen, waar ze zoals in bij a kan lezen wel naar op zoek zijn gegaan. Maar je laatste zin heb je zelf verzonnen:
"Gelukkig geven ze wel eerlijk toe dat de door hen gezochte positieve effecten niet bleken te bestaan."
(anders graag een quote van de Engelse tekst waaruit je die conclusie trekt)
Cryofiel
9 jaar geleden
Dank je, Erna! Het probleem met dergelijke theorieën is dat ze verleidelijk zijn. Voor de meeste mensen klinken ze plausibel, en ze "voelen goed aan". Dat onzintheorieën plausibel klinken, komt door een gebrek aan kennis. Veel mensen staan open voor extra kennis - maar dan moeten ze wel de gelegenheid hebben kennis te maken met die extra kennis. Dat is de reden waarom ik op GV schrijf: de extra kennis toegankelijk maken die nodig is om zin van onzin te kunnen onderscheiden. Mensen die er niet voor openstaan zijn onbereikbaar, maar er zijn gelukkig veel mensen die wél openstaan voor deze extra kennis. Dat onzintheorieën ook "goed aanvoelen" komt waarschijnlijk door de eenvoud, en vaak door het simpele romantische wereldbeeld waarvan die theorieën uitgaan. Zeg maar het gevoel dat vroeger alles beter was. Dit "goed aanvoelen" is vaak een groter probleem. Als je namelijk vertelt hoe het werkelijk in elkaar zit, geef je al snel het gevoel dat je dat fijne positieve wereldbeeld aanvalt. Daarmee ben jij de negatieve aanvaller, en is de onzintheorie het arme positieve slachtoffer. Dat kan het geloof zelfs versterken... Ook kost het intellectuele inspanning om mee te denken met de werkelijke stand van zaken. Zoals bijvoorbeel hier: de onzintheorie gaat uit van een zeer simplistisch mensbeeld, met een pH die "te zuur" is, en dat "voelt slecht". Via wat eenvoudige voedingstips die sowieso "goed en fijn" klinken kun je die "verzuring" stoppen en het lichaam helpen. De werkelijkheid is stukken complexer. Je moet aandachtig en ingespannen lezen om die te begrijpen. Dat kost energie, en dat voelt al snel negatief. Psychologisch zijn we namelijk geneigd meer geloof te hechten aan een kort en eenvoudig verhaal dan aan een lang en ingewikkeld verhaal. Dit geldt zelfs wanneer het korte en eenvoudige verhaal bewijsbaar onzinnig is, en het lange en complexe verhaal bewezen correct is.
Cryofiel
9 jaar geleden
Maar goed, gelukkig zijn er veel mensen die wel degelijk de moeite willen nemen zich in de materie te verdiepen. Ook als dat ingewikkeld is. Ook als dat inspanning vergt. En zelfs als de allereerste indruk een gevoel van negativiteit is. Zij zijn in staat over die allereerste indruk heen te stappen en vérder te kijken. Dat is de reden waarom ik blijf schrijven. Ik dwing niemand tot het innemen van een standpunt. Wel wil ik deze extra informatie aanbieden, zodat de (mee)lezers in ieder geval in staat zijn zelf een keuze te maken die is gebaseerd op *alle* informatie in plaats van op slechts fragmentjes en halve waarheden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Toch leuk dat de (tot nu toe) enige wetenschappelijke link hier gematigd positief is.
Cryofiel
9 jaar geleden
Dit is niet de enige wetenschappelijke link. Kijk naar het antwood van Gabi71. Hij verwijst naar de FDA. De FDA baseert haar standpunt op wetenschappelijk onderzoek - dat zijn dus honderden, zo niet duizenden wetenschappelijke links. De link is niet gematigd positief. De auteurs zijn vooringenomen. Ze hebben uit alle macht geprobeerd het door hen zo gewenste effect te vinden. Hun moeite bleek tevergeefs.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die link bij Gabi71 geeft ph waardes, of zie je een andere? Jammer dat je die wetenschappers zwart blijft maken.
Past hun onderzoek niet in jouw straatje?
Ook jammer dat je niet reageert om mijn eerdere reactie,
blijkbaar te lastig als je verzinsels tegengesproken worden. Volgens de volgende quote zoeken ze juist ook naar nadelen:
"Much has been written in the lay literature as well as many online sites expounding on the benefits of the alkaline diet. This paper is an attempt to balance the evidence that is found in the scientific literature." Duizenden wetenschappelijke links? Doe er eens 1 die over dit dieet gaat?
