Is er een verband tussen geen vlees eten ( geen groeihormonen) en 'klein' in lichaamslengte blijven?

Ik eet vanaf mijn 9e geen vlees en vanaf mijn 13 ook geen vis meer. Nu ben ik 16 en 167 cm. Dit vind ik raar want mijn ouders zijn beide lang en ik zou 173 cm worden. Nu dacht ik dat mensen veel groeihormonen binnenkrijgen met vlees. Zou er een verband kunnen zijn? ( gewoon intresse, ik ga nu niet opeens vlees eten ofzo)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.5K
Ritsuka
11 jaar geleden
Heb je er wel rekening mee gehouden dat je wel dingen eet om de stoffen uit vlees te vervangen? Onder andere eiwitten en vitamine B12. Je kunt niet zomaar stoppen met vlees en/of vis, je lichaam moet wel vervangende voedingsstoffen hebben, anders krijg je tekorten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee uiteraard eet ik vleesvervangers en noten etc maar daar zitten geen groeihormonen in. Dus vandaar mijn vraag
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Begint een beetje op paniek zaaien te lijken. Of wil je nog meer mensen over halen tot het niet eten van vlees. Bij de gehele productie van vlees mogen ook geen groeihormonen gebruikt worden, je reactie slaat dus nergens op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ Theo; hoe verandert een vleeskuiken binnen 6 weken in een vet monster wat niet eens meer op zn poten kan staan dan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar heb je geen groeihormonen voor nodig maar een uitgebalanceerde voeding wat grotendeels bestaat uit eiwitten en vetten. Dit bedoel ik dus met paniekzaaien, dingen in de wereld brengen die niet waar zijn. Het gebruik van groeihormonen is zelfs schadelijk voor de mensheid, er zijn nu al voldoende personen die vermoedelijk gewrichtsproblemen hebben vermoedelijk door het gebruik van groeihormonen. Als laatste wil ik toevoegen dat ik geen voorstander ben van de manier van opfokken van de kippen tot slachtkip zoals het bij de plofkippen gebeurd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik bedoel het helemaal niet als paniek zaaien gewoon puur eigen intresse. Toen ik nog aardrijkskunde had vertelde ze me namelijk dat er wél groeihormoon in vlees zit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natuurlijke zitten er groeihormonen in vlees, zitten in alles wat leeft. Deze natuurlijke hormonen zijn totaal niet schadelijk, de synthetische groeihormonen die toegediend worden om een snellere groei af te dwingen zijn wel schadelijk, die zijn te vergelijken met de spierversterkende middelen die bodybuilders gebruikten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ah, dus Theo, als ik het goed begrijp denk jij echt, dat wanneer iets verboden is, het ook niet meer wordt gebruikt? Correct me if I'm wrong!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weet je wat het een dierenarts kost als hij een recept uitschrijft voor groeihormonen. Weet jij wat het een boer kost als er sporen van synthetische groeihormonen in het vlees worden aangetroffen. Weet jij wat het een veevoederfabriek kost als er sporen van groeihormonen in het voer worden aangetroffen? Niet één normaal denkend mens zet zijn bedrijf op het spel voor een winst van ongeveer €40.00 per geslacht dier wat voor consumptie goedgekeurd wordt. En ja er zullen er altijd wel idioten blijven die een dergelijke wet proberen te ontduiken net zoals dat er altijd wel mensen zijn die te hard rijden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@theodbn heb jij een bron waar staat dat synthetische groeihormonen verboden zijn?

Het beste antwoord

Ja, dat kan, maar helemaal honderd procent vast staat dat niet. En ook niet of het te maken heeft met de hormonen in het vlees, of met de volwaardige voeding in zijn algemeenheid die vlees eten nu eenmaal mogelijk maakt. Maar zolang je wel voldoende eiwitten (=bouwstoffen) binnen hebt gekregen, zal dat je geen schade gedaan hebben. Echt langer worden van de groeihormonen in met name rundvlees, is meer een theorie dan dat het onomstotelijk vaststaat.

Andere (wel bewezen) factoren van invloed op de groei zijn stress, ziekte, en bijvoorbeeld verwarming. (In een koud huis hebben kinderen meer energie nodig om zich warm te houden, wat ten koste gaat van de groei).

Maar de allerbelangrijkste factor is en blijft aangeboren. Kleinere ouders krijgen kleine kinderen, en kinderen die in de baarmoeder een achterstand hebben opgelopen (intra-uteriene groeivertraging) halen die nooit meer helemaal in.

1.67 is echter een prachtige lengte (voor een vrouw), dus van een groeiáchterstand kun je niet spreken. Hooguit heb je door de hormonen 'mis te lopen' een paar centimeter of delen van centimeters minder dan je maximaal had kunnen hebben, maar dat blijft natte-vinger-werk. Nu ineens WEL veel vlees gaan eten zou trouwens ook geen nut meer hebben, want als je 16 bent, ben je - wederom, als meisje- eigenlijk zo goed als uitgegroeid.

