375gr gebakken kippenborst per dag! Ongezond???

Hi, ik zou graag dagelijks 3x 125gr gebakken kipfilet/kippenborst willen eten maar omdat er toch redelijk veel cholesterol aanwezig is in kip vroeg ik mij af of dit wel gezond is op termijn

Mijn triglyceriden zijn sowieso boven de maximale grens, dus...?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doe je aan bepaalde sporten, dat je de eiwitten nodig hebt? fittnes of bodybuilding ofzo?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja... En ik ben slank, 23 jaar, 1m81 en 57kg

Antwoorden (2)

Het lijkt me wat eenzijdig maar als je die kip combineert met voldoende groente, wat fruit en vezelrijke koolhydraten is het niet zo'n probleem. Beter is het om af te wisselen met bijvoorbeeld vis. Cholesterol in de voeding heeft nauwelijks tot geen invloed op je bloedcholesterol omdat het lichaam zelf cholesterol aanmaakt tot het benodigde niveau.

Als je triglyceriden aan de hoge kant zijn wordt dat hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door een hoge toevoer van koolhydraten. Tenslotte is het beter om te bakken in stabiele vetten zoals boter (daar bedoel ik geen margarine mee) of olie met een substantieel percentage verzadigde vetten. Linolzuurrijke oliën als zonnebloem- en maisolie zijn ronduit slecht om in te bakken en moet je sowieso niet in grotere hoeveelheden dan minimaal gebruiken.

Toegevoegd na 4 uur:
Linolzuurrijke oliën veroorzaken ontstekingen in de cellen. Daardoor onttrekken ze cholesterol aan de bloedsomloop maar uiteindelijk verhogen ze juist het cholesterol omdat die noodzakelijk is bij de genezing van ontstekingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hey, eerstens heel erg bedankt voor je snelle reactie... Je zegt "een hoge toevoer van koolhydraten". Bedoel je dan dat mijn koolhydraten-eiwitten verhoudingen extreem van elkaar verschillen? Dus m.a.w. dat ik veel meer koolhydraten eet dan eiwitten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor, dat zeg ik niet, domweg omdat ik dat niet weet. Maar je zou wel na kunnen gaan hoeveel koolhydraten je naar binnenwerkt. Als je bijvoorbeeld kant-en-klare saus over die kip doet of veel pasta, potato chips of frisdranken consumeert krijg je daar onwillekeurig veel makkelijk verteerbare koolhydraten mee naar binnen die door het lichaam heel soepel in vet worden omgezet, veel makkelijker dan voedingsvet of eiwitten. Ergo, dat gebeurt dus ook met eiwitten die je meer eet dan je voor de spieropbouw of als direct beschikbare brandstof nodig hebt. Nogmaals, maak je over de cholesterol in voeding geen zorgen. Zelfs eieren en garnalen verhogen het bloedcholesterol niet. Is je cholesterol te hoog dan moet je de oorzaak zoeken in lichaamsprocessen die dat veroorzaken, zoals ontstekingen of andere vormen van stress, waarbij cholesterol nodig is als herstelstof. Van een verhoogd cholesterol op zich hoef je niet wakker te liggen.
Ik wil je aanraden om biologische kip te eten. Daarin zitten minder schadelijke stoffen, zoals antibiotica en stresshormonen. Het is wel wat duurder, maar het is naast gezonder ook stukken lekkerder.

Je zou evt. ook voor de scharrelkip kunnen gaan. Is minder goed dan de biologische, maar wel goedkoper.