Cryofiel
9 jaar geleden
@Jackd, net als bij vele eerdere vragen op GV ben ga je overal tegenin, ongeacht wat er wordt geschreven. Dat voegt weinig toe, het stoot mensen hooguit af omdat ze opzien tegen het moeten doorworstelen van een ellenlange serie reacties (of is dat juist jouw bedoeling?). Als je het zo goed denkt te weten, geef dan zelf een antwoord in plaats van andermans antwoorden af te kraken. Als je graag tot in het oneindige doordiscussieert, open dan een draad in het GV-café. Het café is bedoeld voor ongelimiteerde discussies, GV zelf is dat eigenlijk niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inhoudelijk te lastig, dan maar op de persoon.
Ook goed.
Lees hier even terug, ik reageer pas op jou vanaf dat jij iets "onzin" gaat noemen.
Bij Gabi71 reageer ik pas sinds er een verkeerde weergave over een van de links geplaatst wordt. Op jou reageer ik daar pas op de latere lappen tekst. Ik kraak het antwoord van Gabi71 niet af, ik ben daar één van de plussers. Ook reageer ik daar zo kort mogelijk. Nog een antwoord op de vraag zou overbodig zijn. Ik krijg het gevoel dat je er niet tegen kan dat er met met open vizier over alternatieve ideeën gesproken wordt.
Als je bij Gabi71 goed gelezen hebt, weet je dat ik geen voorstander van dit dieet ben. Dat houdt niet in de er veel interessante punten in zitten en wat mij betreft waarschijnlijk gezonder dan een gemiddeld voedingspatroon. Dat is waarschijnlijk ook waar de mogelijke positieve effecten uit dat onderzoek vandaan komen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
*Dat houdt niet in de er NIET veel ..
(dus wel veel interessante punten)
Cryofiel
9 jaar geleden
@Jackd, wellicht heb ik mij in mijn vorige reactie niet voldoende helder uitgedrukt. Excuses voor mijn onduidelijke bewoordingen. Hierbij een tweede poging, hopelijk ben ik nu wat beter te volgen. 1.  Als je van mening bent dat je veel kennis over dit onderwerp hebt, geef dan zelf een antwoord op de vraag. Dat lijkt me beter dan continu commentaar te leveren op andermans antwoorden. 2.  Als je graag lange discussies voert, stel ik voor dat je op de groene knop "Praat verder" klikt. Je vind die knop onderaan deze pagina. Hiermee open je een onderwerp in het café. Het café is de plek waar lange discussies kunnen en mogen worden gevoerd.

Het beste antwoord

Zie op deze site van de Amerikaanse FDA, die heel erg betrouwbaar is.
De pH waardes die hierin worden vermeld zijn overigens niet bedoeld voor toepassing in een dieet, maar voor het afstemmen van conserveringstechnieken, maar ongeacht wat voor doel de lijst heeft, de pH is altijd de pH.

Het staat helaas in het Engels, maar wat mij betreft is het een van de meest complete en betrouwbare lijsten die er zijn, en vertalen van Engels naar Nederlands is zo gepiept. dat kan waarschijnlijk je eigen browser automatisch doen.

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
tinus1969
9 jaar geleden
Wat me toch doet afvragen hoe je in de praktijk de pH van een spruitje (blijkbaar 6.0-6.3) meet. Waar steek je de electrode in? In welk deel is de concentratie 10e-6 H+ ionen?
Cryofiel
9 jaar geleden
Je zou natuurlijk het spruitje kunnen uitpersen. Geen idee of ze het zo meten, maar het zou kunnen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Makkelijk: het voedsel wordt fijn gemalen, en desnoods een beetje verdund met gedistilleerd water (pH neutraal, dus heeft geen invloed op de pH van het product zelf), net genoeg om de oplosbare stoffen te laten oplossen, en gewoon de pH meten.
Dat is de standaard procedure in elk lab, heb ik zelf talloze keer gedaan met b.v. eiwithydrolisaten of andere droge stoffen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Om de pH te meten van vetten kan het op twee manieren: met een speciale elektrode die daarvoor geschikt is (dat is de methode voor b.v. slaagroom), of gedistilleerd water toevoegen, goed schudden, en dan de pH maten in de waterlaag (dat doen ze voor b.v. vloeibare olieën)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Eerst en vooral heel erg bedankt voor de reacties maar ik kan het ff niet meer volgen... De pH waarden op die website vind ik raar, ik dacht dat meeste groente en fruit alkaliserend was en daardoor een hoger pH zou hebben dan het gemiddelde, ben ik mis? Ik baseerde mij op de onderstaande link, daar is de pH waarde van groente en fruit hoger dan het gemiddelde, zwie helpt me even?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.rense.com/1.mpicons/acidalka.htm
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja die link heeft het mis. Die zegt bijvoorbeeld dat limoen en citroen een ph van boven de 7 heeft. Nu weet ik niet of je een keer limoen of citroen hebt gegeten, maar dat is toch best zuur.
