wat is gezonder roomboter of margarine zoals becel?

Weet jij het antwoord?

/2500

Zowel roomboter als margarine bevat 80% vet. Daarvoor hoef je het dus niet te doen. Wel word er soms Margarine "light" aangeboden, dat 60% vet bevat. Het is dus even raadzaam om in de schap bij de supermarkt op het product te kijken hoeveel gram vet er per 100 gram aan toegevoegd is. En dan kun je spreken over gezonder, wanneer er eventueel meer vitamines dan A en D in zitten, en de natriumgehalte lager is, maar ook dit kun je het beste zelf vergelijken in de supermarkt. Als je dan toch een keuze moet maken, kies dan zoiets als halvarine light met "slechts" 35% vet.

Roomboter en margarine bevatten allebei 80% vet maar margarine bevat gezondere vetten en helemaal als het bijvoorbeeld dieetmargarine heet. Let op de verhouding onverzadigde vetten en verzadigde vetten. Hoe meer onverzadigde vetten er in zitten hoe beter het is. Olie is ook goed om vlees en groente in te bereiden maar daar bak je weer geen cake mee natuurlijk. Roomboter is qua soort vet het ongunstigste product wat er is maar er zijn ook mensen die vinden dat roomboter beter is omdat dat natuurlijk is en margarine meer een fabrieksproduct.

Roomboter zit vol met verzadigde vetten. De wetenschap is er nog niet over uit of deze verzadigde vetten gezond of ongezond zijn. Sommige wetenschappers zeggen dat ze kanker bestrijden, anderen dat ze juist kanker veroorzaken. Het wordt dan ook tijd dat men onderscheid gaat maken tussen verzadigde vetten die op industriële wijze uit plantaardige producten worden verkregen en verzadigde vetten uit dierlijk vet in de vorm van roomboter. De melk waaruit roomboter wordt gewonnen is bedoeld om aan jonge dieren te geven en moeder natuur kan het toch eenvoudigweg niet van slechte stoffen hebben voorzien? Het vermoeden rijst dat industriéle producten tot kanker leiden en roomboter juist kanker bestrijdt. Margarine daarentegen is juist wel een grote veroorzaker van hartinfarcten, zo hebben onafhankelijke wetenschappers ontdekt. Het moge duidelijk zijn dat dit soort onderzoeken niet door de Unilevers van deze wereld worden meegenomen in hun beweringen over hoe slecht roomboter zou zijn. De werking van Becel pro.activ is al langer onderwerp van discussie. Afgelopen juni kreeg de margarine van Becel pro.activ het Gouden Windei toegekend van Foodwatch, een organisatie die opkomt voor transparantie over voedsel en eerlijk eten. Foodwatch stelt dat producent Unilever de consument misleidt omdat er een farmaceutisch element aan de margarine wordt toegevoegd – de plantensterolen – zonder dat gewezen wordt op eventuele bijwerkingen.

Bronnen:
http://www.nrcnext.nl/blog/2012/08/15/next...

Smeer- en bereidingvet is belangrijk voor de aanbreng van essentiële vetzuren en vetoplosbare vitaminen. Vetoplosbare vitaminen zijn vitamine A, D, E en K. Onder smeer- en bereidingsvet worden minarines, margarines, boter, halvolle boter, kwartvolle boter, bak- en braadvet en oliën verstaan. Minarine, margarine en bepaalde oliën zoals olijfolie, zonnebloemolie, arachide-olie, lijnzaadolie, notenolie en koolzaadolie zijn de beste keuzes aangezien deze arm zijn aan verzadigde vetzuren, dit zijn ongunstige vetzuren. Ze bevatten ook geen cholesterol. Opgepast: palmolie en kokosolie zijn oliën met een ongunstige samenstelling. Een mespuntje smeervet op uw boterham en een eetlepel bereidingsvet per persoon voor de warme maaltijd is voldoende. Tips 1.Soorten smeer- en bereidingsvetten 1.Boter: is van dierlijke oorsprong, bevat ongeveer 82% vet en cholesterol. Boter is niet aangewezen in een gezonde voeding. 2.Halvolle boter: is van dierlijke oorsprong, bevat ongeveer 41% vet en cholesterol. 3.Kwartvolle boter: is dierlijk, bevat ongeveer 25% vet en cholesterol. 4.Margarine: is meestal plantaardig. Bevat ongeveer 82% vet en geen cholesterol. Margarine kan zowel als smeer- als bereidingvet gebruikt worden. 5.Product met 25, 35 of 38% vet: is meestal plantaardig. Bevat een verminderd gehalte aan vet en geen cholesterol. Deze smeervetten worden ook minarines genoemd. Dit zijn de beste keuzes van smeervetten in een gezonde voeding. In de supermarkt is er een groot gamma aan deze smeervetten. 6.Olie: is plantaardig, bevat 100% vet en geen cholesterol. Bepaalde oliën zoals olijfolie, zonnebloemolie, arachide-olie, koolzaadolie, notenolie en lijnzaadolie bevatten veel onverzadigde vetzuren, dit zijn gunstige vetzuren. In een gezonde voeding kan deze oliën dus afgewisseld worden met margarine. 2.Beste keuze 1.Als smeervet: product met 25, 35 of 38% vet. 2.Als bereidingsvet: een margarine. Kies voor de vloeibare varianten. De vloeibare bak- en braadvetten bevatten meer onverzadigde (gunstige) vetten terwijl vaste bak- en braadvetten meer verzadigde (ongunstige) vetten bevatten. Margarine kunt u eventueel afwisselen met olie. Opmerking: het is niet omdat u een goede keuze van smeer- en bereidingsvet maakt, dat u er meer van moet gebruiken! Gematigdheid is en blijft de boodschap. Niet meer dan 1 mespunt smeervet per boterham en dagelijks 1 eetlepel bereidingsvet per persoon is voldoende.

Bronnen:
http://www.uzleuven.be/voeding-tijdens-zwa...

Roomboter is far out veel gezonder dan die margarine. Onze 1 molecuul verwijdert van plastic Margarine bevat transvetten en is ongezond, roomboter bevat cholesterol en is juist heel bevorderlijk voor je gezondheid. Cholesterol is veel meer nodig dan de wetenschap ( wie dat ook mogen zijn ) ons wil laten geloven. Cholesterol is nodig voor de aanmaak van vele essentiële hormonen. We krijgen door deze foutieve propaganda veel te weinig essentiële vetten binnen. Vrouwen die maar al te bang zijn om maar wat verzadigd vet binnen te krijgen, en ondertussen wel met een giga hormoon dis balans lopen, zonder dat ze weten dat het komt door het vermijden van verzadigd vet ( voornamelijk cholesterol ) Geloof niet de verhalen dat cholesterol ongezond is, Er sterven veel meer mensen aan lage cholesterol dan aan hoge cholesterol waardes. Het is net als bij brand! Waar brand is zijn brandweermannen dus de brand wordt veroorzaakt door brandweermannen. Zo zit de huidige wetenschap deels in mekaar, er is een correlatie dus in dit geval is cholesterol de boosdoener. Fout, cholesterol probeert juist de schade te repareren die je bloedvaten oplopen door een verkeerd leef en eetpatroon. Cholesterol ( roomboter ) is dus je vriend. Wees daar zuinig op en eet juist verzadigd vet in de vorm van roomboter.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100