Is het het beste om zo min mogelijk verzadigd vet te eten?

De maximum hoeveelheid verzadigd vet per dag voor een vrouw is 24 gram. Hier kom ik echter lang niet aan, maar ik ben ´bang´ voor verzadigd vet. Ik probeer zo min mogelijk verzadigd vet binnen te krijgen, dus eet geen vette kaas, geen koeken met veel verzadigd vet, geen vlees, alleen magere zuivelproducten, bak niet in boter of olie etc.

Wat ik me eigenlijk afvroeg is verzadigd vet altijd slecht en moet je proberen om er zo min mogelijk van binnen te krijgen, of mag je ook gerust aan die 24 gr verzadigd vet per dag komen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe kom je aan die 24 gram want vziw gaat het altijd om energiepercentages.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet dat olie vooral veel onverzadigde vetten bevat, maar ook enkele verzadigde vetten. En over de 24 gram vet, ik heb hier een link. Alleen op deze site staat 22 gram vermeld. De oorspronkelijke site kan ik op dit moment niet vinden: http://www.overgewichtafvallen.nl/2011/09/hoeveel-vet-mag-ik-per-dag-eten/

Het beste antwoord

Nee, dat is onzin. Verzadigd vet is niet slecht voor de gezondheid. Die fabel is ooit ontstaan omdat sommige soorten verzadigd vet het cholesterol verhogen. Dat klopt wel maar dat geldt niet alleen maar voor het LDL maar ook voor het HDL. Het effect is dus neutraal, voor als je al in die cholesterolhypothese gelooft.

Geloof me, het vermijden van alle vet is vele malen ongezonder dan het vermijden van alleen maar de ongezonde vetten. Die ongezonde vetten zijn kunstmatig geharde plantaardige vetten waar margarines en frituurvetten van gemaakt zijn en een overmaat aan linolzuur, dus zonnebloem-, soja- en maisolie.

Eet rustig een boterham met roomboter en volvette kaas en bak ook je entrecote en karbonaadje met het vetrandje. Dat vetrandje hoef je zelf nog echt niet op te eten als je daar moeite mee hebt maar het vet op zich kan geen enkel kwaad voor je gezondheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1 Maar Kees er is meer. Er zijn namelijk twee LDL cholesterols. 1 LDL cholesterol die grote moleculen bevat, maar licht zijn en zweven door je bloedbaan, deze zijn onschuldig en verhoging vind plaats via verzadigde vetten. En een andere LDL cholesterol, die klein zijn maar zwaarder en onder je vaatwanden kan gaan zitten en plaque vorming veroorzaakt. Deze zijn gevaarlijk en kunnen hart en vaatziekten in de hand werken, deze verhoging vind plaats via hoge glucose waardes in je bloed, zeg maar de geraffineerde SUIKERS door consumptie... Kijk maar op youtube: sugar the bitter truth Ongeveer vanaf 36:30 minuut wordt het nog een keer uitgelegd.. Dus lotte eet die verzadigde vetten maar, echt er is geen enkele wetenschappelijke klinische onderzoek die zegt dat verzadigde vetten slecht zijn..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bedoelt ws. VLDL. Dat is een binding van cholesterol, lipoproteïne en triglyceriden, inderdaad vooral aangemaakt onder invloed van suikers. Wat niet verbrandt of omgezet wordt in glycogeen wordt als vet opgeslagen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik moest even googlen. Maar die bedoel ik inderdaad! :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hoort mij niet beweren dat het makkelijke materie is. Tweemaal glycerol is glucose, driemaal glycerol is triglyceriden, glycogeen is een polymeer van glucose. Misschien moet ik toch eens cursusje gaan volgen om die stof echt onder de knie te krijgen...

Andere antwoorden (2)

Verzadigd vet heeft het lichaam niet nodig als voedingsstof, maar het lichaam maakt verzadigd vet aan als energiereserve of bescherming van de organen. Verzadigd vet is dus niet overál slecht voor. Maar omdat het lichaam het zelf aanmaakt hoeven we ons daar niet mee te voeden. Het is eerder schadelijk. Conclusie het is niet altíjd slecht maar we krijgen eigenlijk al genoeg (van onszelf.

Extra info:

Verzadigd vet heeft een ongunstig effect op het cholesterolgehalte in het bloed. Verzadigd vet verhoogt namelijk het slechte LDL-cholesterol en daarmee het risico op hart- en vaatziekten. Hoewel sommige soorten verzadigd vet slechter zijn dan andere, wordt hierin geen onderscheid gemaakt.

Eten hoeft geen verzadigd vet te leveren. Het lichaam kan namelijk zelf verzadigde vetzuren aanmaken, bijvoorbeeld uit suikers en andere vetten. Verzadigd vet heeft het lichaam niet nodig als voedingsstof, maar het lichaam maakt verzadigd vet aan als energiereserve of bescherming van de organen.