Ritsuka
9 jaar geleden
de ph in je bloed kun je niet aanpassen met je voeding, de ph in je urine wel, maar dat heeft niet veel invloed op iets.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Ginger
Eerst en vooral graag gedaan!
De pH waarden op de site van de FDA zijn de enige echte pH waarden van deze producten, oftewel wat je meet met de juiste apparatuur als je de pH van een product wil bepalen. Dat is zuiver wetenschap.
Het probleem met de alkalische dieët, zoals anderen al hebben geschreven, is het uitgangspunt zelf: dat bepaalde soorten levensmiddelen van invloed kunnen zijn op de pH van je lichaam (iets wat overigens een rare bewering is, want elk orgaan heeft zijn eigen ideale pH), en dat klopt niet.
Door het eten van heel veel zuur of juist heel veel alkalisch voedsel, bereik je voornamelijk twee dingen: een hele zure, dan wel alkalische urine, en op de middellange termijn een erg slecht gebit. De pH van de rest van je organen blijft simpelweg ongewijzigd. De "uitvinders" van de alkalische dieët beweren dat sommige producten, ondanks het feit dat ze verschrikkelijk zuur zijn (neem b.v. citrusvruchten), toch een ander effect hebben op je lichaam, vandaar dat je waarden vindt die in jou ogen vreemd zijn. Wat men bedoelt met "alkalizing vegetables" is niet dat ze een pH>7 hebben, maar dat ze de pH van je lichaam (whatever this is) omhoog helpen.
Als je mij wil geloven, dat helpt niet, en het effect per saldo is nihil.
Betekent dit dat groente en fruit niet gezond zijn? Nee, zeker niet! Maar ze zijn zo gezond omdat ze een bron van vitamines, mineralen, vezels en vocht zijn, en veel andere waardevolle voedingsstoffen zijn, niet vanwege hun pH. By the way, bijna alle groente en fruit heeft een pH<7.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Wertos (en anderen)
Dat staat er niet. Er staat "alkalizing and acidifying foods" Het dieet is inderdaad nauwelijks (gelukkig) van invloed op de ph van je lichaam. (hiermee wordt de ph van je bloed bedoeld)
Wel is er invloed op het evenwicht wat die ph in stand houdt.
Dit heeft o.a. met mineralen te maken.
Heel kort door de bocht kan je stellen dan mineraal rijk voedsel goed en suikerrijk (koolhydraatrijk) voedsel slecht is in dit geval. Suiker is een goed voorbeeld waarom de ph van het voedsel niks zegt. Suiker is nauwelijks (zwak) zuur, maar een van de meer zuurvormende voedingsmiddelen. Dit komt o.a. doordat suiker (koolhydraten) voor een deel verteerd worden door bacteriën en die scheiden zuur uit.
Ook in je lichaam ontstaat zuur bij de vertering/verbranding van suikers. In een overwegend zuurvormend dieet worden er ook meer mineralen verbruikt om de ph balans in evenwicht te houden. Dit kan een oorzaak zijn van aandoeningen aan botten en gewrichten. Dat urine minder zuur wordt door een dieet zegt wel wat. (alkalisch zal het niet snel worden) Je nieren hoeven minder zuur af te voeren. Ik ben het trouwens niet eens met dit dieet. O.a. de rol van vetten wordt verkeerd beschreven.
