kun je door veel waterdrinken je vetopname verminderen?

Een vriendin van mij beweerde dat als je voordat je iets vets eet ( bijvoorbeeld patat) je eerst 4 glazen water moet drinken. Dit zorgt ervoor dat het vet van de patat op het water drijft en het lichaam daardoor weinig vet opneemt. Is dit waar ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik had hetzelfde gehoord maar dan wel dat je er ook citroensap bij moet drinken.
Ik doe dat nog steeds(is een gewoonte geworden),elke dag 2 liter water met citoensap(uit zo'n klein geel flesje)al weet ik niet zeker of het echt werkt.
Mijn moeder deed het ook toen ze op dieet was.
Ik vindt het nu ook wel lekker dus blijf ik het wel drinken al mag ik niet meer afvallen omdat ik ondergewicht heb.
Het kan in ieder geval geen kwaad en je krijgt minder snel honger als je niet aan wil komen omdat het je maag vult.

Het beste antwoord

Water is belangrijk in het proces van vetmetabolisme. Verminderde wateropname zorgt voor een toename van de vetopname terwijl een vermeerdering van de wateropname het opslaan van vetten vermindert.

Toegevoegd na 37 seconden:
http://afvallen-dieet-tips.be/dieetblog/dieet-tip-drink-water/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
Dus mensen die heel weinig water drinken zijn dik? En als je maar continue water drinkt ben je dun?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Was het maar zo eenvoudig.
Water is belangrijk in het proces van vetmetabolisme.
Ritsuka
11 jaar geleden
Dan las ik het verkeerd :p

Andere antwoorden (3)

Lijkt mij onzin. Als je minder vet wilt opnemen, moet je minder vetten eten, een kleinere portie friet.
Het maakt niet uit of het op het water drijft, alles in je maag word verwerkt en opgenomen, en anders in een later stadium wel, in de darmen.
Ritsuka
11 jaar geleden
Nee hoor, het zorgt dat je hongergevoel minder wordt, dus eet je minder , dus krijg je minder vet binnen. Die enzymen in je lijf die het vet afbreken, kunnen dat vet echt wel vinden hoor, ook al denk jij ze in water te verstoppen
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
Precies, hongergevoel verminderen
Ivana
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Niet helemaal.

Het is wel zo dat, wanneer je niet voldoende vocht binnenkrijgt en je nieren daardoor ook te weinig vocht binnenkrijgen. Daardoor neemt een deel van de lever taken over van de nieren. En dit is nadelig omdat de lever lichaamsvetten omzet in energie en door het overnemen van de taken, heeft hij hier minder ruimte voor.
Kortom: te weinig water drinken vertraagt de vetafbraak.

Dus nee, het vet blijft niet drijven of wordt minder of niet opgenomen. Wel zorgt het voor een volle maag, dus je eet minder. En voldoende water drinken ondersteund de vetafbraak.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"omdat de lever lichaamsvetten omzet in energie en door het overnemen van de taken, heeft hij hier minder ruimte voor"" Niet dat ik weet! Volgens mij wordt er juist vet verbrandt als glycogeen in je spieren en je lever leeg zijn en er weinig glucose in je bloed stroomt, dan pas verbrand je vet uit je vetcellen in energie en val je af omdat het vet nergens wordt opgeslagen.