Als je veel vochtig voedsel eet, kan dit dan het drinken van water gedeeltelijk vervangen?

Ik lust echt niet zo graag water, met moeite drink ik enkele glazen per dag (water of kruidenthee). Maar ik eet wel veel groenten, soep etc... Nu las ik dat dat ook meetelt, maar voor hoeveel dan? En is dat een goede vervanger voor de aanbevolen hoeveelheid water dat je per dag "moet" drinken (ik dacht : 1, 5 liter)? Gaat het met andere woorden om voldoende water of om voldoende vocht dat je minimaal per dag nodig hebt?En als het een vervanging kan zijn : welk voedsel (buiten soep natuurlijk) is vochtrijk?

12 jaar geleden
5.2K
Amadea
12 jaar geleden
Waar maak jij die soep dan van, als je stelt dat je met soep geen water consumeert?
liveisgreat
12 jaar geleden
dat bedoel ik niet, maar soep ligt gewoon zo voor de hand...
SnakeEye
12 jaar geleden
Ik vervang mijn water veelal door thee. Ik drink zelf een liter thee per dag. 1 glas water. Vruchtensap. En de rest wordt aangevuld door eten. Zo kom je ook aan je hoeveelheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eNdEmiOn: sommige mensen hebben te weinig 'dorstprikkel', of verwarren dorstprikkels met hongerprikkels.
Amadea
12 jaar geleden
Echt? Dorst voel ik in mond en keel, en honger in maag en buik. Kan je dat met elkaar verwarren?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea: ja, komt veel voor zelfs.

Het beste antwoord

Voedsel met veel vocht vervangt inderdaad deels het vocht dat je extra tot je neemt door te drinken, hoewel je óók dat extra vocht nodig hebt hoor.

In fruit zit veel vocht, en in sommige groentes ook. Komkommer en sla bijvoorbeeld, daar zit heel veel water in.

Verder zou je extra yoghurt of vla kunnen nemen om aan meer vocht te komen, of kunnen ontbijten met brinta of havermout (en eventueel wat extra water of melk, dus niet al te dikke pap maar juist met meer vocht) in plaats van met brood.

Hoeveel water je nodig hebt, verschilt ook wel per persoon. Over het algemeen wordt 1,5 tot 2 liter aangeraden, en dat is ook het minimum als je neigt tot obstipatie, urineweginfecties, als je af wilt vallen, en bij sommige andere klachten of aandoeningen. Als je extra veel vocht gebruikt in je voedsel, kun je met wat minder drinken toe. Bijvoorbeeld 1 liter ipv 1,5.

Waar het om gaat, is dat je genoeg blijft plassen, en dat je je goed voelt. Als je hoofdpijn krijgt of je wazig gaat voelen doordat je weinig drinkt, is het niet goed. Als je urine vrij donker en geconcentreerd is, of sterk ruikt, dan drink je te weinig (of je hebt een infectie, of iets anders, maar daar hebben we het nu even niet over). Als je urine lichtgeel of (bijna) kleurloos is, dan krijg je voldoende vocht binnen. Je ochtendurine is altijd vrij donker trouwens, dat is normaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
liveisgreat
12 jaar geleden
ja ik hoor altijd dat je afvalt van water drinken, maar dat begrijp ik dan toch ook niet goed. als je bv. een pakje friet eet (500 kcal) dan verdwijnen die calorieën toch niet omdat je nadien bv. een liter water gaat drinken? Of ben ik helemaal mis?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je valt niet af van veel drinken, maar als je af wilt vallen, is het verstandig om genoeg te drinken. In de eerste plaats is het goed voor je darmen en je spijsvertering, maar ook vult het je maag wat. Andersom als je aan wilt komen, dan moet je geen vijf of zes liter per dag gaan drinken, want dat remt je eetlust gewoon, omdat je continu al een hoop vocht in je buik hebt.

Andere antwoorden (2)

Alle vocht telt mee, behalve als het om alcoholhoudende dranken gaat, want die drogen juist weer uit.
Yoghurtdrankjes zijn ook zeer vochtrijk en erg lekker (kwestie van smaak natuurlijk).
Het vocht dat in groenten en soep zit telt gewoon helemaal mee. Zorg er dan wel voor, dat de groenten en soep niet te zout zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tuurlijk alles telt mee vocht =vocht