Hoe gezond zijn kant en klare toetjes eigenlijk?

Ik heb onwijze trek nu. En heb een bak met aardbeienyoghurt voor me staan (kant en klaar uit supermarkt). Kan zo de hele bak met 1 kilo leegeten.

Zit 150 gram aan suiker in (voor 1 kilo), nu heb ik weinig besef van de gevolgen. Hoe schadelijk zou zo'n inname aan suiker zijn?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het ligt vooral aan het aantal E-nummers die erin zitten. Dit zijn chemische stofjes die schadelijk voor je zijn en je het best zo veel mogelijk kunt vermijden. Zelf weet ik ook niet of de hoeveelheid suiker in die hoeveelheid aardbeienyoghurt erg ongezond is, maar ik raad je aan om gewone yoghurt te nemen. Deze kun je zelf nog combineren met zelfgesneden fruit. Veel gezonder en meestal ook nog veel lekkerder! En suiker kun je ook nog naar eigen wens toevoegen, maar houd rekening met het aantal schepjes!

Kant-en-klare toetjes zijn over het algemeen erg ongezond. Nu valt die aardbeienyoghurt nog wel mee vergeleken met chocolademousse of (mona)puddinkjes. Maar er zit altijd veel te veel suiker in, en suiker is heel slecht voor je. Yoghurt zelf is ook niet gezond, net als alle andere zuivelproducten. Als je echt zo'n soort toetje zou willen eten, kan je nog het beste kiezen voor volle biologische yoghurt (deze is het minst bewerkt) met zelf toegevoegd vers fruit.

Magere zuivelprodukten zijn best gezond. Magere aardbeienyoghurt zonder toegevoegde suikers zoals Optimel of huismerk-variant bevat eiwit en weinig Kcal. Er zijn ook varianten zonder zoetstof wanneer je dit niet zou willen gebruiken. (Zoetstoffen zijn veilig, daar niet van) Volle zuivelprodukten bevatten veel dierlijk vet. Zijn ook van de schijf van 5 gehaald. Maar af en toe een bakje 'gewone yoghurt' met suiker is echt niet schadelijk hoor.

Het leven moet wel een beetje leuk blijven, als jij bij elk hapje dat je eet moet gaan nadenken over de gevolgen daarvan, heb je geen leven. Dat je jezelf eens flink achter je oren moet krabben als je elke dag zo'n pak vruchtenyoghurt naar binnen kiepert nadat je klaar bent met je patat met frikandellen, dat is een ander verhaal. Je mag best af en toe een lekker zoet toetje eten, als je er maar niet je hoofdmenu van maakt. In een gevarieerd menu is er helemaal geen bezwaar tegen geregeld een kant-en-klaar toetje. Er zit veel vet en veel suiker in, maar zowel vet als suiker zijn op zich niet ongezond. Het gaat alleen om de hoeveelheden die je er van binnen krijgt. Je kunt beter simpele, eerlijke producten eten dan veel geraffineerd spul waar 'light' op staat. Is ook beter voor je portemonnee.

Voor een keer keertje is zo'n toetje niet erg. Verder wel eens met andere antwoorden/reacties; er zit teveel suiker in. Ik zou, bij dit soort hongerklop, kiezen voor een eiwitrijke maaltijd. Vlees, omelet, roerei.

Even visueel maken; dat is een limonadeglas suiker per kg. Als je producten met een dergelijk hoog suikergehalte (hoge glycemische index) eet moet je alvleesklier hard aan het werk om voldoende insuline aan te maken om zo doende je bloedsuiker niveau te reguleren. Je krijgt hoe dan ook een suikerpiek in je bloed waardoor je je even energiek en eventueel wat onrustig kunt gaan voelen. Daarna komt echter de dip; na ong. een uur kun je je sloom en duffig gaan voelen. Daarnaast heeft de grote hoeveelheid suiker invloed op je darmflora; bepaalde darmbacterien floreren op suiker, er kan een overgroei van deze bacterien ontstaan en deze kunnen er kort gezegd voor zorgen dat je darminhoud gaat 'gisten', dit zorgt voor een minder goede vertering en voor afvalstoffen in je darm (en natuurlijk de nodige winden). Verder zorgt de grote hoeveelheid suiker voor een afgenomen vetverbranding; je lichaam kiest eerst voor de suikers als brandstof en slaat de vetten direct op.

1 gram suiker bevat 4 calorieën dat zou betekenen 600 calorieën en dan hebben we de vetten en eiwitten er nog niet bij opgeteld. (ik weet niet of je aan het lijnen bent of hoe snel jouw stofwisseling is) -de wereldgezondheidsorganisatie heeft laatst bekend gemaakt dat het TOEGEVOEGDE suikers wat wij binnen krijgen gehalveerd heeft naar 5% (het was eerst 10%, dat zou in therio betekenen dat je geen blikje cola meer mag nemen per dag) -daarnaast zijn de meningen verdeeld over zuivel producten, 600 ml melk per dag zou de max zijn. (de officieel veilige norm) boven die norm zou de kans op kanker enorm verhoogt worden (prostaat en eierstokkanker) bij een hoeveelheid van 600 ml zou dat ongeveer 42% (dan hebben we het over jaren lang meer dan 600 ml drinken/eten) bron: haverd universiteit -melk heeft melk suiker (lactose genoemd) dit word afgebroken met lactase (een enzym) boven gemiddeld (80% uit mijn hoofd) heeft te weinig van dit enzym. gevolg: voedingsstoffen worden minder opgenomen. en het begint te rotten. er zijn nog meer voorbeelden te noemen waarom melk hartstikke ongezond zijn - dan de suikers die in het lichaam komen. suikers hebben wel wat functies in het lichaam maar een ding doet het zeker. kanker en diabetes ontwikkelen op grote schaal suiker word opgenomen in onze cellen maar voor dat dit gebeurd word er een IGF hormoon uitgescheiden (dit heeft met veel processen te maken waar suiker allemaal word opgenomen en verteerd) dit IGF hormoon zorgt ervoor dat cellen plotsing hard gaan groeien. gevolg is dat deze dan delen op een foutieve manier en er kanker onstaat. ook de suiker die daarna word opgenomen geeft nog een extra zetje in de rug. ik laat hart en vaat ziekten en diabetes ook meer even achter - de e-nummers die er in zitten zijn natuurlijk niet goed voor je. maar echte harde zaken. van waarom ze zo slecht zijn is nooit echt naar voren gekomen. als je echt gezond wil eten is het aan te raden om e nummers te schrappen maar toch kan je ze met gemak veilig eten.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100