Hoe kun je zo gaan denken, dat je tóch doorzet om af te gaan vallen? (zie uitleg)?!

Iemand in mijn familie is heel zwaar, en moet heel veel afvallen. Nu lukt haar dat niet goed, ze geeft aan dat ze soort van verslaafd is aan eten en ze niet kan afvallen omdat ze geniet van eten, en het genieten eigenlijk niet wilt opgeven. Nu heeft ze al een paar keer (kleine) probleempjes gehad met haar hart, maar nog, kan ze niet ''normaal'' eten.
Hoe moet ze zichzelf dan zo motiveren, en zo gaan denken, dat ze het wél kan? Is dat iets in de hersenen of zo?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K
Ritsuka
12 jaar geleden
Je moet jezelf motiveren om gezonder te leven en eten, het afvallen gaat dan vaak vanzelf. Klinkt een beetje alsof ze een emotie eter is, misschien is een psycholoog een idee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zei ze zelf ook al, emotie eter, alleen ze zegt dat ze ook eet omdat ze ervan geniet. Of valt dit onder emotie eten?
Ritsuka
12 jaar geleden
Ze eet om zich goed te voelen, vervolgens word ze dikker en voelt zich slechter, en gaat weer eten om zich goed te voelen. Klinkt als emotie eten.
Je kunt ook genieten met mate, en op gewicht blijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp jou wel hoor, zo zie ik het ook, alleen zegt ze dat ze, als ze af gaat vallen dus gezond en normaal eten, dat ze dan niet kan genieten. Dat ze van afvallen alleen maar depressiever wordt. Is dat iets dat je kunt uitschakelen? Of trainen?
Ritsuka
12 jaar geleden
Waarschijnlijk is het dan een suikerverslaving, daar moet je even doorheen, je lichaam moet omschakelen. Daarna ga je je beter voelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke. Ja ik weet niet of ze veel suiker eet en zo, volgensmij zit het bij haar meer in het vet (of is dat ook suiker) zoals friet, pizza en dergelijke. Fastfood eigenlijk.
Of ze veel snoept weet ik niet, zou ik moeten vragen.
Ritsuka
12 jaar geleden
Vetverslaving kan volgens mij ook. Ze kan beter proberen langzamer om te schakelen, ongezonde dingen vervangen met betere alternatieven.
Focus bijvoorbeeld op ontbijt verbeteren, zodra die gewoonte er in zit, de volgende stap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke. Hartstikke bedankt, wanneer ik haar weer zie zal ik het met haar erover hebben. Hopelijk kan ze mijn onrust begrijpen.

Antwoorden (8)

Uiteindelijk komt het neer op doorzettingsvermogen en het echt willen. Ze zal voor zichzelf een goede reden moeten vinden om af te gaan vallen. Als ze dan eenmaal begonnen is en het lukt dan zal het makkelijker gaan omdat ze merkt dat ze fitter wordt en slanker wordt.

Verder is steun uit de omgeving natuurlijk erg belangrijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We steunen haar ook, alleen stopt ze steeds omdat ze somber wordt als ze niet eet (veel en slecht eet ga ik dan vanuit). Ze is soms bang om dood te gaan, vanwege haar hart, en aangezien ze zwaar overgewicht heeft ook wel begrijpelijk, dus ze wil het heel graag, maar aan de andere keer blijkbaar dus niet, vanwege dat genieten.
Misschien is ze bang om het genieten te verliezen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk zou je haar moeten laten voelen dat ze ook kan genieten met gezonder voedsel en meer sport. Laat haar anders eens het programma 'obese' kijken. Dat gaat over mensen met morbide overgewicht die af gaan vallen. Dan kan ze zien hoe veel beter die mensen zich voelen als ze eenmaal veel zijn afgevallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha ja daar hadden we het ook over gehad, super knap van die mensen. Maar die mensen krijgen dat wel hevige fulltime begeleiding. Mijn familielid heeft daar het geld niet voor denk ik..of wordt dat vergoed denk je?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou je zorgverzekeraar kunnen bellen. Je kan ze altijd voorhouden dat het goedkoper is dan dat ze straks het ziekenhuisbezoek van een aantal weken moeten betalen. Niet geschoten is altijd mis denk ik zo!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn familielid moet dan de verzekering bellen haha niet ik. Bedankt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, klopt inderdaad :P Graag gedaan.
Wat vaak heel goed helpt, is een afvalmaatje zoeken. Iemand die je in moeilijke tijden erdoorheen sleept, en die zij ook weer kan motiveren. Als zo iemand niet in haar directe omgeving te vinden is, kan ze dat ook proberen via marktplaats, of via Weight Watchers. Die organisatie is trouwens ook een heel goed startpunt.
Verder: gaan bewegen, wandelen met een hond (wandelvrijwilliger worden bij het dierenasiel bijvoorbeeld, daar haalt ze dan weer veel voldoening uit).

