Waarom zijn bij afvallen koolhydraten niet goed, maar muesli wel?

Ik ben bezig met gezonder eten, hierbij gebruik ik het boek Weten van (h)eerlijk eten van Rineke Dijkinga. Waarom kun je bij overgewicht beter weinig koolhydraten, dus brood, eten maar wordt muesli wel aangeraden? In het boek staat een muesli van o.a. haverzemelen, havermout, havervlokken, tarwekiemen, zaden, noten enz.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
10.7K
Ritsuka
11 jaar geleden
kool;hydraten is niet per se slecht, in groente zit ook koolhydraten, en als je sport heb je echt wel koolhydraten nodig voor energie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord! Ik bedoel omdat granen (brood, pasta) vaak een hogere Glycemische Index hebben en daardoor de bloedsuikerspiegel doen stijgen. Is dat voor de genoemde granen anders? Kom er nl niet helemaal uit.
Ritsuka
11 jaar geleden
ze vallen onder volwaardige koolhydraten en gezonde vetten (noten en zaden)
die verteren veel langzamer en vullen meer.
je kunt best brood eten (met mate), zolang het maar volkorenbrood is.
het is vooral witbrood en witte pasta en dergelijke die je suikerspiegel laten schommelen

Het beste antwoord

Koolhydraten zijn wel degelijk goed (zelfs noodzakelijk), maar ze zijn er in verschillende vormen.
Koolhydraten zijn lange ketens van koolstof- en waterstofmoleculen. De kortere ketens noemen we suikers, de langere ketens noemen we zetmeel.

Suikers (er zijn verschillende soorten) zitten bijvoorbeeld in fruit (vooral bananen en druiven en dus ook in rozijnen), snoep, gebak, frisdrank, ijs, vla, vruchtenyoghurt, enzovoort. (En vergeet de suikerklontjes niet.)
Zetmeel zit in pasta, aardappels, muesli, brood, rijst, enzovoort.

Je lichaamscellen kunnen geen zetmeel gebruiken, alleen suikers. Als je zetmeel eet, moet het dus eerst worden afgebroken tot suikers. Dat begint al in je mond. In je speeksel zit een stof die de lange zetmeelketens 'verknipt' tot suikers. Maar het verteren gaat daarna nog verder in je maag en darmen. Als je zetmeel eet, komt er dus gedurende een lange tijd steeds een beetje suiker in je bloed. Genoeg om meteen te verbruiken, zonder dat je het op hoeft te slaan in vetweefsel.
Daarom noemen we zetmeel ook wel trage (of langzame) suikers.

Als je suikers eet, komen die meteen als één grote 'bom' in je lijf terecht. Je kunt ze niet allemaal tegelijk verbruiken, dus je slaat het teveel op als vet. Bovendien verzadigt suiker niet, dus je hebt waarschijnlijk zó weer trek.
Daarom noemen we suikers snelle suikers.

Dus: Je lichaam heeft absoluut koolhydraten nodig, maar niet te veel en niet in grote porties tegelijk. Dus liever in de vorm van langzame suikers, zoals muesli (pas wel op de krenten, daar zitten weer veel snelle suikers in).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Koolhydraten moet je voornamelijk uit groente en fruit halen. Groente en fruit bevatten genoeg vezels.

Het is naar verluidt met de nieuwste onderzoeken dat granen, en dan voornamelijk tarwe je leptine hormoon onderdrukken en je ghrelin hormoon stimuleert. Deze combinatie zorgt ervoor voor een grotere honger en het verzadiging centrum wordt hiermee gedeeltelijk verstoord, met als gevolg dat je meer eet dan je nodig hebt.

Natuurlijk mag je best eens haver zemelen eten maar granen in zijn algemeenheid worden onderschat, ze kunnen wel degelijk overgewicht veroorzaken of zorgen dat je niet afvalt.

Dat ze brood niet aanbeveelt is dan wel iets waar ik mij in kan vinden, maar of de andere granen zoals haver nou zo goed zijn waag ik te betwijfelen.

Mijn tip: Eet meer groente en fruit ( met schil ) en minder granen, ook haver!