Van die poedertjes, die heel duur verkocht worden voor sporters, of in gezondheidswinkels. Die eiwitpoedertjes, waar (vooral jonge) mensen heel veel geld voor over hebben, maar die niet nodig zijn als ze gewoon normaal gezond zouden eten.
Die eiwitshakes dus, die geven extra eiwitten, waardoor je dus een extra hoeveelheid van de voedingsstof eiwit, of proteine, naar binnen krijgt.

Eiwit is, net als koolhydraten en vet, een voedingsstof. Eiwit levert calorieën en aminozuren. Aminozuren zijn bouwstenen voor het eiwit in lichaamscellen. Een ander woord voor eiwit is “proteïne”.

Bijna alle levensmiddelen bevatten eiwit. Het komt voor in zowel plantaardige als dierlijke producten.
Genoeg eiwit eten is dus belangrijk voor een goede gezondheid. Verder helpt een eetpatroon met relatief veel eiwit om op gewicht te blijven. Dat komt doordat eiwit goed verzadigt en belangrijk is om het spierweefsel in stand te houden.

Het lijkt erop dat een eiwitrijke voeding geen effect heeft op het gewicht als het aantal calorieën hetzelfde is als bij een voeding met weinig eiwit. Wel kan een eetpatroon met veel eiwit helpen om niet te veel calorieën binnen te krijgen. Mensen eten minder als ze relatief veel eiwit binnenkrijgen. Dat verklaart ook het succes van diëten waarbij meer dan een kwart van de calorieën uit eiwit komt.
Dat verklaart ook het succes van Dr. Frank en soortgelijke diëten.

Dat verklaart ook waarom jonge sporters denken dat ze extra eiwitten nodig hebben, terwijl ze die met een gezond voedingspatroon gewoon genoeg binnen krijgen.

Nog meer over het effect van eiwitten hier:
http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/eiwitten.aspx?gclid=CMb18p2TnLgCFYeS3godrVwAvw
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een eiwitSHAKE (niet schake) voed je spieren. Dus als je bijvoorbeeld krachttraining gedaan - wat kleine beschadigingen toebrengt aan de spieren - vervolgens een eiwitshake drinkt, dan repareert het je spieren en zijn je spieren gegroeid. Het is als het ware een bouwstof voor je spierstelsel.