Is het van cruciaal belang om als veganist extra "creatine" supplement te nemen?

Ik weet dat extra vitamine B12 van cruciaal belang is voor veganisten maar hoe zit het met creatine?

Ik heb een verlaagd "creatinine" waarde in mijn bloed, dus vroeg ik mij af of het verstandig is om een extra creatine supplement te gebruiken?

Ik doe aan fitness en hoor vaak van bodybuilders die extra creatine supplement gebruiken, ik als veganist krijg weinig creatine binnen omdat het uitzonderlijk in dierlijke producten zit dacht ik, maar is het echt noodzakelijk?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Essentiële voedingsstoffen zijn stoffen die je via je voeding móet binnenkrijgen (supplementen en verrijkte voeding zijn in dit opzicht ook voeding) omdat je lichaam ze niet zelf aanmaakt. Creatine valt niet onder de essentiële voedingsstoffen, omdat je lichaam het zelf aanmaakt in de lever, nieren en alvleesklier. Je lichaam maakt het uit arginine, glycine en methionine. Deze drie stoffen zitten ook in plantaardige voeding (peulvruchten bijvoorbeeld zijn rijk aan glycine, arginine kan je bijvoorbeeld halen uit noten, linzen, spinazie, volkoren granen en soja, en methionine uit bijvoorbeeld sesamzaad, paranoten, andere zaden en granen). Ook als veganist kan je lichaam het dus zelf aanmaken. Het is alleen natuurlijk de vraag hoevéél je lichaam er zelf van aanmaakt en of dat voldoende is. En dat kan ik zo snel helaas niet vinden, op GoogleScholar zie ik zo snel geen onderzoeken over de creatine-levels. Wel een aantal onderzoeken naar het effect van creatinesupplementen en gewichtstraining op bepaalde zaken, die en passant zeggen dat de vegetariërs/veganisten in hun onderzoeken lagere creatine-levels hadden, maar zij vertellen er niet bij of die levels dan ook te laag zijn, of dat ze nog hoog genoeg zijn en de niet-vegetariërs die ze onderzocht hadden gewoon een hoger level hadden dan nodig is. En 1 onderzoek specifiek naar de creatine- en creatininelevels bij vegetariërs, die ook stelt dat die van vegetariërs lager zijn, maar ook die gaat niet in op wat de grens is voor een tekort (en het is een onderzoek uit 1989, het kan heel goed zijn dat de huidige vegetariër heel andere waardes heeft dan de vegetariër toendertijd, omdat vegetariërs tegenwoordig veel meer weten over wat verstandig is om te eten, in de jaren 80 deden veel mensen maar wat). Kortom, ik kan eigenlijk niks duidelijks vinden. Voedingsstoffen die je lichaam in principe zelf kan aanmaken, maar in de praktijk niet voldoende aanmaakt, worden tegenwoordig vaak semi-essentieel genoemd en die term kom ik bij creatine niet tegen. En bij de aanbevelingen die veganisten-organisaties en diëtisten die zich specialiseren in veganisme geven voor veganisten, zie ik creatine niet bij staan, zelfs niet bij degenen die heel kritisch zijn en voor veel voedingsstoffen aanbevelingen doen. Dus ik vermóed dat het niet van cruciaal belang is. Het zou wel kunnen dat het helpt of handig of misschien zelfs zeer aan te raden is om te gebruiken als veganistische sporter, maar van cruciaal belang líjkt het me dus niet.

Dit is niet nodig. Het enige supplement wat je als veganist nodig hebt is vitamine B12. Misschien heb je even zin om een kijkje te nemen op de site http://nutritionfacts.org/ Alle informatie (veelal veganistische onderzoeken en dergelijken) wordt door een arts in korte video's op de site gezet, met alle bronnen van wetenschappelijke onderzoeken.

Bronnen:
http://nutritionfacts.org/

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100