Ik heb heel vaak honger, ben nooit verzadigd wat ik ook eet. Heeft iemand tips om met dat hongergevoel om te gaan?

Ik heb diabetes type 2 en moet nodig afvallen maar met die honger lukt dat niet. Ik eet veel vezels maar dat helpt ook niet. Kaas, ei, het maakt allemaal niet uit. Ik blijf honger houden.
Dat hongergevoel heb ik vaak dagenlang en dan heb ik er weer een aantal dagen veel minder last van. Ik heb geen idee hoe het komt dat het dan weer ineens een stuk minder is, het maakt niet uit wat ik dan gegeten of gedronken heb.
De suiker is niet helemaal goed ingesteld maar daar wordt aan gewerkt met de medicatie.
Ik heb al jarenlang geen verzadigd gevoel meer gehad.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2K
Amadea
10 jaar geleden
Weet je wel zeker dat het dan een gevoel van honger is? Verwar je het misschien met een ander gevoel? Drink twee glazen water vóórdat je aan het avondeten gaat. De kans dat je je daarna verzadigd voelt is dan aanzienlijk groter.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maak eens een afspraak met de diëtist. Deze kan je goede tips geven, om dit te voorkomen.
Cryofiel
10 jaar geleden
Houd je ook zo'n hongergevoel als je een eiwitrijke maaltijd eet? Bijvoorbeeld een moot tonijn.
Ritsuka
10 jaar geleden
kun je eens plaatsen wat je precies op een dag eet? misschien eet je wel echt te weinig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat komt door je diabetes. Doordat de glucose niet goed kan worden opgenomen in de spier-, lever- en vetcellen door een tekort aan insuline, denk je lichaam dat je er niet genoeg van hebt. Dus krijg je een honger gevoel.
Dus zorg inderdaad voor medicatie, met de juiste hoeveelheid insuline zou het honger gevoel wel weg moeten gaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gokje:
Je voedingspatroon bestaat uit meer dan 50%koolhydraten, suikers dus en waar heb je last van? (alle kh, ook zetmeel wordt in je darmen omgezet naar suikers en daarna pas opgenomen) Ga vet eten, voornamelijk dierlijk vet van hoge kwaliteit, als het even kan van koeien die buiten lopen en grazen. Dus je eten bij een boer halen.
Dus 50+ kaas, roomboter, volle boeren melk, vlees met vet en daarnaast ook plantaardige vetten. Ga naar minimaal 50% vet, 30% eiwit en minder dan 20% koolhydraten.
Doe dat wel rustig aan (opbouwen) anders gaat het met je medicijnen niet goed, je zal flink mogen/moeten minderen met medicijnen. Eet zoals je moeder en oma vroeger aten, je oma heeft bijna zeker reuzel gegeten.
Ritsuka
10 jaar geleden
Haydy, volgens mij is dat niet gezond op de lange termijn, en al helemaal niet met diabetes type 2.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat voorstel van Jackd zou ik je zeker niet aanraden! Als diabeet moet je juist met mate omgaan met vetten, deze zijn vaak nog slechter voor je als suiker.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
agnes: Waarom? Wat doet vet bij een diabeet anders dan bij een gezond persoon?
(NB: alles bij een gelijk aantal calorieën) Weinig vet betekend automatisch in verhouding veel koolhydraten en dus een instabiele bloedsuikerspiegel.
Maar ik zou een goeievrager ook niet op zijn woord geloven,
dit is geen goeievrager verwacht ik:
http://en.wikipedia.org/wiki/Richard_K._Bernstein
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben het eens met Crea. Omdat je Diabetes hebt is het heel belangrijk dat er goed wordt gekeken naar je voedingsadvies. Een diëtist is hiervoor opgeleid en kan je persoonlijke situatie goed beoordelen en een passend voedingsadvies geven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb straatvrees. Het is voor mij niet mogelijk om naar een diëtist te gaan, die zitten te ver weg en ze komen helaas niet aan huis.
Ik ga nog eens met mijn huisarts praten.
Iedereen bedankt voor de reacties.
Ritsuka
10 jaar geleden
Sommige doen internetconsulten volgens mij
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ga eens zoeken Ritsuka, bedankt voor de tip.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mensen met diabetes type 1 en 2 hebben al een verhoogd risico op hart- en vaatziekten en daarom is de
beperking van de hoeveelheid verzadigde- en transvetzuren in de voeding van belang.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Agnes: Je denk dat verzadigd vet voor een verhoogd cholesterol zorgt?
Nogmaals mijn vraag: wat doet verzadigd vet anders bij een diabeet?
Is het niet de verstoorde suikerhuishouding die daar voor zorgt? Veel vetten (ook verzadigd, geen transvet) i.c.m. laag koolhydraten is het recept voor een perfect cholesterol. Vraag maar aan o.a. een traditioneel levende Eskimo.

