Over welke voedingsstof doet je maag een aantal uren om het te verteren?

Ik slik melatonine om te slapen (via ziekenhuis, na grondige onderzoeken) . Alleen zijn de tabletjes met verlengde afgifte nog niet vrij te verkrijgen en die op recept zijn voor mij veel te duur. Ik neem nu 1 uur voor ik naar bed ga een halve en als ik naar bed ga weer een halve, zo verleng ik de afgifte al een beetje. Alleen dit werkt maar tot 3 uur snachts en dan is het uitgewerkt en word ik weer wakker. Het is dan te laat om dan nog een halve te gaan nemen, want ik moet wel om 7 uur op.

Ik vraag me af of ik nog eens een half tabletje in een bepaald voedingsmiddel kan verstoppen (Karameliseren met een dik laagje suiker bijv.? of in een balletje met hard dierlijk vet?) en die dus ook innemen vóór ik ga slapen, zodat dit laatste tabletje pas na een aantal uren wordt verteerd en gaat werken, zodat ik gewoon de hele nacht door kan komen.

Wie weet waar ik dat halve tabletje in zou kunnen verstoppen, zodat mijn maag daar lang werk over heeft om die op te gaan nemen???

Toegevoegd na 3 minuten:
p.s. de tabletjes van 0.1 mg zijn wel vrij in verlengde afgifte te krijgen, maar die zijn véél te laag in dosering.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K
Ritsuka
11 jaar geleden
Lijkt mij niet een goed idee om het ergens in te stoppen. En volgens mij doet je maag er ook geen uren over om iets te verteren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weet je waarom je om 3 uur 's nachts wakker wordt? Dat ligt niet aan het tekort aan melatonine, want melatonine speelt volgens mij alleen een rol bij het 'in slaap vallen' en niet bij het 'doorslapen'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee mensen dat klopt niet. Melatonine is ook voor het doorslapen, daarom zijn er ook tabletten met verlengde afgifte te krijgen. Ik wil graag een antwoord op mijn vraag geen meningen of je het er wel of niet mee eens bent. dank je
Ritsuka
11 jaar geleden
Als je een vraag stelt, moet je er rekening meehouden dat er mensen kunnen reageren of antwoorden vanuit hun eigen standpunt of meningen.
Als je geen meningen wilt horen, moet je geen vraag stellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka ik dacht dat dit geen discussieforum was, maar een forum waar je vragen kon stellen en antwoorden kon krijgen op je vraag. Schijnbaar heb ik me dan vergist.
Ritsuka
11 jaar geleden
Je hebt ook een antwoord gekregen op je vraag toch?
En echte discussies mogen hier inderdaad niet, maar je kunt iemand wel adviseren wat volgens jou een goed idee is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt toch de dosering die vrij verkrijgbaar is opvoeren tot een werkzame dosis (ik meen 3 tot 5 mg ?)
Het lichaam zelf maakt per dag overigens minstens 30 mg aan, dus wat die 5 mg dan nog toevoegt.......???
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Melatonine is een anti oxidant en wordt gemaakt van tryptofaan en dat is een aminozuur. Als je melatonine inneemt met suiker of iets met koolhydraten dan zal je de opname versnellen. Neem je melatonine niet met eiwitten dat zal je opname verstoren en het effect minder zijn. Vetten vertragen je opname maar of dat dan ook werkt gelijktijdig met melatonine durf ik niet te zeggen. Heb je alleen een slaapprobleem? Je kunt wel op een natuurlijke manier je melatonine verhogen maar dat zal niet in één weekje lukken. Wist je dat een tekort aan melatonine vaak ook een tekort is aan serotonine?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ivodepivo. dank je voor je reactie. Idd is melatonine een hormoon dat wordt gemaakt door serotonine om te zetten in melatonine en serotonine wordt gemaakt door het aminozuur l-tryptofaan. Mijn melatoninegehalte is niet gecontroleerd, het is een tijdelijk middel wat ik moet gebruiken om me erdoor heen te helpen. Ik krijg namelijk ook slaaptraining, maar daar gaat flink wat tijd overheen. Tot die tijd moet ik het met melatonine overbruggen. Het zou idd kunnen dat je met suiker juist de opname versnelt en dan is dat niet handig om te doen. Ik heb vanochtend geheel tóevallig in een drogist (ik zocht iets anders) tóch een melatonineproduct gevonden die geleidelijk afgeeft en ook van de juiste sterkte en qua prijs omgerekend hetzelfde als dat ik nu kwijt ben voor de gewone melatonine. Dus mijn probleem is eigenlijk helemaal opgelost en ik verheug me al op vannacht om een nacht heerlijk door te slapen. Jouw reactie vind ik trouwens het beste, maar omdat je op iemands anders reactie hebt gereageerd en niet op mijn vraagstelling, kan ik je niet aanvinken voor de beste. jámmer ik ga deze vraag nu sluiten, want mijn probleem is opgelost en het werkt niet om melatonine in bijv. een vetbolletje te stoppen want dat heb ik vannacht geprobeerd en ik was gewoon om 3 uur weer wakker en om het in suiker te doen lijkt dus ook niet handig gezien de reactie van ivodepivo

