Zijn makreelfilets in blikken die in Nederland en België verkocht worden slecht(er) wanneer ze geen MSC-keurmerk hebben?

De Zapi makreelfilets uit blik van de Aldi hadden vroeger het MSC-keurmerk maar sinds een jaar bezitten ze dit keurmerk/certificaat niet meer, hoe betrouwbaar en gezond zijn deze vissen dan?

Stel als een bedrijf niet over zo'n keurmerk beschikt; wil dat dan automatisch zeggen dat hun vissen slecht of ongezond(er) zijn?

Wat moet ik mij daar precies bij voorstellen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K
Amadea
10 jaar geleden
Slecht voor het milieu maar niet minder voor je gezondheid.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In 2009 heeft TROS Radar laten zien dat duurzame vis helemaal niet zo 'duurzaam' is als ze willen doen geloven.... Daarnaast zegt de term 'duurzaam' NIKS maar dan ook NIKS over dierenwelzijn!

Antwoorden (2)

het msf keurmerk is in het leven geroepen om aan te geven dat de vissen die onder dat keurmerk verkocht worden niet uit leeggeviste zeegebieden komt (een soort van duurzaam viskeurmerk dus )het heeft niets met kwaliteit ,gezondheid of smaak te maken, dus zijn die vissen die niet onder dat keurmerk vallen net zo gezond en betrouwbaar als vissen met keurmerk.

Toegevoegd na 1 minuut:
Msf moet zijn msc
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Doordat er nu al jaren veel meer makreel wordt gevangen dan vanuit wetenschappelijk oogpunt verstandig lijkt, beginnen de keurmerk-instituten zich zorgen te maken. Dat heeft er toe geleid dat het MSC certificaat voor makreel is opgeschort en dat de Britse Marine Conservation Society (vergelijkbaar met de Viswijzer) makreel van de groene lijst heeft gehaald en naar de oranje lijst (af en toe eten) verplaatst. Daar worden consumenten onzeker van en dat is voor geen enkele partij prettig.
Maar de inhoud van het blikje is net zo goed eetbaar als met MSC keurmerk, daar mankeerd niets aan.