Waar komt de term: "Der Mensch ist was er est" vandaan en klopt dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
est m/z isst
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat begreep ik ook toen de vraag al gesteld was.
je hebt volkomen gelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank voor deze erkenning, een pluspunt

Het beste antwoord

De uitspraak komt van de Duitse filosoof en antropoloog Ludwig Andreas von Feuerbach.
Hij wordt ook de grondlegger van het atheisme genoemd.

Der Mensch ist was er isst, = de mens is wat hij eet.

Het is de bondigste samenvatting die Feuerbach gaf van zijn materialistische mensbeschouwing.

Of het klopt is een kwestie van interpretatie en dus van mening.

Toegevoegd na 3 minuten:
Een interpretatie is deze:
Wetenschappelijke studies laten zien dat meer dan 98% van je lichaamsmoleculen ieder jaar totaal worden vervangen. Je spiercellen worden eens per zes maanden vernieuwd. Je zou kunnen zeggen, dat je lijf dus over 12 maanden wordt, wat je in de tussentijd eet.

Maar Feuerbacht bedoelt het niet zo letterlijk. Hij zegt dat de mens net zo materialistisch is als het voedsel waar hij van leeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt momo, plus
ben met voeding als genezing bezig, deze zin komt regelmatig bij mij naar boven drijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke.
Dan is dit een aardig artikel: http://michmyer1.tripod.com/Voeding.htm [Ik sta niet in voor het waarheidsgehalte!]
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zeke heel aadig atikel, 27 blz. heb ze uitgeprintg, vergroot lettertype leest plezieriger, dankjewel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vooral voor je toegevoegde link in je reactie op je antwoord.

Andere antwoorden (1)

Der Mensch ist was er isst. De mens is wat hij eet.
De mens is een stoffelijk wezen en met deze zin bedoelde Feuerbach dat de mens materialistisch is.
Het voedsel dat iemand eet zegt iets over de persoon, zijn geestelijke ontwikkeling en gezondheid.
Zo aten de oermensen voornamelijk knollen en vlees (simpel gesteld) maar met de evolutie van de mens veranderde ook steeds het voedingspatroon. Het werd gevarieerd, verantwoord en uitgebalanceerd. Een afspiegeling van de ontwikkeling van de mens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het werd ook steeds kunstmatiger:
Een afspiegeling van de ontwikkeling van de mens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+