Hoe komt het dat (pure) fruitsappen beperkt houdbaar zijn eens ze geopend zijn?

Ik vroeg mij af hoe het komt dat (pure) fruitsappen maar enkele dagen (beperkt) houdbaar zijn eens ze geopend zijn?

En hoe komt het dan dat het bijvoorbeeld wel 6 maanden tot een jaar houdbaar is als het ongeopend is, hoe komt dat?

Dank bij voorbaat

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Fruitsappen worden tijdens het verpakkingsproces verhit zodat alle kiemen en bacteriën die bederf kunnen veroorzaken gedood worden. Na het openen hebben micro-organismen vrij spel. Dit is ook de reden dat men ze eens geopend in de koelkast moet bewaren, bacteriën gedijen het best in temperaturen van 25 à 35 graden.
Dit geld trouwens voor de meeste voorverpakte voedingsmiddelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als de fles dicht is, kan er geen lucht bij.

Als er wel lucht bij kan, is die sap extra vatbaar voor gisten, schimmels en andere micro-organismen die bederf veroorzaken.
Hetzelfde geldt eigenlijk voor gewoon vers fruit ook.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zodra je een verpakking opent, kunnen er allerlei micro-organismen zoals schimmelsporen en bacteriën bij het product komen. Die zweven in de lucht, maar ze zitten ook aan je handen. Schimmels gedijen vaak heel goed op suikers, dus ook op vruchtensappen. Je ziet hetzelfde bij (bijvoorbeeld) een potje jam.
Wat ook een rol zal spelen is dat er stoffen in zitten die vervliegen of die onder invloed van lucht chemisch reageren. Denk bijvoorbeeld aan een appel die je doorsnijdt en dan al snel bruin wordt. Zulke processen vinden ook plaats in vruchtensappen. In de verpakking zit maar een klein beetje lucht, maar zodra je de fles of het pak openmaakt, kan er nieuwe lucht bij komen en reageren met de stoffen in het sap.