Het beste antwoord

Eet vooral eiwitrijke voeding. Voorbeelden: gekookt of gebakken ei, kip, vlees, alle soorten peulvruchten, (magere) kaas, kwark. Eet daarbij veel groenten (zonder sauzen en verdere toevoegingen). Maak een lekkere wokschotel met kip of gehakt.
Het grote voordeel van eiwitrijke voeding is dat het verzadigt en je valt er van af. Eet zo weinig mogelijk koolhydraten (zoet, brood, pasta, rijst). Je wordt er dik van en vooral zoet en pasta geeft een snelle verzadiging, maar je hebt ook weer snel trek. Dit komt omdat de suikerspiegel met dit soort eten heel instabiel is. Bij een hap zoet of lekkere pasta vliegt de suikerspiegel omhoog, om vervolgens weer snel terug te vallen, waardoor je weer lekkere trek krijgt.
Bij het eten van een eiwitrijke voeding en de juiste koolhydraten (zoals in peulvruchten) hou je deze spiegel constant laag. Je zult zien: je lekkere trek verdwijnt, je valt af en je voelt je beter.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt.

Andere antwoorden (4)

Onze kat heeft ook diabetes en omdat een dier alleen eet als hij honger heeft en niet uit verveling of verdriet enz... Zoals bij mensen vind ik dit een goed voorbeeld.
Hij at zoveel dat we het niet konden aan slepen. Ook met insuline bleef hij veel eten.
Pas toen het perfect was ingesteld ging hij weer normaal eten.

Daarbij wil ik nog kwijt dat je door het vermijden van suiker en enummers je behoefte aan lekkere trek kunt verminderen.
Sommige enummers zoals de de e 621 die in bijvoorbeeld chips zitten.
Zorgen ervoor dat je niet een handje vol maar een hele zak leeg eet.
Eet daarvoor in de plaats ongebrande noten die zitten vol eiwitten wat het honger gevoel weer remt.
Ook niet te veel natuurlijk want het bevat toch calorieeen maar wel veel minder dan chips
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik hád dit ook, maar mbv een voedingsdeskundige er achter gekomen dat het geen échte honger is, als voelt het zeker wel zo. Samen gaan kijken waaróm je eet, wannéér je eet, wát je eet en hóe je eet en daardoor 25 kg afgevallen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
HEt beste is veel water te drinken, omdat dit zwaar weegt voel jij je snel vol, je hebt minder last van een hongergevoel
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat ik je kan aanraden is natuurlijk water, dat is bekend, maar neem het een half uur VOOR de maaltijd, dat werkt.

Het laatste wat ik trouwens gehoord heb [ook goed voor de stoelgang]
is vóórdat je opstaat, dus nog in bed, een glas water drinken... [heb ik geen ervaring mee].

Verder heb ik me aangewend om zelf een soepje te maken, soms heel simpel met een bouillon blokje, soms een stukje vlees om bouillon van te trekken en soms een half pond gehakt [gemengd] balletjes draaien en daar een soepje van trekken [heel snel klaar ook].
Hierbij doe ik kleingesneden ui[of prei] en gesneden tenen knoflook [net zoveel als je lekker vindt].
Dit eet ik dan 's avonds.

Moet erbij zeggen dat je ook meer moet bewegen, maar de "soeptruc" werkt wel voor mij.

Probeer het maar, succes.