Is 2 keer per dag eten slecht als je tot 12 u slaapt ?

Nudat het vakantie is slaap ik altijd uit tot 11:30 of 12 u ofzo Maar dat betekend dat al mijn etenstijden veranderen en zo eet ik maar 2 keer per dag... Is dat slecht ? Ga ik er van afvallen of juist van bijkomen ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@robzombie11, Ik neem aan dat je met het buitenland de warme landen bedoeld.
Daar hebben ze een hele andere regelmaat dan bij ons,ze staan vroeg op, ontbijten, gaan werken,hebben een warme maaltijd,houden een siësta vanwege de warmte,eten een kleinigheidje, werken,eten weer warm.
Dit heeft dus allemaal met het klimaat daar te maken. Kinderen gaan ook veel vroeger naar school zodat ze op het warmst van de dag ook de koelte op kunnen zoeken en/of een siësta kunnen houden. @lizedatbenik, gezond is het uiteraard niet maar als je dit alleen in je vakantie doet zou ik me er niet al te druk over maken,ligt er natuurlijk ook aan hoe lang je vakantie duurt.
Mag ik vragen hoe laat je naar bed gaat want als dit heel laat is zou je toch 3 keer per dag kunnen eten. Het is ook belangrijk dat je probeert gezond te eten en wat fruit of rauwkost tussendoor.
Afvallen of aankomen kun je op deze manier zelf in de hand houden ook als je maar 2 keer per dag eet! Fijne vakantie!

Antwoorden (5)

Ligt er totaal aan wat je eet, en hoeveel. Maar je slaapt wel erg veel zo.
Kans is dat je stofwisseling vertraagd omdat je meer slaapt en minder vaak eet.

Ik zou toch proberen om hooguit 9 uur te slapen, en op vaste tijden 3x per dag te eten. Beter voor je ritme.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dus gewoon wekkers zetten voor je slapen en eetmomenten.
En probeer er op te letten dat je o.a. genoeg groente en fruit binnenkrijgt per dag.
Ritsuka
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe weet je dat de vraagsteller veel slaapt als hij niet zegt hoe laat hij naar bed gaat?
Ritsuka
11 jaar geleden
Ik las de vraag niet helemaal goed, ik las eerst dat er 12 uur lang geslapen werd.
Maar 2 eetmomenten is sowieso erg weinig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook als dat alleen ij de vakantie is?
Wanneer je vakantie niet al te lang duurt is het niet zo erg.Wanneer je direct na je vakantie maar weer een vast patroon met vooral een goed ontbijt aanhoudt.
Je zult van dit eet en slaapgedrag niet afvallen maar eerder aankomen.Dit omdat je meer slaapt en waarschijnlijk veel minder energie verbruikt.Ook is het meestal zo dat we in vakantie periodes meer snacks etc gebruiken dan wanneer we werken.
Hele fijne vakantie !!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
deed ik ook, maar daar ben ik mee gestopt daar word je eerder dikker van je verbruikt namelijk te weinig energy
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In weekenden staan wij (gezin) vaak wel wat later op en eten twee keer maar tussendoor nemen we dan vaak wel wat meer en 's avonds ook.

Ga je nu echt ook heel laat naar bed of lig je 12 uur in bed?

Hoe vaak je eet zegt niets over goed of slecht want ik neem aan dat je ook wat tussendoor eet, dus na je avondmaaltijd nog? Dan ligt het er meer aan wat je dan eet en of dat wel gezond is.

Als je totale dagmenu niet meer kcal bevat dan normaal en je slaapt niet langer dan normaal en je totale energieverbruik is niet flink omlaag gegaan door alleen maar te gamen en te slapen ga je er niet snel van aankomen. Of het 'slecht' is ligt meer aan wat je eet, gaat er nu meer chips in en cola ipv een boterham en een stukje fruit?

Aankomen is een kwestie van energieinname-energieverbruik en heeft weinig te maken met hoe vaak je eet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat heet slecht?

Je zult er niet ziek van worden, maar je mogelijk wel aankomen.

Ons lichaam houdt namelijk van gelijkmatigheid. Het is voor je lijn het allerbeste als je over de hele dag door kleine porties eet. Dus de hoeveelheid van de drie normale maaltijden verdelen in 6 of 8 kleinere maaltijden.
Als je namelijk niet vaak veel eet, dan heb je kans dat een deel van het voedsel gewoon wordt verbrand en niet wordt opgenomen, dus neemt het lichaam mogelijk minder vitamines en mineralen op.
En wat nog vervelender is dat je dan op een gegeven moment een lege maag krijgt, zodra er dan weer voedsel aangeboden word in je maag, zullen de hersenen het signaal geven dat alle overtollige suikers omgezet moet worden in vet en moet worden opgeslagen in het lichaam. Dat betekent vetgroei, dus: dikker worden.

Houdt er ook rekening mee dat als je meer slaapt, heb je minder voedsel nodig.

Mijn tip: eet over de hele dag, wees kritisch over wat je eet. Zuivel en vlees remmen de spijsvertering en zijn daarmee minder gezond. Eet dit dus echt met mate. ( en chips, koekjes, snoep etc... zijn geen eten ;)