Cryofiel
9 jaar geleden
@Ginger357, de site die jij noemt haalt een aantal dingen door elkaar. Zo verwarren ze de pH-waarde van voedingsmiddelen met de veronderstelde "verzurende" of "ontzurende" werking. Wat die site bedoelt met de opmerking dat citroen alkalisch zou zijn is dat citroen ervoor zou zorgen dat het lichaam minder zuur zou worden. Dat is echter iets heel anders dan de pH van citroen, die is erg laag (erg zuur) - zoals iedereen kan proeven. Zoals al gezegd, "de pH" van het lichaam bestaat niet. Zelfs "de pH" van een orgaan bestaat niet. De pH verschilt zelfs tussen de lichaamscellen en de intracellulaire vloeistof. Dus als je bijvoorbeeld de lever neemt, zal BINNEN een levercel een andere pH heersen dan BUITEN die levercel - maar nog steeds BINNEN de lever. Het zou mij zelfs niet verbazen als verschillende levercellen verschillende pH's zouden hebben - maar dat kan ik niet hard maken, dus ik houd het bij een vermoeden. Nu is de pH extreem belangrijk voor het lichaam. Veel enzymen functioneren slechts binnen een heel smal pH-gebied. Raakt de pH buiten dat smalle gebied, dan raken heel veel lichaamsfuncties heel erg verstoord. Daarom heeft de evolutie gezorgd voor een flink aantal extreem precieze regelmechanismen die ervoor zorgen dat de pH altijd heel nauwkeurig op exact de juiste waarde wordt gehouden. Dat kan via het uitwisselen van diverse ionen, het kan ook door het meer of minder uitademen van CO2 (door CO2 uit te ademen wordt het bloed minder zuur). Zolang je goed eet (en geen stofwisselingsziekten hebt) voorzie je je lichaam van alle grondstoffen die het nodig heeft om de pH te regelen. Het is daarom nergens voor nodig het lichaam te "ontzuren" (dat kan niet), of om het juist zuurder te maken (dat kan ook niet). ALS je al een zodanig tekort hebt aan bepaalde voedingsstoffen dat het lichaam niet meer in staat is de eigen pH's op de juiste waarden te houden, krijg je al heel snel last van ernstige symptomen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Jackd en Cryofiel, eigenlijk wel zeer interessant wat jullie hier vertellen... @Jackd, je zegt: "In een overwegend zuurvormend dieet worden er ook meer mineralen verbruikt om de ph balans in evenwicht te houden. Dit kan een oorzaak zijn van aandoeningen aan botten en gewrichten." Ik heb een aantal vragen hieromtrent: 1) Wat zijn vooral 'echte' zuurvormende voedingsmiddelen? Kan je een aantal voorbeelden geven? Zijn dat voedingsmiddelen die een hoog of juist een laag pH waarden hebben? En welke website moet ik dan in acht nemen? Die van mij (www.rense.com) of die van Gabi (http://www.fda.gov) (?) Hier ben ik er nog steeds niet aan uit... 2) Je zegt ook: "Dat urine minder zuur wordt door een dieet (((((bij deze dus een alkalisch dieet))))) zegt wel wat. (alkalisch zal het niet snel worden) Je nieren hoeven minder zuur af te voeren. Begrijp ik het goed dat wanneer je zo gezegd veel of heel veel alkalische voedingsmiddelen zou eten (voedingsmiddelen die >7 pH bevatten @ www.rense.com) dat dit ten goede komt (of gezonder is) voor je nieren omdat het minder zuur zal afvoeren? Of juist niet? Of... maakt dat weinig uit? Hebben je nieren daar profijt aan wanneer ze minder zuur zullen afvoeren? 3) En als laatst zeg je "Ik ben het trouwens niet eens met dit dieet. O.a. de rol van vetten wordt verkeerd beschreven." Hoe bedoel je precies? @Cyrofiel, ook aan jou heb ik een aantal vragen... Je zegt: "de site die jij noemt haalt een aantal dingen door elkaar. Zo verwarren ze de pH-waarde van voedingsmiddelen met de veronderstelde "verzurende" of "ontzurende" werking." 1) Dus begrijp ik het goed dat hoe hoger de pH waarden van bepaalde voedingsmiddelen (volgens www.rense.com) hoe minder zuur je lichaam wordt wanneer je deze voedingsmiddelen zou nuttigen, is dat wat ze bedoelen? In hoe verre (in welke mate) kloppen deze beweringen eigenlijk? Dat zou ik eigenlijk wel willen weten... Zijn daar ooit wetenschappelijke onderzoeken naar gedaan? Dus een zuur product zoals citroen (dat eigenlijk een zeer laag pH waarde heeft wil niet zeggen dat het je lichaam zal verzuren na het consumeren ervan? Integendeel zou het je bloed pH waarde doen alkaliseren; dit hoor en lees ik vaak op het internet maar in welke mate klopt deze bewering? Tips en adviezen zijn welkom...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2) @Cyrofiel, oké ik ben er nu aan uit dat de pH waarde van elk lichaamsdeel (orgaan) verschillend is, dat wist ik niet, wel goed om te weten hihi maar je zegt: "Nu is de pH extreem belangrijk voor het lichaam. Veel enzymen functioneren slechts binnen een heel smal pH-gebied. Raakt de pH buiten dat smalle gebied, dan raken heel veel lichaamsfuncties heel erg verstoord." Wat bedoel je precies met "heel smal pH-gebied" Hoe kan zo'n pH gebied verstoord geraken en hoe kan je dit het beste op een natuurlijke manier terug aanpakken zodat alles goed herstelt of geneest? 3) Als laatst zeg je ook: "Zolang je goed eet (en geen stofwisselingsziekten hebt) voorzie je je lichaam van alle grondstoffen die het nodig heeft om de pH te regelen." "ALS je al een zodanig tekort hebt aan bepaalde voedingsstoffen dat het lichaam niet meer in staat is de eigen pH’s op de juiste waarden te houden, krijg je al heel snel last van ernstige symptomen." Welke bekende ziekten zijn gerelateerd met pH stoornissen? Kan je zo'n enkele voorbeelden opnoemen? Kan je als laatst ook eens omschrijven in welke mate voedingsstoffen (vitaminen en mineralen) van heel erg belang zijn voor het in stand houden van de normale pH waarden in je bloed? Dus begrijp ik het goed dat wanneer je weinig voedingsstoffen binnenkrijgt (ondervoeding, anorexia, ziekte) dat je bloed pH waarde en pH waarden van over heel je lichaam en organen verstoord zullen geraken? Indien wel, kan je dit op een natuurlijke manier aanpakken (herstellen of genezen) zonder medicijnen? Alvast bedankt!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1. vergeet ph, zolang je niet echt zuren dingen eet zoals cola (fosforzuur) of grote hoeveelheden ascorbinezuur (vit c) is dat niet belangrijk. Mineralen die vrijkomen uit goeie voeding zijn veel belangrijker. Zo kan groente dat meestal licht zuur is toch alkalisch werken als het verteerd wordt.