Antwoorden (1)

Melatonine werkt om in te slapen, niet om door te slapen. Als daar middelen voor zijn, maar je krijgt ze niet voorgeschreven, vraag dan nog eens duidelijk na bij je arts waarom niet.

Maar om een rechtstreeks antwoord op je vraag te geven : vezelrijke voeding doet er het langst over te verteren, en 's nachts gaat het verteringsproces sowieso langzamer dan overdag, dus zwaar tafelen voor je naar bed gaat is eigenlijk geen heel goed idee.

Overleg eventueel met je huisarts waarom je de langzame tabletten niet kunt krijgen ; als je er echt een goede reden voor hebt, moet dat toch mogelijk zijn.

Ik zou overigens niet zelf gaan experimenteren met medicijnen zoals je voorstelt in je vraag. Je kunt dat proberen in overleg met de huisarts, maar nooit op eigen houtje. Speciale laagjes om medicijnen later te laten werken luisteren vrij nauw, en daar is je eigen keukentje eigenlijk niet voor uitgerust.

Tenslotte zal je huisarts je ook verteld hebben dat 's nachts een aantal keren wakker worden een heel normaal gebeuren is, dat er bij hoort. Gewoon lekker blijven liggen en je valt vanzelf weer in slaap - tenzij je je daar natuurljk zorgen om gaat maken.

Slaapproblemen zijn zelden of nooit een kwestie van een pilletje ; kennis en leefstijl zijn minstens so belangrijk, zoniet belangrijker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
Plus van mij, niet zomaar prutsen met laagjes eromheen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.kwakzalverij.nl/534/Melatonine_werkt_niet_bij_slaapstoornissen_als_gevolg_van_jetlag_en_ploegendienst
Ritsuka
11 jaar geleden
@mar75: de mensen hier proberen je alleen te helpen door ook met alternatief advies te komen. Heb je de tijd genomen om het te lezen? En er staat ook een antwoord op je hoofdvraag: vezelrijke voeding doet er het langst over om verteerd te worden door je maag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka, natuurlijk heb ik het gelezen. ik heb er immers toch ook op gereageerd? Ik vraag me af of mensen mijn vraag goed hebben gelezen wanneer mensen komen met een ondermijning van een diagnose door een drs gesteld uit een ziekenhuis na grondige onderzoeken. @Marleen
dank voor de link van de kwakzalverij, ik ken die site, die maakt alles met de grond gelijk wat homeopathie betreft, zelfs arnica schijnt niet echt te werken volgens hun.
daarbij nogmaals, ik gebruik dit op doktersrecept, na maandenlange onderzoeken in een ziekenhuis. dus als je het niet erg vindt volg ik toch liever dat advies van mijn dokter op die daarvoor gestudeerd heeft. Verder vroeg ik me alleen af hoe ik de hele nacht door kon komen met melatonine, dus leek het me handig om het in te nemen in een voedingsmiddel wat pas na enkele uren verteerd wordt. Vezelrijke voeding zie ik niet als een optie hiervoor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
sja, als je denkt dat homeopathie echt wat doet, dan zijn we inderdaad volledig uitgepraat. Net als wanneer je (nog) de illusie koestert dat je de nacht doorkomt met / dankzij melatonine. Maar er zitten hier vast wel mensen die je voor een paar puntjes naar de mond willen praten, hoor ;)
Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Melatonine kan juist wel werken bij een slaapstoornis. Als je slaappillen neemt blokkeert dat juist je melatonine aanmaak. Vandaar dat het zo moeilijk is voor mensen die slaappillen gebruiken om daar vanaf te komen. Melatonine voorraad is juist heel belangrijk.. maarja kwakzalvers.nl alles wat natuurlijk is wordt met de grond gelijk gemaakt. Alsof dat iets heel vreemd is