Is het normaal dat ik binnen 2 weken 2 kg aankom nadat ik mijn dieet heb beëindigt? Zie extra uitleg!

Ik heb mijn streefgewicht bereikt. Nu eet ik normaal. Zeker niet te veel. Ik eet gezonde koolhydraten. Mijn voorkeur gaat naar volkoren producten, fruit en magere zuivelproducten. Ook snoep ik niet. Toch ben ik opeens binnen 2 weken 2 kg aangekomen. Ik hoorde dat dit komt door het stapelen van koolhydraten en water in je glycogeenvoorraad. Is dit waar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ritsuka
12 jaar geleden
Wat was je dieet?
Wat at je eerst op een dag, en wat eet je nu op een dag?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beweging niet veranderd?
Ritsuka
12 jaar geleden
Als ik zo je vorige vragen lees maak ik mij wel lichtelijk zorgen over je gewicht en eetgewoontes..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn eigen dieet.. Ontbijt: 1 broodje dun belegd met vleeswaar en een appel. Lunch: 2 tot 4 broodjes dun belegd met vleeswaar of kaas. Avondeten: Normale portie van wat de pot schaft. Tussendoor: Snelle Jelle, Appel en eventueel een eierkoek. Drinken: 1 mok optimel, 1 drinkbouillon, 2 glazen water Wat ik nu eet: Ontbijt: 2 Broodjes dun belegd met vleeswaar Lunch: 4 Broodjes dun belegd met vleeswaar of kaas en een appel Avond eten: Normale portie van wat de pot schaft. Tussendoor: Snelle jelle, Appel, banaan, eierkoek. Drinken: 1 mok optimel, 2 drinkbouillons, 4 glazen cola light en 2 glazen water.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, beweging niet veranderd!
Ritsuka
12 jaar geleden
Drinkbouillon is wel veel zout, het kan dat je nu iets meer vocht vasthoud. En optimel en cola light is zoetstoffen, daar zijn de meningen over verdeeld of dat goed is. Ik probeer het zelf te vermijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar van optimel en cola light wordt je toch niet dik?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Paulz, je bent nog jong (volop in de groei!) en, afgaande op de door jou gestelde vragen, echt te veel met je gewicht bezig. Het ene moment wil je aankomen, het andere moment afvallen. Pas je een beetje op jezelf? Ik heb in jouw schuitje gezeten en weet hoe het is om geobsedeerd te zijn door eten. Ik zeg niet dat jij dat bent, maar vraag je wel om op jezelf te letten. Neem eens contact op met een voedingsdeskundige. Die kan jou precies vertellen wat voor jou een gezond gewicht en dito eetgewoonte is. Het is niet goed om in de groei met zelfbedachte diëten bezig te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
U heeft gelijk. Ik probeer me er ook niet mee bezig te houden, maar het blijft me interesseren. Voor ik het weet ben ik weer allerlei rekensommetjes aan het maken in mijn hoofd van calorieen, terwijl ik dit eigenlijk helemaal niet wil.
Ritsuka
12 jaar geleden
@Paulz: zoals ik al zei, de meningen zijn erover verdeeld. Sommige zeggen dat je van zoetstoffen meer honger krijgt, ik vind zelf de smaak gewoon niet prettig.
Als jij het lekker vind om te drinken, dan kun je het drinken hoor, het is maar 1 mok optimel per dag. Je moet niet vergeten te genieten, je bent meer dan een getal op de weegschaal.
Ritsuka
12 jaar geleden
Ik gebruik nooit een weegschaal, ik hou mij zoveel mogelijk aan 'clean eating', maar ik eet ook regelmatig koekjes rn dergelijke, met mate.
Ik zie aan mijn kleding of mijn gewicht goed is, en ik merk aan mijn energieniveau en huid of ik goed heb gegeten en gedronken :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok, dan ga ik dat ook maar doen! Merci!

Het beste antwoord

niet zo gek hoor! je lichaam gaat tijdens een dieet in de spaarstand en gaat vanalles opslaan uit nood.als je dan stopt met het dieet en weer gewoon gaat eten heb je ineens weer genoeg van alles en je lichaam gaat dan heel snel alles weer opslaan voor het geval er weer niet genoeg binnenkomt.dat in nu het jojo effect. daarom kun je veel beter je leefstijl aanpassen voor altijd ipv dieeten. let ook even goed op dat je niet teveel zout eet voor het geval je misschien vocht vasthoud.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Men komt stilaan terug van het idee van "diëten" ttz je lichaam voedingsstoffen onthouden die het in feite nodig heeft. Dat je snel bijkomt heeft er meestal mee te maken dat je redelijk snel bent afgevallen. Misschien bewust, misschien omdat je snel gewicht verliest (dat is bij iedereen anders) als je minder gaat eten.
Ik heb jarenlang met een diëtiste samengewerkt en zij gaf enkele tips:
- hoe sneller je afvalt, hoe sneller je bijkomt
- hoe trager je bijkomt (dat gaat dan niet over "bijkomen na een dieet" maar gewoon dat je meer gaat wegen bv door andere levenswijze, hormonen... hoe trager het er terug afgaat. Dus (zei zij) als je gedurende 10 jaar elk jaar 1 kg bent bijgekomen, gaat dit er veel langzamer terug af dan als je op één jaar 10 kilo bent bijgekomen
- hoe meer je sport, hoe minder snel je afvalt. Dat gaat niet over beginnen sporten eenmaal je het besluit genomen hebt om te willen afvallen, maar wel over iemand die veel sport, en dan gewicht kwijt wil, dat gaat niet zo simpel. Dat heb ik met mijn eigen ogen ook gezien bij de Weightwatchers, er was een dame die extreem veel sportte, en dat afvallen ging tergend traag. Veel trager dan bij iemand die nooit sportte en ikv Weightwatchers meer beginnen bewegen was. Ik kan dat zelf niet verklaren maar zowel bij de diëtiste als de Weightwatchers was dat een gekend fenomeen
Ik heb net voor de zomer een tijdlang "intermittend fasten" gedaan omdat ik gehoord had dat dit vele gezondheidsvoordelen teweeg bracht. We zijn 2,5 weken op reis gegaan en in die korte tijd ben ik zomaar eventjes 8 kilogram bijgekomen. Oké, ik at meer en vooral meer ijsjes, maar 8 kilo is toch enorm. Bij Weightwatchers ben ik nadien ook bijgekomen, als ik normaal ging eten, maar toch niet in die mate en niet zo snel. Maar ook bij Weightwatchers gaf men bij jojo-effect aan dat de persoon eerst normaal moest eten voordat hij/zij aan het programma kon beginnen. Die kreeg dus meer "punten" dan normaal toegestaan.
een jaar geleden