Ik gaf al een voorbeeld: suiker en voedsel dat vooral uit koolhydraten bestaat. (o.a. granen) 2. Ik doel daarmee op je lichaam als geheel.
Zuur uitscheiding via de urine is een langzaam proces, via de longen (via co2) gaat veel sneller. Als urine redelijk zuur is, houdt dat (wat mij betreft) in dat je lichaam het eigenlijk niet bij kan benen. 3. volgens de zuur-base theorie: koolhydraten zijn zuurvormend, eiwitten zijn zuurvormend en vetten zijn zuurvormend.
Wat blijft er dan over? Veganistisch en dat is zo ongeveer het meest ongezonde voedingspatroon voor de hersenen dat er is.
Dat kan dus niet kloppen.
Daarnaast is vet, ook goed dierlijk vet niet erg zuurvormend. Je lichaam is wat zuren en base betreft nogal extreem.
Je maag is sterk zuur, darmen en speeksel licht alkalisch.
Sterk zuur in de maag is belangrijk voor een goeie vertering van eiwitten, en als dat niet goed verloopt vernaggelen half verteerde eiwitten samen met een berg suiker en een lading bacteriën de ph van de darmen waardoor je opname problemen krijgt.
Wat ik wil zeggen: evenwicht.
Het beste evenwicht: groente en vet vlees. Dan het stukje over de citroen.
http://www.alkavitae.nl/Alkaline-dieet
Cryofiel
9 jaar geleden
@Ginger357, ik zal proberen je vragen zo goed mogelijk te beantwoorden. 1) De site die je noemt (rense.com) *bedoelt* dat bepaalde voedingsmiddelen het lichaam alkalisch zouden maken. Daarom *zeggen* ze dat die voedingsmiddelen alkaliserend zouden zijn. De fout die ze maken is dat ze een pH toekennen aan het "alkaliserend vermogen" van een voedingsmiddel. Dat is onzin. "Alkaliserend vermogen" (of "zuurvormend vermogen") heeft geen pH. Het voedingsmiddel zelf heeft een pH, zoals Gabi71 al uitlegde. Die twee dingen mag je niet verwarren, dat geeft alleen maar onduidelijkheid. Een tweede fout die ze maken is dat ze net doen alsof je de pH van het lichaam echt zou kunnen beïnvloeden. Dat kan niet, en dat is maar goed ook! Helaas zie je die foute theorie bij veel alternatieve sites terugkomen. Neem bijvoorbeeld http://www.alkavitae.nl/Alkaline-dieet/ . Daar hebben ze het serieus over het "ontzuren" van je lichaam. Alsof je lichaam "te zuur" zou kunnen zijn... Wat een enorme onzin! Elke arts en bioloog kan je dat prima uitleggen. Terug naar je vraag. Je vraagt of de beweringen van http://www.rense.com/ kloppen. Antwoord: half. Ze maken misbruik van het feit dat veel mensen logischerwijze een beperkte kennis hebben van de details van hoe het lichaam de zuurgraad regelt. Ze bedenken een aantal verhalen die op het eerste gezicht plausibel klinken, ze gooien er wat bestaande wetenschappelijke termen tegenaan, en dan lijkt het net alsof het een goed doordacht verhaal is. Dat is het niet - maar dat ontdek je alleen als je meer detailkennis hebt dan de argeloze gemiddelde lezer van zo'n site. De beweringen van http://www.rense.com/ zijn dus half waar. Daarmee zijn het halve waarheden, en je weet dat je met halve waarheden de grootste leugens kunt vertellen... Je vraagt ook of er wetenschappelijk onderzoek is gedaan. Antwoord: jazeker. Daar is bijvoorbeeld uitgekomen hoe het lichaam de zuurgraad van de verschillende organen en van het bloed reguleert, en daar is ook uitgekomen dat de cellen van een orgaan een andere pH hebben dan de intracellulaire vloeistof van datzelfde orgaan. Juist via dat wetenschappelijke onderzoek weten we dat het (gelukkig!) niet mogelijk is de zuurgraad van het lichaam te beïnvloeden.
