Nee, zo werkt het niet.

Een kilo lichaamsvet vertegenwoordigt een gemiddelde waarde van 7000 kilocalorieën. 100 gram naturel chips bevat zo'n 550 kilocalorieën. Om een kilo lichaamsgewicht aan te komen moet je dus 7000/550 = 1272 gram (1,272 kilo) chips eten.

Let op, dit is slechts een ruwe indicatie omdat ieder lichaam een ander metabolisme heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat ik je redenering helemaal niet slecht vind en zelfs een aardige benadering een compensatieplus.
Nee, zo werkt het niet in je lichaam.
Om een kilo aan te komen, moet je 3500 kcal meer eten dan je op een dag nodig hebt.

Per dag worden er ook aardig wat kcal gebruikt door je lichaam om je in leven te houden. Afhankelijk per persoon is dat vaak 1200-1500 kcal (schatting, dit is te berekenen met de BMR formule).
Daarnaast heb je nog de kcal die je verbrand met je dagelijkse activiteiten, o.a. fietsen, lopen, sporten etc.
Dit kan ook aardig wat kcal zijn.
Ritsuka
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
Verklaring voor de min zou ik waarderen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, ben ook benieuwd want dit verhaal klopt gewoon.
Met nog extra de opmerking dat en groter lichaam ook steeds meer calorieen verbruikt in rust (basaal-metabolisme) - dus dat je relatief steeds minder snel aankomt van dezelfde hoeveelheid eten. Dus als je pakweg 55 kilo weegt, kom je van 2000 plus 3500 kc al een kilo aan, maar als je 150 weegt pas van pakweg 2500 + 3500 kc. Dus alleen als je die ruime kilo chips (6-7 zakken ongeveer ; zo gebeurd) eet BOVENOP het maximum aantal calorieen dat je nodig hebt per dag (gemiddeld 2000-2200) kom je er een kilo van aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Ritsuka
11 jaar geleden
Ja, dat klopt Marleen, ik vertel ook in het kort dat de BMR formule per persoon verschilt.
En een dun persoon merk je sneller als je extra kcal eet idd :P
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
volgens mij vallen ze over die 3500 kcal .
Met 7000 kcal kom je een kilo aan .
En als je dan 1200-1500 kcal verbruikt dan moet veel meer kcal binnen krijgen om aan een kilo te komen .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies wat je zegt en Marleen verduidelijkt. Een ander lichaamsgewicht geeft ook andere omslagpunten. +1
Absoluut, wat de mensen ook beweren hier. Als je iets inslikt van een kilo, ben je een kilo zwaarder geworden. Hoe lang je op dat gewicht blijft is weer wat anders.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Ritsuka
11 jaar geleden
ook helemaal waar, tot de volgende toiletgang ben je inderdaad net zoveel zwaarder als je maaltijd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha, een +
Hoewel niet helemaal waar.
Tegen de tijd dat de laatste gram van de kilo binnen is, is het verteren al begonnen, heb je waarschijnlijk een paar boeren gelaten en is een klein deel van de maaltijd via o.a. CO2 je lichaam alweer verlaten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leuk antwoord:) hoewel ik me wel bij Jackd aan moet sluiten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In aanvulling op Jackd. Vaak wordt bij dit soort vragen vergeten dat het spijsverteringsproces zelf, te beginnen met de armbewegingen om het naar je mond te brengen, kauwen, peristaltiek etc. nogal wat energie kost.
Als het je al zal lukken om een kilo chips achter elkaar op te eten ben je de volgende dag geen kilo zwaarder. Om aan te komen moet je een langere periode meer calorieën per etmaal innemen dan je verbrandt.

Een kilo naturel chips levert volgens de NEVO 5410 kcal. energie per kilo. Per etmaal verbruikt een actieve volwassene ongeveer 2400 kcal. per etmaal als brandstof en vervanging van lichaamscellen. Als je lichaam die kilo chips optimaal zou verwerken blijft er dus 3000 kcal. over om opgeslagen te worden als vet. Gedeeld door 9 want vet is 9 kcal. per gram, zou dus van een kilo chips ruim 300 gram aan lichaamsvet worden opgeslagen. In theorie want omdat je lichaam er niet op ingesteld is om alleen maar op chips te leven is de kans groot dat je een gedeelte ervan onverteerd kwijtraakt via je ontlasting.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
Duidelijk
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank, Ritsuka. Dergelijke vragen of stellingen vind ik boeiend vanwege de meespelende factoren. Dat zijn er meestal meer dan je denkt. Ik vind het een uitdaging om hierbij niets belangrijks over het hoofd te zien.