Wat wel een mogelijkheid is, is dat je voeding zonder vlees en vis niet volwaardig geweest is (i.e. te weinig eiwitten en vetten met vitamine A en D, geen voedingssupplementen) maar gewoon 'normale kost zonder vlees', en dat kan je een paar centimeter gekost hebben. Niet door de hormonen, maar door de eiwitten. Maar ook die schade haal je nu niet meer ineens in. Wel is het verstandig naar je voeding te kijken ; wellicht moeten er meer eiwitten en vetten in, of moet je vitaminen bijslikken om gezond te blijven, ook op de lange duur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt ! :) en op vitamines die ik mis had kunnen lopen etc ben ik getest, helemaal gezond.

Andere antwoorden (3)

Neen.

Een omnivoor krijgt niet meer groeihormonen binnen dan een veganist / vegetariër die zich strikt houdt aan de supplementen die benodigd zijn om volwaardig te kunnen opgroeien.

Het is namelijk al jarenlang (ongeveer 30jaar) verboden om extra groeihormonen toe te dienen aan dieren of groeihormonen te vermengen met diervoeders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet niet of mijn bronnen betrouwbaar zijn, maar ik lees op allerlei websites dat er in de EU zeer vaak dieren met illegale groeihormonen worden ontdekt bij controles op veeteelt, sommige bronnen beweren zelfs dat 10% van de runderen in België illegale groeihormonen blijken te hebben gekregen. En dat zijn niet berichten van vlak na de invoering, maar ook van het afgelopen decennium.
Geen idee hoe betrouwbaar die berichten zijn, maar het zou dus goed kunnen dat het weliswaar niet mag, maar toch zeer regelmatig voorkomt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En hoe denk je dat dit ontdek wordt? Vlees wordt na de slacht hierop gecontroleerd, bij een hoge concentratie wordt het bedrijf van afkomst en de voer leverancier gecontroleerd, het vlees wordt afgekeurd etc. etc. Hoe de verhouding ligt is onduidelijk, weet wel dat sommige organisaties (zoals Gaia in België) graag wat paniek zaaien om iets proberen duidelijk te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kom maar op met je bronnen Fynnya. Dit soort kletspraat staat meestal in roddelforums, gepost door anoniempjes en zonder betrouwbare bronnen.
Het zit zo: vlees bevat veel eiwitten, zink, ijzer, vitamine A, D, B1, B2, B6 en B12. Deze zijn inderdaad noodzakelijk voor de groei van het lichaam. Wanneer je deze gemiste vitaminen, mineralen en eiwitten op een andere manier binnenkrijgt is er dus niets aan de hand. Dat betekend bijvoorbeeld: eten van noten, bonen, vleesvervangers, ei, groenten, graan en peulvruchten en zuivel.

Met onderstaande link kun je nogmaals kijken of je geschatte eindlengte veel afwijkt van je huidige lengte (dit soort dingen zijn vrij lastig uit te rekenen, vaak wordt er gezegd dat er een marge is van 5 cm naar boven en 5 naar beneden):

http://groeiweb.pgdata.nl/groeiweb_ouder/calculator.asp

Maar maak je niet al te druk want met 1,67 zit je net wat onder het nederlandse gemiddelde van 170,6 cm.

Ps: mijn moeder had op haar achttiende nog een groeispurtje van 1,5 cm. ;D
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is dus niet uitgesloten dat er verband is met het (niet) eten van vlees, maar niet met groeihormonen.
Twee aanvullingen op het bovenstaande, ten eerste over jodium.

Wanneer je genoeg brood (minimaal 4-6 sneetjes per dag) eet en er met jodiumhoudend keukenzout (zeezout bevat nauwelijks en verwaarloosbaar jodium) wordt gekookt, krijg je genoeg jodium binnen.

Jodium zit vooral in vis en andere zeeproducten. En maar zeer beperkt in het overige voedsel (heel klein beetje in melk/eieren).

Jodiumgebrek en/of seleniumtekort tezamen met veel soja (vleesvervangers) kan de schildklierhormoonproductie verminderen.

Je verwacht dan een wat opgezwollen keel, een vergrote schildklier (ligt zo net onder de adamsappel). Dat is redelijk makkelijk vast te stellen.

Voor kinderen/pubers is het schildklierhormoon ook van belang voor de lengtegroei.

Vaak heb je dan trouwens ook andere klachten: vermoeid vooral en aankomen in gewicht. En in later stadium een te trage schildklier (te zien in bloedwaarden).

Tweede aanvulling.
Sommige medicijnen (bij astma - corticosteroïden bijvoorbeeld) kunnen de lengtegroei ook verminderen.