Als je veel vochtig voedsel eet, kan dit dan het drinken van water gedeeltelijk vervangen?

Ik lust echt niet zo graag water, met moeite drink ik enkele glazen per dag (water of kruidenthee). Maar ik eet wel veel groenten, soep etc... Nu las ik dat dat ook meetelt, maar voor hoeveel dan? En is dat een goede vervanger voor de aanbevolen hoeveelheid water dat je per dag "moet" drinken (ik dacht : 1, 5 liter)? Gaat het met andere woorden om voldoende water of om voldoende vocht dat je minimaal per dag nodig hebt?En als het een vervanging kan zijn : welk voedsel (buiten soep natuurlijk) is vochtrijk?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Voedsel met veel vocht vervangt inderdaad deels het vocht dat je extra tot je neemt door te drinken, hoewel je óók dat extra vocht nodig hebt hoor. In fruit zit veel vocht, en in sommige groentes ook. Komkommer en sla bijvoorbeeld, daar zit heel veel water in. Verder zou je extra yoghurt of vla kunnen nemen om aan meer vocht te komen, of kunnen ontbijten met brinta of havermout (en eventueel wat extra water of melk, dus niet al te dikke pap maar juist met meer vocht) in plaats van met brood. Hoeveel water je nodig hebt, verschilt ook wel per persoon. Over het algemeen wordt 1,5 tot 2 liter aangeraden, en dat is ook het minimum als je neigt tot obstipatie, urineweginfecties, als je af wilt vallen, en bij sommige andere klachten of aandoeningen. Als je extra veel vocht gebruikt in je voedsel, kun je met wat minder drinken toe. Bijvoorbeeld 1 liter ipv 1,5. Waar het om gaat, is dat je genoeg blijft plassen, en dat je je goed voelt. Als je hoofdpijn krijgt of je wazig gaat voelen doordat je weinig drinkt, is het niet goed. Als je urine vrij donker en geconcentreerd is, of sterk ruikt, dan drink je te weinig (of je hebt een infectie, of iets anders, maar daar hebben we het nu even niet over). Als je urine lichtgeel of (bijna) kleurloos is, dan krijg je voldoende vocht binnen. Je ochtendurine is altijd vrij donker trouwens, dat is normaal.

Alle vocht telt mee, behalve als het om alcoholhoudende dranken gaat, want die drogen juist weer uit. Yoghurtdrankjes zijn ook zeer vochtrijk en erg lekker (kwestie van smaak natuurlijk). Het vocht dat in groenten en soep zit telt gewoon helemaal mee. Zorg er dan wel voor, dat de groenten en soep niet te zout zijn.

Tuurlijk alles telt mee vocht =vocht

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100