wat kan ik preventief doen zodat ik niet telkens zo een kater heb als ik eens wat meer alcohol drink?

het is weer zover. gisteren oudejaar gevierd en ik ben de enige die een erge "kater" heeft. we hebben nochtans allemaal hetzelfde gedronken (eerst martini schuimwijn, dan chablis en om 24 u champagne). Meer zelfs : ik ben de enige die tussendoor ook water dronk en ik ben ook het snelst gestopt met alcohol drinken. Bijgevolg was ik in feite de meest nuchtere van iedereen. Maar deze ochtend had ik hoofdpijn, nekpijn, misselijkheid e.d., deze namiddag diarree. Vandaag heeft iedereen nog lustig verder gedronken maar ik had iets van "bwaaark", ik werd al misselijk van het te zien.
En dat is dus altijd zo : ik heb veel sneller een kater dan andere mensen.Nochtans : ik drink geregeld alcohol, dus het is zeker niet dat ik het niet gewend ben, ik ben ook bijlange niet snel dronken. Ik ben evenmin te mager of zo (173 cm en 73 kg).
Het enige wat een beetje (zeker niet altijd) helpt is niet "mengen" (dus bij één soort drank blijven) maar tijdens de feestdagen is dat natuurlijk niet simpel.
Is dat nu eigenlijk een goed of slecht teken dat ik zo snel een kater heb? en wat kan ik doen om deze toch een klein beetje te beperken?
(ps water drinken tussendoor (zeker evenveel dan de hoeveelheid alcoholhoudende dranken) doe ik al, nadien ook iets zoets drinken (melk met honing) voor het bloedsuikergehalte. geen koffie e.d. dus, want dan is het vaak nog erger de volgende dag)

12 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Wat het beste werkt is water drinken en genoeg eten voor en tijdens het drinken, liefst eiwitrijk en vet voedsel. Er zijn wel anti-katermiddeltjes op de markt, maar van geen enkele daarvan is de werking wetenschappelijk bewezen.

Om de kater de volgende dag tot een minimum te beperken kun je het beste na ieder glas alcohol een glas water of fris drinken en vlak voor het slapengaan nog een groot glas water drinken.

Een sportdrankje kan ook: daar zitten, behalve vocht, ook suiker en ionen in. Deze voorraden worden door overmatig alcoholgebruik aangetast. Met sportdrank houdt het lichaam het vocht ook beter vast.

Lees meer tips in de bron:

http://www.hoedoe.nl/lichaam-geest/lichaam/hoe-bestrijd-ik-een-kater
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
liveisgreat
12 jaar geleden
super link siska, bedankt!

Andere antwoorden (10)

Minder drinken. :p

Wat je preventief kan doen tegen kater is voor het slapengaan 1L water naar binnen werken.
Drink geen zoete dranken.
Wat mij betreft is het pilsje nog steeds het gezondste.
Zorg dat je goed gegeten hebt, voor je gaat stappen.
Drink niet als je erg vermoeid bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een stevige boterham met kaas eten voor je gaat drinken en ook gedurende de avond eten (Bijv. Nootjes)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas hebben sommige mensen gewoon sneller last van een kater dan anderen. Ik ben er daar ook eentje van, hiernaast valt alcohol ook meestal verkeerd bij me.
Wat ik dus doe is helemaal niet of minder drinken dan de rest.
Een flauw antwoord maar dat is het enige dat echt helpt ;)

Ik heb gisteren helemaal niet veel gedronken, heb aan de thee gezeten met af en toe een NIPJE van een borreltje en om 24 uur anderhalf glas champagne. Toch stond ik vanmorgen met een kater op.
Mijn vader heeft een fles wijn naar binnen gewerkt en nog meer drankjes en hij had nergens last van.
Ik kan niet proberen om hetzelfde als hem te 'kunnen', want we zijn verschillend. Dit is gewoon een kwestie van accepteren.

Gewoon goed eten ervoor en tussendoor en ook andere dingen tussendoor drinken kan wel wat helpen maar uiteindelijk ben je gewoon gevoelig hiervoor en wanneer je besluit om te drinken betaal je daar de volgende dag de prijs voor. Dat is dan een keuze die je zelf maakt ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
liveisgreat
12 jaar geleden
inderdaad, het verschilt erg van mens tot mens. mijn schoonmoeder van 82 klaagde gisteren (ze had toen al een fles champagne plus een fles witte wijn binnen!) : ach, met mijn ouderdom kan ik er niet meer zo goed tegen. De volgende dag heeft ze rustig terug champagne gedronken met mn schoonzus!
Je doet vrijwel alles al om een kater te voorkomen.
Blijkbaar valt alcohol dus domweg niet goed bij jou.

