Hoeveel calorieën zitten er ongeveer in een pannenkoek met een beetje stroop en een beetje poedersuiker?

Ik heb vanavond twee pannenkoeken gehad met een beetje poedersuiker en een beetje stroop. Echt wel bescheiden. De pannenkoek zelf was van een heel normaal koekenpanformaat. Ik zou graag willen weten hoeveel één zo'n pannenkoek bevat aan calorieën, maar lees de meest uiteenlopende antwoorden. Soms zou zo'n pannenkoek 105 calorieën bevatten, een andere keer 200. Wie weet hoe het echt zit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
123K
Ritsuka
11 jaar geleden
Lekker :)
Aantal kcal ligt ook heel erg aan het gebruikte recept, en hoe groot je pan is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat maakt het uit als je maar genoten hebt.

Het beste antwoord

Dat kan niemand jou vertellen want dat ligt aan het gewicht van je pannenkoek en de hoeveelheid suiker en stroop. Daarom vind je ook verschillende getallen (kleine en grote pannenkoeken, dikke en dunne). Je had dus je pannenkoek even moeten wegen en via deze tabel kun je het uitrekenen (100 gram pannenkoek bevat....):

http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=760

Je kunt daar lezen dat een standaard pannenkoek 50 gram weegt dus twee pannenkoeken wegen 100 gram en dat zou al 210 kcal zijn. Stroop: http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=877 tja hier weet ik ook weer niet hoeveel je hebt gebruikt. Op een boterham gaat 15, ik zal even 20 nemen dus dan kom je uit op 58 kcal en de suiker: http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=878 hiervan schat ik 15 gram in en dan kom je op 60.

Deze schatting van mij komt dus uit op 328 kcal. Als je de volgende keer weegt weet je het heel wat preciezer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
Nou, gezellig eten hoor, eerst alles precies afwegen. Dan is het al koud
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ah, hier heb ik echt iets aan! Dank je voor de moeite.
Summo
11 jaar geleden
Goed antwoord maar ik zou er nog bij willen zeggen: alleen wegen helpt niet, als de pannenkoek is gebakken in een heerlijke berg boter is hij 10x zo vet (en dus veel meer calorieen) dan wanneer hij vetvrij is gebakken in een anti aanbakpan. Als zo'n klein verschil in calorieen echt uitmaakt voor je moet je gewoon ver weg blijven van pannenkoeken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies, Summo, en ook de soort melk (vol, halfvol, mager) is van belang, evenals de hoeveelheid eieren, en of je wat olie aan het beslag hebt toegevoegd. Kortom, Pelle heeft gelijk dat je er eigenlijk niks van kunt zeggen.
Ritsuka
11 jaar geleden
Of als je je echt zo druk maakt om 10 kcal meer of minder moet je je gaan afvragen of je niet een beetje obsessief bezig bent.
Het gaat ook niet alleen om kcal, maar ook om de voedingswaarde, en vooral om het genieten van lekker eten!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka, ik denk dat je even moet mee'wegen' dat ik gewoon een antwoord geef op de vraag: "Wie weet hoe het echt zit?" Ik heb nog nooit van mijn leven iets gewogen en van mij hoeft niemand wat te wegen maar de vraagsteller zit met zijn vraag. Ik vind je reacties niet zo aardig eerlijk gezegd, ik probeer een antwoord te geven!
Ritsuka
11 jaar geleden
Je antwoord is goed hoor, je probeert er zeker op in te gaan om het zo goed mogelijk te berekenen.
Ik zei niks over je antwoord dat dit fout was, hoewel dit misschien niet helemaal duidelijk was.
Mijn reactie was gericht op de vraagsteller, die (zoals het mij lijkt) van elk hapje eten wil weten hoeveel kcal het bevat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik snap niet wat er niet duidelijk aan mijn antwoord was, verder dacht ik dat de vraagsteller blijkbaar al tig vragen had gesteld over kcal en anorexia maar niets van dit ja. Voor nu ga ik er gewoon vanuit dat de VS nieuwsgierig was naar hoeveel kcal een pannenkoek bevat en gewoon verschillende antwoorden kreeg en helemaal niet voortaan met een weegschaal naast zijn bord zit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka, zoals ik in mijn vraag aangaf waren de uitkomsten totaal verschillend en daar ik serieus (en gezond!) aan het afvallen ben raak ik daarvan in de war. Ik heb - na jaren van ongezond afvallen - structuur nodig in mijn voedselinname en ik vind het fijn om een beetje precies te weten wat ik eet. Zo weet ik dan ook dat ik niet minder dan 1200 calorieën eet, of niet meer dan een bepaald aantal. Ik vind het fijn om dat te noteren, dat maakt het voor mij overzichtelijk. Op een paar calorieën komt het niet neer, hoor, maar 100 calorieën verschil vind ik lastig.