Welke bakboter of bakolie bevat geen of weinig transvetten?

Ik hou heel erg van wokken en daarom gebruik ik bakboter of bakolie vanzelfsprekend, maar ik maak me de laatste tijd zorgen over of er wel of geen transvetten aanwezig zijn bij de boter of olie die ik gebruik tijdens het bakken...

Welke oliesoorten en bakboters bevatten geen of weinig transvetten?

Hoe kunnen we dat controleren of nagaan?

Dank bij voorbaat

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.2K
Ritsuka
11 jaar geleden
Ik gebruik altijd kokosolie
Ritsuka
11 jaar geleden
Ik weet dat olijfolie niet zo goed is op hoge temperaturen

Het beste antwoord

Onverzadigde vetten kunnen slecht tegen verhitten en vormen dan transvetten.

Verzadigde vetten zijn stabiel bij verhitten.
Dat zijn o.a. kokosolie en dierlijke vetten zoals geklaarde boter, ghee, reuzel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

goede vetten om te wokken of bakken zijn olijf- en kokosolie Daar komen ook bij verhitting geen transvetten in voor. hoe je dat kan nagaan weet ik niet echt ,maar dit advies kreeg ik van de cardioloog
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
olijfolie kan juist niet goed tegen verhitten,
kokosolie is prima.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn ook olijfolien die wel geschikt zijn voor verhitting.
Maisolie is ook een goed alternatief.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is moeilijk na te gaan of een product transvet bevat. Soms wordt het gehalte transvet apart op het etiket aangegeven. Het gebruik van gedeeltelijk geharde olie of vet moet altijd worden vermeld in de ingrediëntendeclaratie. Staat bij de ingrediënten “plantaardig vet, gedeeltelijk gehard” of “gehydrogeneerd vet”, dan kan transvet in het product voorkomen.
http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/transvet.aspx

Over het algemeen kun je zeggen dat harde boters en bakprodukten meer transvetten bevatten dan natuurlijk olie-soorten, zoals olijfolie en zonnebloemolie.

Daarom gebruiken ook steeds meer cafetaria vloeibaar vet om in te bakken.
Er zijn steeds meer zaken die bakken in vloeibaar vet en dit kenbaar maken met het beeldmerk “Verantwoord frituren”.

Toegevoegd na 3 minuten:
Hier staan nog veel meer tips over het vermijden van transvetten.
Het gebruik van olie is daar maar een klein onderdeel van.

http://www.praktijk-jong.nl/2012/03/06/gevaren-in-onz-voeding-transvetzuren/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bronnen spreken elkaar tegen:uit je 2e bron:
De gezondste olie voor bakken en braden is kokosolie. Het bevat veel verzadigd vet, dat onder hoge temperaturen stabiel blijft en niet afbreekt in kankerverwekkende stoffen. Dit gebeurt namelijk wel met onverzadigde oliën zoals olijfolie, wanneer het boven de 160 graden wordt verhit. En welke oliën worden gebruikt bij “Verantwoord frituren”?
Dat zijn de onverzadigde.