Dan is de oplossing vrij simpel:
Geen alcohol meer drinken.
Tenzij je de kater er de volgende dag er voor over hebt.
En....er is altijd nog paracetamol.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
liveisgreat
12 jaar geleden
paracetamol helpt niet bij mij... word ik gewoon erg misselijk van...
liveisgreat
12 jaar geleden
Bewezen dank zij de link van Siska (zie hieronder) :
- Vermijd koffie, hiervan droogt je lijf nog meer uit
- Gebruik geen paracetamol: in combinatie met alcohol is dit schadelijk voor je lever
Nu begrijp ik waarom ik dan nog misselijker ben...
Van tevoren kan je pilletjes genaamd "Blowfish" aanschaffen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het beste preventieve middel om goed tegen alcohol te kunnen is regelmatig, liefst iedere dag, alcohol gebruiken. Dat heeft echter veel grotere nadelen, zowel voor je gezondheid als voor je portemonnee. Het is echter mogelijk dat er een specifiek enzym dat alcohol afbreekt, in onvoldoende mate wordt aangemaakt door jouw lichaam. Dat is bij veel Aziaten ook het geval waardoor ze aan een enkel glas al meer dan zat hebben, zat zijn, kun je wel stellen.

Gezien de misselijkheid en de diarree lijkt me dat er ook een infectie van je maagdarmkanaal aan de hand is, een gastro-enteritis. Bij dergelijke kwalen kun je ook slechter tegen alcohol. En misschien moet je je gewoon eens afvragen of het leven voor jou niet een stuk gezelliger is zonder alcohol. Drank hoeft echt niet per se.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een hoge dosering (minimaal 1000 mg) milk thistle (ned: mariadistel) extract is met stip het meest effectieve (let wel op dat het een 80% Silymarin extract is...dus niet de variant die je bij de gemiddelde drogist vindt).

Ik ga je niet vertellen dat je minder moet drinken of wat dan ook omdat dat je vraag niet was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je dan al wat meer wil gaan drinken,laat dan alle koolzuren weg.dus geen mixen bier en bubbeltjes wijn .puur drinken is beter bv gewone wijn wisky apfelkorn met water. maar hier geld ook hoe meer je drinkt hoe zieker je word! ik zelf zorg meestal als ik echt te veel op heb dat ik moet braken, en daarna wat te eten en veel water.het is een beetje zoeken wat voor jou het beste werkt. en natuurlijk de beste wensen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat meestal goed helpt is voordat je gaat drinken iets stevigs eet! nooit iets drinken op een lege maag! zeker niet als je gevoelig bent voor alcohol zoals waarschijnlijk bij jou het geval is. tussendoor moet je ook zorgen dat je blijft eten. tussendoor water drinken is goed, maar het helpt ook goed als je dan wat vaker naar de wc gaat. alcohol heeft geen toegevoegde waarde in je lichaam, dus als je naar de wc gaat, plas je het grootste deel alweer uit. Voordat je naar bed gaat een paracetamolletje nemen werkt vaak ook goed. Daarnaast is alcohol nooit goed voor het lichaam. het laat hersencellen afsterven. Drink met mate en pas na een uur of 2-3 als je goed wakker bent. en ook niet vlak voordat je naar bed gaat. Dat is wat een kater namelijk veroorzaakt. mensen zeggen vaak: laat ik er nog eentje nemen en dan kan ik weer lekker slapen. dat je dan eerder in slaap valt is waar, maar het kan makkelijk de gevolgen hebben dat je een vette kater hebt de volgende dag. dit komt doordat je als je alcohol voor het slapen drinkt,je makkelijk in slaap kunt komen, maar je lichaam niet uit rust. je slaap onrustig en onregelmatig. er zijn meerdere slaapfases en daar schommel je dan steeds tussen. dit zorgt voor vermoeidheid en dus een kater.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
liveisgreat
12 jaar geleden
Zie link hieronder :
- Vermijd koffie, hiervan droogt je lijf nog meer uit
- Gebruik geen paracetamol: in combinatie met alcohol is dit schadelijk voor je lever
Ik denk sowieso dat pijnstillers als je al alcohol binnen hebt niet meteen bevorderlijk is voor de gezondheid :-)
Het 'kàn' zijn dat jij zo een gevoelig mens bent dat je de katers van de andere mensen van het gezelsschap aanvoelt.
Een andere oplossing is: gewoonweg nog minder drinken....