Cryofiel
9 jaar geleden
Het enige dat we kunnen beïnvloeden is de zuurgraad van de maag. Maar zelfs dat is alleen maar tijdelijk: de maag zal ogenblikkelijk maatregelen nemen om de zuurgraad te herstellen. Als voorbeeld: stel dat je flinke dorst hebt en veel water drinkt. Daardoor zal de zuurgraad van de maag afnemen, simpelweg doordat je het maagsap verdunt. De maag zal dat meteen zien, en heel snel extra maagsap produceren om de zuurgraad terug te brengen naar het gewenste niveau. Zolang de zuurgraad nog te laag is, sluit de uitgang van de maag zich; pas nadat de zuurgraad is hersteld opent die zich weer. Het lichaam regelt het dus allemaal zelf. Wat we ook doen, we kunnen "de" zuurgraad (eigenlijk: de paar honderd verschillende zuurgraden) niet beïnvloeden, en dat is maar goed ook.
Cryofiel
9 jaar geleden
@Ginger357, je schreef:
"Dus een zuur product zoals citroen (dat eigenlijk een zeer laag pH waarde heeft wil niet zeggen dat het je lichaam zal verzuren na het consumeren ervan? Integendeel zou het je bloed pH waarde doen alkaliseren; dit hoor en lees ik vaak op het internet maar in welke mate klopt deze bewering?" Antwoord: Een zuur product als citroen betekent dat je maag minder maagzuur hoeft te produceren om de zuurgraad van de maag op peil te houden. Dat is alles. Niet meer en niet minder. Als je iets basisch eet of drinkt, zal de maag heel veel maagzuur produceren om de pH weer rond de 2 te krijgen. Als je citroen eet, zal de maag veel minder maagzuur produceren om de pH rond de 2 te krijgen. In beide gevallen is de pH van de maaginhoud ongeveer 2. Vanaf dat moment maakt het geen fluit meer uit: de pH is ongeveer 2, punt uit. De pH van het bloed en van de diverse lichaamscellen en lichaamsvloeistoffen merkt niets, echt he-le-maal niets, van wat je hebt gegeten.
Cryofiel
9 jaar geleden
@Ginger357, je vroeg:
"Wat bedoel je precies met "heel smal pH-gebied" Hoe kan zo’n pH gebied verstoord geraken en hoe kan je dit het beste op een natuurlijke manier terug aanpakken zodat alles goed herstelt of geneest?" Met "heel smal pH-gebied" bedoel ik dat een bepaalde lichaamscel alleen goed kan functioneren wanneer de pH binnen de cel tussen (bijvoorbeel) 6,6 en 6,8 ligt. Buiten dat gebied functioneren de enzymen in die cel niet meer. Andere cellen hebben andere taken en gebruiken daarvoor andere enzymen, dus een ander soort cel kan bijvoorbeeld een pH van tussen de 7,3 en 7,5 nodig hebben. Ook dat is dus een "smal" pH-gebied. Dit pH-gebied kan eigenlijk alleen "verstoord" raken in situaties die voor de cel zeer ernstig zijn. Bijvoorbeeld wanneer een virus de besturing van de cel heeft overgenomen. Het virus zorgt dat de cel heel veel nieuwe virusdeeltjes produceert, en verstoort dan de pH binnen de cel. Het gevolg is dat de cel openbarst, waardoor de nieuwe virusdeeltjes vrijkomen en nieuwe cellen kunnen infecteren. In andere situaties zou het "verstoord raken" (wat trouwens een bewoording is die typerend is voor alternatieve sites) van een cel in een orgaan betekenen dat alle cellen van dat orgaan op dezelfde manier "verstoord" zouden raken. Dat zou leiden tot orgaanuitval - een extreem ernstige (direct levensbedreigende) situatie. Aan het feit dat orgaanuitval niet voorkomt kunnen we zien dat deze vorm van "verstoord raken" een puur theoretisch verzinsel is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De ph van de urine is zeer eenvoudig te beïnvloeden.
Aangezien urine uit het bloed komt gebeurt daar dus ook iets.
Niet of nauwelijks met de ph maar wel met de buffers die de ph van het bloed in stand houden.
