helpt omega 3-6 bij droge ogen?

Ik heb gehoord dat gezonde voeding helpt bij droge ogen nl. voeding waar omega 3-6 vetzuren in zit zoals in vette vis. Oog blijkt oranje paprika goed te zijn voor je ogen. Klopt dit en zijn er nog meer mogelijkheden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Nee. Droge ogen hangen net als een droge mond samen met de natuurlijke veroudering. Bij oudere vrouwens komt het vaker voor vanwege de hormonale veranderingen na de menopauze. Droge stoffige lucht, grote hoogte en veel wind bevorderen het ontstaan van droge ogen, net als sigarettenrook, centrale verwarming en aico (de belangrijkste oozaken van droge lucht). Ook kunnen droge ogen de bijwerking zijn van allerhande medicijnen, o.a. medicijnen die gebruikt worden bij depressies, slaapproblemen en angst en middelen tegen allergie. Ook betablokkers kunnen de boosdoener zijn. Ook middelen tegen hoge bloeddruk en de pil kunnen droge ogen veroorzaken. En zo nog een en ander. Praat even met de dokter!
Er zijn kunsttranen te krijgen, sommigen zelfs zonder recept. Maar het is beter als je niet zelfd gaat dokteren, een oogontsteking heb je zo beet met droge ogen. Wat wel mag is druppelen met koude zwarte thee. Tip van mijn oogarts.

Toegevoegd na 1 dag:
Kortom, extra voedingsmiddelen toevoegen is zinloos al helpt het misschien wel bij het op peil houden van je cholesterolwaarden.Vitamine A ( retinol) speelt een rol bij het voorkomen van nachtblindheid. Dat kan een aandoening in het netvlies zijn met inderdaad droogte in het oog, die vervolgens blindheid veroorzaakt. Maar in onze streken komt deze afwijking zelden voor omdat we niet in een land met grote ondervoeding leven,.Wij krijgen voldoende vit. A binnen. Als zodanig is retinol niet verkeerd hoewel een te grote dosering heel schadelijk is.Een paprika per dag eten is dus prima, al was het maar vanwege de vitamine C. Maar niet om droge ogen te verhelpen.