En blijven steunen, niet teleurgesteld in haar zijn als ze een keer de fout ingaat.
Succes, allebei!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel, hier kunnen we wel wat mee. Ik denk inderdaad dat de teleurstelling haar demotiveerd, dat als ze de fout ingaat, dat ze dan stopt omdat ze steeds depressiever wordt. Ze is immers al heel vaak begonnen aan een dieet en dergelijke.
Google eens op Yvonne lemmers grip op koolhydraten.misschien iets voor haar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het niet kunnen en of willen afvallen is per persoon verschillend. Het kan ook te maken hebben met de hormoon huishouding! Zelf heb ik veel aan de emails van Jesse van der velde . je krijgt elke week een email met tips die ook echt werken.Succes :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zal het haar voorleggen, bedankt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan ;-)
ze moet echt besluiten om af te vallen. Willen of vinden dat het nodig is helpt niet, maar als iemand echt belsuit dan is dat het doel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar wat kan ze dan doen als ze wordt verleidt door eten en dus door te weinig doorzettingsvermogen stopt met het afvallen, hoe graag ze ook wilt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ze wordt verleid door eten tijdens een dieet is dat geen ramp. Als ze de draad weer oppakt een dag later is er niets aan de hand. Maar ze moet de draad natuurlijk wél weer oppakken.
Iemand die zoveel eet dat het ongezond is, heeft in feite een eetstoornis. De momenten van genieten van eten zijn haar verslaving. In dit geval, maar ik ben geen arts, doet mij dit aan obesitas denken. Het is heel eenvoudig voor iemand die hieraan niet lijdt om te zeggen "Ga gewoon afvallen", maar dat werkt zo niet. Eigenlijk moet haar mindset (haar denken) omgezet worden. Vaak weet een patiënt ook echt wel dat ze niet gezond bezig is.
Er bestaan coaches voor mensen met obesitas. Die zijn getraind om mensen in psychische zin te begeleiden bij het afvallen. Het gaat in dit geval niet gewoon om caloriën tellen namelijk, maar vooral ook om begeleiding bij de moeilijk momenten die er voor een etensverslaafde bijna continu zijn.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als aanvulling m.b.t. je laatste vraag: het zit dus inderdaad voor een deel tussen de oren. Ook is de maag vergroot door het vele eten, waardoor er veel ruimte is voor een hoop eten. Maar de verslaving zit tussen de oren (in de hersenen) en ze zal hier echt aan moeten werken en begeleid moeten worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar niet iedereen met zo'n mindset heeft obesitas toch? Obesitas is toch overgewicht of zwaar overgewicht?
Je weet in ieder geval wel wat ik bedoel en wat dus mijn vraag is. Weet jij misschien hoe ze kan uitzoeken waar ze heen moet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet iedereen met zo'n mindset heeft obesitas, dat is zo. Maar ik denk dat zij door haar eetverslaving wel obesitas veroorzaakt heeft. Maar om dat te constateren weet ik te weinig over haar gewicht en bovendien ben ik geen arts. Het probleem is alleen dat ze dus én overgewicht én een verslaving heeft. Het eerste kan niet langdurig verholpen worden als haar verslaving niet verholpen wordt. Er zijn diverse behandelingen te vinden op internet als je googled op "coach eetverslaving". Het nadeel is dat behandelingen niet gratis zijn. Als ze voldoende te besteden heeft, kan ze zich opgeven voor een betaalde behandeling. Maar wellicht heeft ze hier geen geld voor (of is ze niet gemotiveerd genoeg om aan haar verslaving te werken). Misschien zou ze contact kunnen opnemen met haar zorgverzekeraar om te vragen welke hulp/behandeling zij aanbieden in het pakket. Een zorgverzekeraar is erbij gebaat om een gezonde klant te hebben. Ik hoop van harte dat je familielid in zal gaan zien dat ze het tij moet keren. Ze zal merken dat ze een veel fijnere verslaving terugkrijgt als ze voldoende afvalt, namelijk het gevoel weer fit te zijn en van het leven te kunnen genieten. Veel sterkte...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze heeft wel obesitas hoor haha, maar wilde even duidelijk hebben dat het niet hetzelfde is. Ik zal het met haar erover hebben en zal vragen of ze dit wil doen, misschien wist ze hier nog niet van. Bedankt!
Ze moet een 'klik' maken in haar hoofd om anders te gaan denken. Die klik krijg je niet van anderen, dat is een foute verwachting. Ze moet dat ZELF doen. Vertel haar keer op keer dat ook ZIJ dat kan. Die klik zogezegd niet 'kunnen' maken is een excuus dat ze zichzelf voorhoudt. Iedere keer is er wel iets wat ze zichzelf voorliegt waarom een bepaald dieet niet lukt.

Het is dus maar de vraag of ze wel WIL afvallen. Vraag haar hoe belangrijk ze dat vindt. Als zij zelf niet genoeg redenen vindt om af te vallen zal het nooit gebeuren. Dan heeft ze geen motivatie genoeg om van het 'genieten van eten' af te stappen.

Vraag haar eens hoe ze haar leven ziet binnen enkele jaren of als ze misschien nog 5 kilo is bijgekomen? Als ze nog grotere kledingmaten moet gaan kopen? Als ze een hekel krijgt aan de zomer, omdat ze niet meer weet wat ze aan moet?

Vraag haar dan wat er zou gebeuren als ze nu een verandering zou maken en met kleine stapjes op een realistische manier gewicht zou verliezen? Met vallen en opstaan, maar consequent. Bijvoorbeeld met deze methodes:

http://superverbrander.nl/
http://www.weightwatchers.be/plan/index.aspx
http://www.modifast.nl/nl/modifast-protiplus/wat-is-modifast-protiplus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel! Ik zal het met haar erover hebben! Super
Ze moet inderdaad een keuze maken, of ze door wil gaan met slecht eten of oud wil worden.
Het zou kunnen helpen om een lijst te maken met gevolgen, ik weet niet exact hoe zwaar ze is en wat haar BMI is maar je zou een lijst kunnen maken. Zoals eventueel kans op gewrichtsklachten en ademhalingsproblemen enz.
Je zou haar misschien ook kunnen motiveren met de voordelen die het zal hebben voor haar om af te vallen.

Het zal enorm zwaar worden en dat moet ze ook begrijpen maar het is niet zo dat ze nooit meer lekkere dingen mag eten maar gewoon minder uiteraard.
Ook zou de volgende zin kunnen helpen:
De smaak is maar voor even, maar het vet blijf aan je benen kleven. of andere powerzinnen/ uitdrukking voor als ze het moeilijk heeft.

Succes!