Wat zijn de korte termijn gevolgen van een te hoge dosis suiker?

Wat als ik bijvoorbeeld om 12 uur s'middags 4 eetlepels suiker eet (gewoon los), wat zijn dan de gevolgen van de volgend komende uren? Wanneer is alle suiker dan afgebroken/verbruikt (de manier waarop je van suiker in je lichaam afkomt) is? En wat als je bijvoorbeeld 6 of 8 eetlepels suiker opeet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ooit twee glazen cola gedronken?
Dat is ongeveer 14 klontjes suiker, zeg maar 7 eetlepels.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom zou je dat doen? vlak voor een korte sprint,of zware klus,kan het je even helpen energie te geven

Antwoorden (6)

Dat het slecht is voor je suikerspiegel.
Maar je wordt er niet drukker/actiever van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je er gevoelig voor bent, zul je je meteen daarna misschien wat energieker voelen.
Hoge bloedsuikerniveaus stimuleren bepaalde delen van de hersenen, die in verband worden gebracht met verslavingen aan bijvoorbeeld drugs en nicotine.
Volgens een bepaald onderzoek.

Hoe snel het opgelost is in je lichaam en op welke manier, dat is heel erg afhankelijk van de persoon.
Als je heel veel beweegt, zwaar werk doet, dan kunnen die extra koolhydraten goed verbrand worden.
Het is snelle energie met weinig voedingsstoffen.

Doe je niets of te weinig, dan wordt al die suiker omgezet in vet.

Hetzelfde geldt overigens niet alleen voor een hap suiker, maar ook voor frisdranken en snoep.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1. Je wordt kotsmisselijk
2. je krijgt dorst (bloedsuiker stijgt)
3. Je wordt onrustig of hyperactief

Maar ik neem aan dat de stelling hypothetisch bedoeld is. Vier eetlepels suiker is echt niet gezond. Je zou bijna in de crew van Jackass moeten zitten om dat te doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is echt onzin. Een paar glazen frisdrank, of sinasappelsap,
een zakje schuimpjes,
een handvol engelse drop. Je zit zo aan een paar lepels suiker hoor!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat je ongelijk hebt. Die producten die je noemt bevatten wel veel suiker, maar niet zoveel als vier eetlepels. Zou je de proef op de som willen nemen door 4 eetlepels suiker te eten, dan ga ik de weddenschap met je aan dat je flink beroerd zult voelen. En ik denk het wel te kunnen weten, want ik heb diabetes. Een normale bloedsuiker zit tussen de 4 en de 8 mmol/l. Je mag een uitschieter naar 11 hebben als je flink hebt gegeten. 4 mmol glucose per liter bloed: dat is 180 mg glucose per liter. Je hebt ca. 6 liter bloed, dus 4 mmol glucose in je bloedsuiker is 1080 mg. Zullen we zeggen dat 1 eetlepel 2,5 gram is. Vier lepels is dus 10 gram oftewel een stijging van je bloedsuiker van 40 mmol/liter. Let trouwens op: dat is glucose en dat is een monosaccharide. Suiker is sacharose en dat is een disacharide. Het wordt dus nog eens twee keer zo hoog. Dan zit je dus op 80 mmol/ liter. Met een normale glucosemeter kun je dat niet eens meten. Ok, dit is theorie en je alvleesklier breekt de suiker wel af (d.w.z. de insuline doet dat), maar mijn punt moge duidelijk zijn: het is niet gezond om 4 eetlepels suiker te eten en je zou gek zijn om het te doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat ik zeg:
Een hele zak bananenschuimpjes, die at ik gewoon leeg in een paar uur.
Maar ik ben gezond en werd daar echt niet beroerd van.
het komt neer dat je als je veel snoept en je beweegt niet dan wordt de suiker omgezet naar vet. Je kan het niet verbranden dus word je ... dik :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij een overdosis suiker zijn er geen toxische reacties, bij heel hoge dosissen kun je wel gedehydrateerd raken. Eerst zul je heel veel energie hebben, een beetje te vergelijken met wanneer je veel koffie op hebt. Beven en een duizelig, "high" gevoel horen daar ook bij. Dit komt door een te hoge bloedsuikerspiegel. De alvleesklier laat die dalen door insuline te produceren (wat diabetici type 1 tekort hebben). Insuline zorgt ervoor dat cellen de suiker opnemen. Door de daling, krijg je last van vermoeidheid en een hongergevoel.

Door de overdosis suiker in de cellen, wordt de suiker opgeslagen als energie in vet. Op lange termijn, zoals verwacht, wordt je er dik van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je 4 eetlepels suiker eet dan gebeurt er helemaal niets! Ik ga ervan uit dat je gezond bent. Je lichaam zal er gewoon raad mee weten. Overigens kan je beter niet zomaar veel suiker eten.