Is het ongezond om na het avondeten niks meer te eten?

Ik eet bij het ontbijt/middag en bij het avond eten genoeg maar sinds een paar dagen niets meer bij het avond eten, is dit ongezond? Normaal eet ik dan noten fruit of kwark.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niets meer na het avond eten moest het zijn*

Antwoorden (6)

Nee. Als jij overdag voldoende voedingsmiddelen binnenkrijgt dan is het helemaal niet slecht om 's avonds niets meer te consumeren. Het kan zelfs goed zijn voor je nachtrust, omdat je maag het dan tijdens je slaap niet meer druk heeft. Als jij geen honger meer hebt hoef je echt niet nog 's avonds iets te nemen, dat kan prima zo.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben er met je eens.
Als jij aan je benodigde kcal voor een dag zit, en je hebt in de avond geen honger meer, dan kun je dit prima doen.
Maar als je nog wel honger hebt, of je gaat met een hongergevoel slapen, dan geeft je lichaam aan dat het meer energie nodig heeft, en heb je waarschijnlijk te weinig gegeten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Op deze site kun je berekenen hoeveel je ongeveer op een dag nodig hebt: http://www.health-calc.com/diet/energy-expenditure-advanced
Als je bij het rechtse getal (TDEE) in de buurt zit, dan zit je prima. Maar als je erg dicht bij het linkse getal zit (BMR) dan ben je waarschijnlijk ondervoed.
Ritsuka
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goede site man! Ik verbrand dus 3167 kcal dat is best veel ( dagen dat ik fitness+ werk dus 5 x per week) ik denk eerlijk gezegd dat ik dichter bij het linker zit want ik eet 8 bruine sneetjes met beleg, wat fruit en avond eten en als avond eten eet ik alleen maar gezonde dingen waarvan ik weet hoe ze bereid worden.
Ritsuka
10 jaar geleden
Dan moet je waarschijnlijk meer gaan eten, zeker als je doel is om af te vallen en/of meer spiermassa te kweken.
Klinkt vreemd, maar je kunt meer afvallen door meer te eten,
Sowieso raad ik je aan om te proberen meer eiwitten en ook mee vetten te nuttigen, je hebt nu vooral koolhydraten.
Geeft lekker energie voor het sporten, maar voor je spieren heb je meer nodig.
Ritsuka
10 jaar geleden
Ik zat eerst altijd rond de 68 kg, bij iets van 1800-2000 kcal (gok ik)
Nu zit ik op 72 kg (laatst bij de sportschool gewogen), en ik eet iets van 2300-2500 kcal op rustdagen, en ik gok rond de 2800-3000 kcal op dagen dat ik sport.
De weegschaal geeft een zwaarder gewicht aan, maar mijn broeken zitten losser en ik zie in de spiegel dat mijn armen en benen gespierder zijn, en mijn buik wat strakker :)
Dus het helpt zeker.
als je overdag genoeg/normaal eet dan is het juist heel goed om niks meer te eten.
Als je daarnaast ook nog sport dan kan het geen kwaad, maar doe je dit niet, dan zal je het in de loop van jaren (vooral na je 30e) gaan merken aan je omvang. Het is helemaal niet erg om 's avonds niets te eten. :-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zorg ervoor dat je voldoende energie binnen krijgt. Misschien ook handig om extra te eten omdat je dit de rest van de dag aan het verbranden bent. Dus als je weinig eet en dit weer kwijt raakt en s'avonds niks meer eet is het ongezond voor jou.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik eet genoeg bijv bij het ontbijt zelf 4 sneetjes 2 kipfilet en 2 met pindakaas en met banaan.
Nee, dat is beslist niet ongezond ervan uitgaande dat je gedurende de dag voldoende en goede voeding hebt gebruikt. Dat is ook door anderen al verteld. Ik wil dar nog iets aan toevoegen. Het is zelfs juist goed om NA het avondeten niet meer te eten, omdat je maag als je gaat slapen dan niet meer zo zwaar aan het werk is, en dat bevordert de nachtrust. Met een volle maag gaan slapen beïnvloedt zowel je slaap als je spijsvertering. Dus moraal van dit verhaal, eet verdeeld over de dag voldoende en gevarieerd. , savonds heb je dan niks meer nodig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met een volle maag gaan slapen is niet goed, maar met een lege ook niet. Als jij om 6 uur 's avonds je laatste maal eet, wil dat zeggen dat je je lichaam onthoudt van voedingsstoffen voor een periode vanaf dat moment, tot het moment dus dat je weer opstaat 's ochtends. Ik neem aan dat je niet om 8 uur al op je bed ligt, dus in de tijd van je laatste maal tot aan het slapen gaan, verbrand je ook nog energie.

Het beste eetpatroon is een regelmatig patroon, vooral voor je metabolisme. Het wordt dan ook aangeraden, je 3 (grote) maaltijden per dag, te vervangen door 6 (kleinere) maaltijden per dag. Zo breng je niet telkens je metabolisme van een zeer laag pitje, naar een plotseling hoog pitje. Elke 2.5 a 3 uur wat (kleins) eten zorgt ervoor dat je metabolisme altijd op een gebalanseerd tempo blijft werken.

Mensen denken vaak dat je lichaam niets doet 's nachts en enkel maar vetten opslaat. Dit is niet het geval. Je lichaam werkt 's nachts ook door, al is het allemaal op een laag pitje.

Ik persoonlijk kan nog geen 3 uur zonder wat te eten. Mijn maag is dan leeg en begint te knorren. 4, 5 of zelfs 6 uur lang zonder eten is best lang, dan ga je daarna ook nog eens slapen, nog eens 7 a 8 uur zonder eten.

Het is verstandig om toch nog wat (lichts en kleins) te nuttigen, niet vlák voor het slapen gaan maar bijvoorbeeld een uurtje voor het slapen gaan.

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/dieet/40831-laat-in-de-avond-eten-is-slecht-en-andere-dieetfabeltjes.html

http://www.nu.nl/gezondheid/2887351/s-avonds-eten-maakt-niet-dikker.html

http://www.ik-wil-gezond-afvallen.com/na-9-uur.html

http://www.infotalia.com/nld/psyche/ik/slapen/dosdonts_detail.asp?id=2463

http://gezondheid.blog.nl/overgewicht/2008/08/01/s-avonds-eten-maakt-niet-dik