Eten bevat echter altijd verzadigd vet: het is onmogelijk om géén verzadigd vet binnen te krijgen. 10 energieprocent verzadigd vet is het laagste aandeel dat mogelijk wordt geacht in het Nederlandse eetpatroon.

Deze hoeveelheid is te halen wanneer minder vette productvarianten (magere zuivel, mager vlees en magere vleeswaren) worden gekozen en wanneer niet te veel chocolade, koek, gebak, snacks en zoutjes worden gegeten, zoals te zien is aan het voorbeeldmenu.

Maximaal 10 energieprocent per dag wil zeggen: niet meer dan ongeveer 28 gram verzadigd vet per dag voor mannen en ongeveer 22 gram voor vrouwen. Voor baby’s tot een half jaar geldt 25 energieprocent, voor kinderen tot 4 jaar geldt een geleidelijke overgang naar 10 energieprocent.

Om minder verzadigd vet binnen te krijgen, is het belangrijk minder levensmiddelen te consumeren waar vet in zit met een ongunstige vetzuursamenstelling. Ongunstig wil zeggen dat het vet zowel verhoudingsgewijs als absoluut veel verzadigd vet bevat. Vaak kunnen deze producten worden vervangen door producten met een gunstige vetzuursamenstelling, die veel onverzadigd vet en weinig verzadigd vet bevatten Vervang bijvoorbeeld harde smeerboter door de zachte variant.

Wanneer 5% van de calorieën in plaats van uit verzadigd vet uit onverzadigd vet komt, vermindert dat de kans op hart- en vaatziekten met ongeveer 20%. Vervangen van verzadigd vet door koolhydraten heeft geen, of mogelijk zelfs een ongunstig effect op het risico van hart- en vaatziekten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Incorrect, er is nog nooit een klinische wetenschappelijk onderzoek geweest die significant heeft uitgewezen dat verzadigde vet consumptie hart en vaatziekten in de hand werkt. TIP: Haal je informatie liever ergens anders. Het voedingscentrum is met alle respect een log een ouderwets apparaat. Met een sterke link naar de levensmiddelenbranche. Dat staat helaas niet voor enig objectiviteit ben ik bang
Verzadigd vet vermijden is op zich wel een goed idee. Je mag het wel een beetje eten, maar liever niet te veel.
Kaas en koeken eet ik zelf ook bijna niet.
Waarom eet je geen vlees? Vegetarier? Het bevat wel veel gezonde eiwitten hoor.
In olie bakken is juist wel gezond, olijfolie of bijvoorbeeld kokosolie bevatten voornamelijk gezonde vetten.

Het is vooral belangrijk dat je verder genoeg voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt, groente, fruit, eiwitten, vezels etc.

Maar je hoeft echt niet bang te zijn voor vet hoor. Ongezouten nootjes of bijvoorbeeld een avocado bevatten vetten, maar dit zijn gezonde vetten.
En een portie vette vis op zijn tijd is ook goed voor je.

Vetten uit koek, chips en gefrituurde dingen kun je inderdaad beter vermijden. Maar verder zijn er ook vetten die je prima kunt eten, zijn zelfs goed voor je gezondheid.
Ritsuka
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben inderdaad vegetariër. Ik ben ook niet bang voor de onverzadigde vetten, maar voor de verzadigde. Vandaag heb ik bijvoorbeeld een cornetto gegeten, wat je mij niet vaak ziet nemen. En dit is 11 gram verzadigd vet per ijsje. En dat moet ik van mezelf dan de komende dagen compenseren. Vandaar eigenlijk deze vraag, ik hoopte op een soort geruststelling dat ik me niet te druk moet maken, maar het is dus wel beter om dat soort producten niet te eten.
Ritsuka
11 jaar geleden
Ah, dan snap ik dat je geen vlees eet. Ik ga ervan uit dat je wel zorgt dat je genoeg B12 en eiwitten enzo binnenkrijgt. Cornetto, heerlijk. Geniet gewoon van je ijsje lieve schat, eten is geen straf en je hoeft echt niet dagenlang te compenseren.
Van 1 ijsje word je echt niet dikker als je verder gezond eet op een dag.
Ik houd altijd 80/20 aan, 80% gezond, 20% ongezond. Dus elke dag mag ik 1x een koekje of een ijsje ofzo, als ik de hele dag gezond heb gegeten, smaakt extra lekker en speciaal. Ga dus niet angstvallig vetten vermijden, ik noemde al wat voorbeelden van gezonde vetten die je wel kunt eten.
Let vooral op dat je niet doorslaat in je angst voor bepaalde voeding.