Als je veel zout hebt gegeten is het dan goed om ook veel te drinken of juist niet?

Door veel zout verhoogt de bloeddruk. Maar wat is dan beter:
1) veel water drinken (om de zoutconcentratie te verdunnen en/of het zout snel uit te spoelen)?, Óf:
2) juist weinig water drinken omdat toevoeging van water juist nog tot extra druk leidt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
23.8K

Antwoorden (3)

Veel water drinken is beter dan weinig water drinken. Alles met mate, van 10 liter water kan je ook weer dood gaan, maar dat terzijde.

De verhouding tussen bloeddruk en zout is nog niet zo eenvoudig, een enkele keer meer zout zal je geen hartaanval van krijgen, en ik denk dat de hoeveelheid water die je daarbij drinkt weinig verschil zal maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een enkele keer teveel zou eten heeft geen nadelige effecten. De problemen beginnen pas na jarenlang teveel zout eten: meer dan 9 gram per dag. Je hoeft voor die ene keer dan ook echt niet meer te gaan drinken. Geef wel tor aan dorstgevoel, maar drink dan liever water.

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/86064-is-zout-eten-slecht.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je nieren moeten het uitscheiden en hoe meer vocht je drinkt hoe beter ze dat lukt natuurlijk. Optie 2 is echt niet slim.

Toegevoegd na 3 minuten:
Oja, als je nieren gewoon goed werken zul je de gevolgen van optie 2 in jouw voorbeeld niet meemaken maar zoals al werd gezegd, er is een dodelijke dosis van water drinken natuurlijk.