(bloed is een gebufferde oplossing)
Cryofiel
9 jaar geleden
@Ginger357, je vroeg:
"Welke bekende ziekten zijn gerelateerd met pH stoornissen? Kan je zo’n enkele voorbeelden opnoemen?" Antwoord: Een verstoorde pH noemen we acidose of alkalinose. Ik zou een heel verhaal kunnen intypen, maar ik denk dat ik je beter kan verwijzen naar de prima beschrijving op Wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Acidosis
http://en.wikipedia.org/wiki/Alkalosis
Ik verwijs hier naar de engelstalige Wikipedia omdat daar een veel uitgebreidere beschrijving staat dan op de nederlandstalige versie.   @Ginger357, je vroeg:
"Kan je als laatst ook eens omschrijven in welke mate voedingsstoffen (vitaminen en mineralen) van heel erg belang zijn voor het in stand houden van de normale pH waarden in je bloed? Dus begrijp ik het goed dat wanneer je weinig voedingsstoffen binnenkrijgt (ondervoeding, anorexia, ziekte) dat je bloed pH waarde en pH waarden van over heel je lichaam en organen verstoord zullen geraken? Indien wel, kan je dit op een natuurlijke manier aanpakken (herstellen of genezen) zonder medicijnen?" Antwoord: Voor het reguleren van de pH-waarden zijn metaalionen (om de pH omhoog te krijgen) en anionen (om de pH omlaag te krijgen) nodig. Die zitten normaal gesproken in ruime hoeveelheid in je voeding. Mocht je echt ondervoeding hebben (ook zeer eenzijdige voeding, bijvoorbeeld dagelijks twee kilo patat, geldt als ondervoeding), dan krijg je te weinig metaalionen en/of anionen binnen. Vooral metaalionen zijn al snel een probleem. De zuurgraad is zo enorm belangrijk voor het overleven dat het lichaam dan maar de laatste resterende voorraad metaalionen zal aanspreken die het nog kan vinden: de calcium-ionen in de botten. Dat betekent dat het lichaam de eigen botten zal afbreken om maar aan calcium-ionen te komen. Wat je daarvan merkt is dat je osteoporose krijgt. Als je dus geen osteoporose hebt, heeft je lichaam kennelijk geen gebrek aan de benodigde metaalionen. (Het omgekeerde geldt overigens niet: je kunt best osteoporose hebben zonder dat je een zuurgraad-probleem hebt.) De natuurlijke aanpak waar je naar vraagt is dus simpelweg: gevarieerd eten zodat je alle voedingsstoffen binnenkrijgt. De rest wordt door het lichaam geregeld. Dat is zo ontstaan gedurende miljoenen jaren evolutie. Niet alleen de menselijke evolutie, maar de evolutie van al onze voorouders, tot de eerste visachtigen aan toe. Ook voor hen was het reguleren van de interne zuurgraden namelijk al (letterlijk) van levensbelang.
Cryofiel
9 jaar geleden
@Ginger357, genoeg geschreven, denk ik... ;-)
Je hebt nu flink wat leesvoer. Ik hoop dat ik de zaken heb kunnen verduidelijken. Op alternatieve sites zul je andere dingen vinden. Maar ja, daar zijn het alternatieve sites voor: die houden er zo hun eigen theorieën op na. Ze gaan niet uit van het werkelijke functioneren van het lichaam, maar van een verhaal dat "goed klinkt". Mijn mening is dat je beter kunt uitgaan van de werkelijkheid, ook als die moeilijk en ingewikkeld is. Daar heb je volgens mij meer aan dan aan een verhaal dat "goed klinkt" en dat makkelijk te onthouden is. Als je nog vragen hebt: voel je vrij ze te stellen. Als allerlaatste geef ik je nog wat sites met interessante informatie. Ten eerste http://nl.wikipedia.org/wiki/Zuur-base-evenwicht_%28bloed%29 . Daar wordt goed uitgelegd hoe de pH van het bloed wordt gereguleerd. De tweede pagina is weer een engelstalige:
http://www.intelihealth.com/article/alkaline-diets-and-cancer-fact-or-fiction .
Hier wordt de onzin van een "alkalische dieet" helder verwoord, met duidelijke beschrijvingen van wat er zo onzinnig aan is. Een kortere omschrijving van de onzin van het alkalisch dieet kun je vinden bij de bekende site Quackwatch:
http://www.quackwatch.org/01QuackeryRelatedTopics/DSH/coral2.html Tot slot is er zelfs een Wikipedia-pagina over het alkalisch dieet:
http://en.wikipedia.org/wiki/Alkaline_diet .
