Wat is het verschil tussen Calcium Carbonaat, Calcium Sulfaat, Calcium Orotaat en Lithothamnium Calcareum?

Deze zijn 4 vormen van calcium, ik lees regelmatig dat Calcium Carbonaat nauwelijks of zelfs helemaal niet opgenomen wordt door ons lichaam, Calcium Orotaat zou daarentegen dan weer goed opgenomen worden als ik de onderstaande video mag geloven?

www.youtube.com/watch?v=oAkvCHbneEU

En als laatst: mijn opa heeft onlangs een vit. D supplement gekocht in de bio-winkel, er zit naast vit. D ook nog wat calcium in: 'Lithothamnium Calcareum'

Mijn vragen hieromtrent:

1) Kan iemand mij in het kort het verschil uitleggen tussen deze 4 calcium vormen?

2) Als je de video bekijkt gebruikt de persoon op de video op een gegeven moment een term zoals "key later of key lader", wat bedoeld hij daar exact mee?

3) Als je de video bekijkt zegt hij op 04:01 dat Calcium Carbonaat en mensen die koemelk drinken waar van nature Calcium Carbonaat in zit, dat deze vorm van Calcium nauwelijks en zelfs helemaal niet opgenomen wordt door ons lichaam, verder zegt hij ook dat mensen die veel koemelk drinken waar van nature Calcium Carbonaat in zit, dat deze vorm van calcium er voor zorgt dat het lichaam calcium weghaalt uit de botten om de calcium waardes in het bloed op peil te houden, ik schrok wel even, in hoe verre klopt dit???

4) In de video wordt er nauwelijks over Calcium Sulfaat gesproken, wordt deze vorm van calcium wel opgenomen door ons lichaam en getransporteerd naar de cellen die het nodig hebben? Of haalt deze vorm van calcium ook calcium weg uit de botten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.9K

Antwoorden (1)

CalciumSulfaat is gips. Niet echt goed oplosbaar in water.
CalciumCarbonaat is krijt. Slecht oplosbaar in water.
CalciumFosfaat is het belangrijkste Calciumzout waar onze botten uit bestaan.
Over melk zegt hij dat Calcium in gepasturiseerde/gesteriliseerde melk ook slecht oplosbaar is.
Daarentegen, melk (niet gepasturiseerd/gesteriliseerd) is normaliter altijd babyvoeding. Dus niet bedoeld voor volwassenen. We kunnen er heel goed buiten.
Verder heeft hij het over calcium ionen die op verschillene plaatsen in ons lichaam thuishoren, en waarvan hij meent dat die allemaal een andere toedieningsvorm nodig hebben. Twijfelachtig.
Ik denk dat het het zoveelste reclameverhaal is, en ik zou me geen zorgen maken over je Calcium behoefte. Tot voor kort leefden mensen tot op hoge leeftijd zonder zich daar druk over te maken.
In zijn verhaal komt ook nog osteoporose voor. Osteoporose wordt echter niet veroorzaakt door en Calciumgebrek, maar door een gebrek aan een hormoon dat voor de opbouw van nieuwe botcellen verantwoordelijk is. Botcellen worden namelijk constant afgebroken en vervangen door nieuwe.
Op wikipedia staat wel informatie over orootzuur, maar niets over Calcium orotaat.
Als dat zo belangrijk zou zijn zou er allang een wijsneuzige chemicus zijn bevindingen hebben geplaatst.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hij spreekt over een dokter die zich wereldwijd zou gespecialiseerd hebben in onderzoek op mineralen...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En ik mis ook nog antwoorden op mijn andere vragen : /
Reddie
10 jaar geleden
@Ginger1907 , dat hij zich dokter noemt zegt niets. In alle reclames over tandpasta en cremes lopen ze in een witte jas. Maar het zijn gewoon acteurs. En dat hij zich gespecialiseerd heeft in ... , dat kan een acteur ook zeggen.
Reclames gaan niet over de waarheid, maar over het werven van klanten. Het is altijd goed je af te vragen: "Wie wordt hier beter van. De verkoper of ik."
De andere vragen moeten nog even wachten.