Ik ben een slanke jonge vrouw maar mijn cholesterol is extreem hoog. Is het dan goed om veel onverzadigde vetten te eten?

Ik zou graag zekerheid hebben want anders verbruik ik veel walnoten en walnotenolie als het goed is tenminste? Binnen een paar weken terug bloedcontrole.

Weet jij het antwoord?

/2500

De onverzadigde vetten zijn inderdaad wel beter. Olijfolie is ook wel goed. Er is wel een goede cholesterol-en vetverlagend dieet van Patrick Sweetlove: zoals veel groenten en fruit eten, bruin of volkorenbrood, geen sauzen (ketchup is wel goed en nog beter de vegup), magere en vetarme melkprodukten, max 2 eieren per week, vis, droge koeken, vetarm gebak,... De volledige lijst vindt je op www.sweetlove.be/br_cholesteroldieet.thml Toegevoegd na 1 minuut: oeps een t verkeerdl in de link het moet zijn www.sweetlove.be/br_cholesteroldieet.html

Wat zou er mis kunnen zijn met je cholesterol? Het is een herstelstof, waarvan het lichaam aanmaakt wat nodig is. Misschien vind je het vreemd maar eieren, spek en vlees met een randje vet verlagen je cholesterol. Geraffineerde voedselproducten, zoals suiker, wit meel en meervoudig onverzadigde vetzuren verhogen je cholesterol. Al die door en door fabrieksmatig geraffineerde producten veroorzaken ontstekingsprocessen in je lichaam. Om de boel te herstellen maakt het lichaam cholesterol aan. Geen wonder dat er dan hogere waarden gemeten worden. Toegevoegd na 9 uur: In sommige landen wordt een láág cholesterol gezien als een marker voor een slechte gezondheid. Over het algemeen kun je stellen dat er geen verband is tussen cholesterolwaarden en gezondheid. Een verhoogd cholesterol, en dat heeft langzamerhand meer dan de helft van de Nederlanders en de Belgen omdat de cijfers steeds verder naar beneden worden bijgesteld, kan wel betekenen dat het lichaam een defect aan het herstellen is of dat er sprake is van lichamelijke of geestelijke stress. Na een operatie zijn de cholesterolwaarden zeer sterk verhoogd, om een voorbeeld te noemen, en ook roken is een factor. Volgens de gangbare regels zegt het totaal cholesterol ongeveer niets. Tegenwoordig streeft men naar een laag LDL en een hoog HDL. De verhouding tussen die twee wordt uitgedrukt in de zogenaamde ratio. Mij zeggen de triglyceriden, de bloedvetten, meer dan HDL en LDL. Die geven niet zozeer aan hoeveel vet je eet maar veel meer de hoeveelheid koolhydraten. Vooral geraffineerde koolhydraten veroorzaken een duidelijke stijging van de triglyceriden. Voor de volledigheid van het verhaal kun je stellen dat er geen slechte vetten bestaan, op transvetten na. Dat is kunstmatig geharde plantaardige olie, waardoor die veel betere eigenschappen krijgen om te verwerken als frituurvet of margarine. Tegenwoordig komen er minder transvetten in onze voeding voor maar vooral als verborgen vet in gebak en koek nog veel te veel. Behalve dat transvetten slecht zijn voor hart en bloedvaten hebben ze ook kankerverwekkende eigenschappen.

Bronnen:
http://melchiormeijer.wordpress.com/2013/0...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100