Moet ik voedingsvezels aftrekken van koolhydraten als het apart op het etiket staat?

Hallo,
Ik ben me aan het verdiepen in een Keto dieet. (graag geen discussie of het goed is of niet)
Nu hebben ze het bij Atkins over netto koolhydraten. Dat zijn koolhydraten - vezels.
ECHTER, in de VS worden vezels als koolhydraten bezien, maar in Europa staan die apart op de etiketten. Moet ik de vezels dan alsnog van de koolhydraten afhalen? Of is dit al gedaan door de fabrikant?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vreemd dat ze in de VS vezels onder de koolhydraten laten vallen want koolhydraten leveren net als vet, eiwit en alcohol energie itt vezels!
Ritsuka
10 jaar geleden
Lijkt mij niet gezond op de lange termijn.

Antwoorden (2)

Vezels verteren niet, en bevatten dus ook geen koolhydraten die in het lichaam komen.
Alle koolhydraten die wél in het bloed (kunnen) komen, staan op het etiket vermeld bij koolhydraten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een voedingsmiddel wordt over het algemeen in fracties verdeeld
1 Droge stof / water (Droogstoof bij 105 graden voor een paar uur)
Dan wordt van de droge stof bepaald welke fractie in chloroform oplost.
Wat oplost in chloroform wordt ruw vet genoemd

Dan wordt het voedingsmiddel tot in kleine moleculen vernietigd in kokend zwavelzuur gedurende enige uren. De ammonia moleculen zijn een maat voor de hoeveelheid stikstof in het voedingsmiddel. Omdat eiwitten voor gemiddeld 16.5% uit stikstof bestaan, kun je het stikstofgehalte omzetten in een eiwitgehalte.
Dat is de ruw eiwit fractie

Om te zien wat er dan nog aan zouten overblijft wordt het voedingsmiddel verast. Alles wat bij 500 graden celsius niet verbrandt is de as fractie.

De restpost bij deze analyse wordt overige koolhydraten genoemd, dit zijn brandbare (organische) moleculen, dat kunnen dus net zo goed cellulosevezels, houtvezels, zetmeelbolletjes, als suikermoleculen zijn. De analyses op het etiket geven ook vezels aan, dat is dus een fractie van die overige koolhydraten. De vezels kunnen bepaald worden door verteringsproeven te doen, of met andere methodes.

De pindakaas bestaat dus voor 92% uit droge stof plus een klein beetje voor de asfractie (0,16 gram Natrium, en minieme hoeveelheden andere elementen, plus misschien wat chloride en carbonaat).
De pindakaas bevat dus 5% verteerbare koolhydraten (1% zetmeelachtig, 4% suikers).