Enkele relevante stukken uit deze pagina (vertaling van mij): "Omdat er geen onderzoeken zijn waaruit blijkt dat dit dieet zinnig zou zijn, wordt het alkalische dieet niet aanbevolen door diëtisten en artsen." "De claims uit de alternatieve wereld over de veronderstelde voordelen van een alkalisch dieet worden niet ondersteund door enig bewijs. De alternatieven gaan uit van onjuiste aannames die in tegenspraak zijn met het huidige inzicht in de menselijke fysiologie." Dit lijkt mij duidelijke taal...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Als je dus geen osteoporose hebt, heeft je lichaam kennelijk geen gebrek aan de benodigde metaalionen."
Jammer dat je daar pas achter komt als het te laat is.
Erna55
9 jaar geleden
@ cryofiel
++++++++++++++
Voor je inspanning, duidelijkheid en doorzettingsvermogen. Er zijn zoveel totaal onzinnige medische theorieën te vinden op internet. Verzin iets belachelijks en ik kan je verzekeren dat over een half jaar er veel mensen zijn die " eindelijk" gevonden hebben wat ze al lang zochten.
Dat het uit Amerika komt! en dat iets duizenden aanhangers heeft, zegt niets over het wetenschappelijke bewijs.
Natuurlijk is er altijd een moment tussen theorie en bewijs dat iets wel mogelijk is. Maar wanneer er een theorie aan toegevoegd wordt die op zich al kolder is ( ik zal het woord onzin niet gebruiken ) , dan hoef je het moment van bewijs niet af te wachten. Met respect aan cryofiel.
Cryofiel
9 jaar geleden
Dank je, Erna (bloos...). Wat mij motiveert is dat ik zelf lang geleden neigde in onzintheorieën te geloven, omdat ze nu eenmaal goed aanvoelden en op het allereerste gezicht plausibel klonken. Gelukkig heb ik wat breder gekeken. Zo kwam ik ook de echte, goed onderbouwde uitleg tegen. Ik hoop dat ik nu anderen kan behoeden voor het geloof in goed aanvoelende maar onzinnige theorieën door op mijn beurt een goed onderbouwde uitleg te geven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Ginger
Het probleem met de zogenaamde "alkalische dieet" is dat de theorie die de werking van deze dieet zou ondersteunen erg fragiel is, en in de praktijk is de werking ervan nooit echt bewezen.
Je vroeg om de pH waarden van voedsel, en die heb je van mij gekregen. Als je op zoek was naar de lijst van "alkaliniserend voedsel" dan had je al die tijd je antwoord, namelijk je eigen lijst. De vraag is of deze lijst enig nut heeft. Zoals je vaak hebt gelezen, vergeet de pH van voedsel. Dat is van belang voor de conservering en de smaak, maar eenmaal in je maag, krijgt alles een pH van rond 2. Wat belangrijk is, is hoe je lichaam het voedsel verteert ("metaboliseert" in wetenschappelijk jargon) en wat voor stoffen ("metabolieten") hierdoor ontstaan.
De alkalische theorie verdeelt voedsel in twee groepen op basis van hun samenstelling en het soort metabolieten die deze doen ontstaan in je lichaam, en dan meteen alles wat "zuurmakend" is wordt als "slecht" afgeschreven en andersom. Dat is helaas véél te simplistisch, en met deze methode sluit je bepaalde soorten voedsel uit die in feite prima passen (met mate, zoals alles in het leven) in een gezonde voeding.
Veel van de voeding die als "slecht" voorkomt in de Rense-lijst dien je met mate te consumeren (b.v. suiker), maar de reden is zeker niet omdat de pH van je bloed, je lever, je hersenen of de vacuolen in de hepatociten van je lever hierdoor zuurder wordt. Dat is onzin.
Kortom: er zit een kern van waarheid in de alkalische theorie, en in zekere zin zou je hiermee iets gezonder kunnen eten, maar de verklaring is zeker niet een hoger pH in je lichaam, want zoals Cryofiel vertelde, deze is erg stabiel, en mag niet erg veel schommelen, want anders word je ziek. Ons lichaam heeft zat van mechanismen om de pH overal op het juiste niveau te houden ongeacht wat wij eten. Een gezond, gevarieerd dieet helpt zeker hierbij, maar nogmaals, pH en de "alkaliniserende waarde" zijn hierin van zeer weinig relevantie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Gabi71, +11 voor het antwoord en ik wil iedereen bedanken die deelgenomen heeft aan de discussie, ik waardeer het enorm.

Andere antwoorden (1)

dit kan je bv hier terug vinden of toch van eeb groot gedeelte groenten en fruit:
http://www.food-info.net/nl/qa/qa-fp65.htm
fremar
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goed gevonden !
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Alvast een +1