Is het het beste om zo min mogelijk verzadigd vet te eten?

De maximum hoeveelheid verzadigd vet per dag voor een vrouw is 24 gram. Hier kom ik echter lang niet aan, maar ik ben ´bang´ voor verzadigd vet. Ik probeer zo min mogelijk verzadigd vet binnen te krijgen, dus eet geen vette kaas, geen koeken met veel verzadigd vet, geen vlees, alleen magere zuivelproducten, bak niet in boter of olie etc.

Wat ik me eigenlijk afvroeg is verzadigd vet altijd slecht en moet je proberen om er zo min mogelijk van binnen te krijgen, of mag je ook gerust aan die 24 gr verzadigd vet per dag komen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Nee, dat is onzin. Verzadigd vet is niet slecht voor de gezondheid. Die fabel is ooit ontstaan omdat sommige soorten verzadigd vet het cholesterol verhogen. Dat klopt wel maar dat geldt niet alleen maar voor het LDL maar ook voor het HDL. Het effect is dus neutraal, voor als je al in die cholesterolhypothese gelooft. Geloof me, het vermijden van alle vet is vele malen ongezonder dan het vermijden van alleen maar de ongezonde vetten. Die ongezonde vetten zijn kunstmatig geharde plantaardige vetten waar margarines en frituurvetten van gemaakt zijn en een overmaat aan linolzuur, dus zonnebloem-, soja- en maisolie. Eet rustig een boterham met roomboter en volvette kaas en bak ook je entrecote en karbonaadje met het vetrandje. Dat vetrandje hoef je zelf nog echt niet op te eten als je daar moeite mee hebt maar het vet op zich kan geen enkel kwaad voor je gezondheid.

Verzadigd vet heeft het lichaam niet nodig als voedingsstof, maar het lichaam maakt verzadigd vet aan als energiereserve of bescherming van de organen. Verzadigd vet is dus niet overál slecht voor. Maar omdat het lichaam het zelf aanmaakt hoeven we ons daar niet mee te voeden. Het is eerder schadelijk. Conclusie het is niet altíjd slecht maar we krijgen eigenlijk al genoeg (van onszelf. Extra info: Verzadigd vet heeft een ongunstig effect op het cholesterolgehalte in het bloed. Verzadigd vet verhoogt namelijk het slechte LDL-cholesterol en daarmee het risico op hart- en vaatziekten. Hoewel sommige soorten verzadigd vet slechter zijn dan andere, wordt hierin geen onderscheid gemaakt. Eten hoeft geen verzadigd vet te leveren. Het lichaam kan namelijk zelf verzadigde vetzuren aanmaken, bijvoorbeeld uit suikers en andere vetten. Verzadigd vet heeft het lichaam niet nodig als voedingsstof, maar het lichaam maakt verzadigd vet aan als energiereserve of bescherming van de organen. Eten bevat echter altijd verzadigd vet: het is onmogelijk om géén verzadigd vet binnen te krijgen. 10 energieprocent verzadigd vet is het laagste aandeel dat mogelijk wordt geacht in het Nederlandse eetpatroon. Deze hoeveelheid is te halen wanneer minder vette productvarianten (magere zuivel, mager vlees en magere vleeswaren) worden gekozen en wanneer niet te veel chocolade, koek, gebak, snacks en zoutjes worden gegeten, zoals te zien is aan het voorbeeldmenu. Maximaal 10 energieprocent per dag wil zeggen: niet meer dan ongeveer 28 gram verzadigd vet per dag voor mannen en ongeveer 22 gram voor vrouwen. Voor baby’s tot een half jaar geldt 25 energieprocent, voor kinderen tot 4 jaar geldt een geleidelijke overgang naar 10 energieprocent. Om minder verzadigd vet binnen te krijgen, is het belangrijk minder levensmiddelen te consumeren waar vet in zit met een ongunstige vetzuursamenstelling. Ongunstig wil zeggen dat het vet zowel verhoudingsgewijs als absoluut veel verzadigd vet bevat. Vaak kunnen deze producten worden vervangen door producten met een gunstige vetzuursamenstelling, die veel onverzadigd vet en weinig verzadigd vet bevatten Vervang bijvoorbeeld harde smeerboter door de zachte variant. Wanneer 5% van de calorieën in plaats van uit verzadigd vet uit onverzadigd vet komt, vermindert dat de kans op hart- en vaatziekten met ongeveer 20%. Vervangen van verzadigd vet door koolhydraten heeft geen, of mogelijk zelfs een ongunstig effect op het risico van hart- en vaatziekten.

Bronnen:
http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie...

Verzadigd vet vermijden is op zich wel een goed idee. Je mag het wel een beetje eten, maar liever niet te veel. Kaas en koeken eet ik zelf ook bijna niet. Waarom eet je geen vlees? Vegetarier? Het bevat wel veel gezonde eiwitten hoor. In olie bakken is juist wel gezond, olijfolie of bijvoorbeeld kokosolie bevatten voornamelijk gezonde vetten. Het is vooral belangrijk dat je verder genoeg voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt, groente, fruit, eiwitten, vezels etc. Maar je hoeft echt niet bang te zijn voor vet hoor. Ongezouten nootjes of bijvoorbeeld een avocado bevatten vetten, maar dit zijn gezonde vetten. En een portie vette vis op zijn tijd is ook goed voor je. Vetten uit koek, chips en gefrituurde dingen kun je inderdaad beter vermijden. Maar verder zijn er ook vetten die je prima kunt eten, zijn zelfs goed voor je gezondheid.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100