Ik heb wel eens gehoord dat mensen suiker omschrijven als stille sluipmoordenaar. Waarom is dat?

Ik word zelf altijd heel naar als ik suiker neem. Heel moe en uitgeput.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (6)

Waarschijnlijk ging dat niet over suiker als voedingsmiddel, maar over suikerziekte/diabetes. Dat wordt een sluipmoordenaar genoemd, omdat mensen al jaren aan suiker kunnen lijden, zonder dat ze het doorhebben.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal mee eens
Grotere consumptie van suiker berooft het lichaam van zijn reserves aan vitamines en mineralen waardoor ons lichaam uit balans gaat en er allerlei klachten kunnen ontstaan, zoals botontkalking en gebits- en botproblemen door demineralisering van onze botten, maar ook hypoglykemie, diabetes mellitus type 2, zwaarlijvigheid, gewrichtsinfecties, menstruatieproblemen, hartziekten, bloedarmoede enz.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat komt omdat suiker de mineralen en vitaminen uit je lichaam haalt om de geraffineerde suiker te verwerken. Er zijn ook goede suikers die je juist energie geven. Die staan in het artikel hieronder en ook hoe het werkt met die mineralen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat stukje is een merkwaardige mix van dingen die in wezen wel kloppen en notoire flauwekul, zoals stevia als suiker bestempelen. Geheel conform de formule van Infonu, waar iedere zonderling zijn semiwetenschappelijke praatjes kwijt kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen min van mij overigens, want daar doe ik niet aan. Wat je (het artikel) zegt over die vitamines en spoorelementen klopt ergens wel.
Volgens mij is het de 'zoete sluipmoordenaar' maar dat is niet zo belangrijk. Hoewel je suiker niet nodig hebt om in leven en gezond te blijven kunnen kleine hoeveelheden geen kwaad. Het is ook niet zozeer de suiker maar het totaal aan geraffineerde voedingsmiddelen, met name bestaande uit koolhydraten, die funest voor de gezondheid zijn. Hoewel het voor de hand ligt om vet als hoofdschuldige voor overtollig lichaamsvet aan te wijzen zijn het toch echt de geraffineerde koolhydraten die het makkelijkst worden omgezet in vet.

Vanuit evolutionair oogpunt is het volkomen verklaarbaar. Het einde van het groeiseizoen levert voeding op die rijk is aan suikers, zoals fruit, honing maar ook peulvruchten en graan. In de prehistorie werden die gebruikt als voorraad voor het schrale seizoen. Voor de uitvinding van de landbouw in het menselijk lichaam zelf als lichaamsvet.

Tegenwoordig kunnen we het hele jaar door overvloedig eten, terwijl de menselijke fysiologie in de steentijd achtergebleven is. Links en rechts om je heen zie je wat die combinatie teweegbrengt. Naast overgewicht door de suikers zelf zorgt het raffineren, het verwijderen van nuttige vitamines en spoorelementen, ook nog eens voor diabetes en een verhoogde kans op kanker. Niet dat je daar meteen aan doodgaat maar de kans is wel een stuk groter dat het een stuk eerder gebeurt dan nodig is. Bovendien zijn ziektes ten gevolge van overmatig gebruik van geraffineerde suikers vaak invaliderend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou kunnen zijn dat je een Candida infectie of diabetes hebt. Van diabetes weet ik weinig af maar over Candida daarentegen kan ik je wel informeren. Ten eerste wil ik erop wijzen dat een langdure Candida infectie een veroorzaker van diabetes kan zijn, dus het evengoed de moeite waard is om je te verdiepen in Candida.

Ik kwam er 3 maanden geleden achter dat ik een candida infectie heb. Waarschijnlijk zit de candida al jaren in mijn bloed, zeker weten doe ik dat helaas nooit omdat dit moeilijk vast te stellen is.

Candida is een schimmel die bij ieder mens in de darm thuis hoort. Helaas komt het voor dat de darmflora uit balans raakt en een soort darmwand 'lek' maakt waardoor de candida het bloed in kan. Dit is foute boel. Een candida kan de gekste klachten veroorzaken tot zelfs ziektes. De één heeft er veel last van, de ander amper. Echter heeft 1 op de 4 mensen een candida infectie, en wordt het door de reguliere geneeskunde niet erkent.

Een candida leeft voornamelijk op suiker en gist. Iemand die een candida infectie heeft, heeft dan ook meestal een grotere zoetbehoefte. Helaas ga je je alleen maar slechter voelen nadat je jezelf voedt met suikers. Vermoeidheid is de meest voorkomende klacht. Misschien herken je jezelf ook in onderstaande klachten (na het eten van suiker, gist of gewoon over het algemeen)

- Vermoeidheid
- Stemmingswisselingen
- Opgeblazen buik
- Darmklachten, onregelmatige stoelgang
- winderigheid
- Eczeem, huiduitslag
- Hoofdpijn
- Vergeetachtigheid, concentratieproblemen
- Wazig, onwerkelijk gevoel
- Slecht slapen / doorslapen
- Voedsel intoleranties/ allergien
- Vaginale schimmelinfecties (bij vrouw)
- Spier en/of gewrichtspijnen
- etc etc.

Indien je je hierin herkent is het nuttig om eens op candida.nl te kijken. Hierop is meer informatie te vinden. Doe de test en kijk hoe hoog te daarop scoort. Als je hoog scoort, zoek een orthomoleculair arts op. Hij/zij kan je helpen om de candida uit de bloedbaan te krijgen d.m.v. een dieet (ong 3 maanden) met aanvulling van voedingssupplementen. Let op: een candida dieet is zinloos zonder aanvulling van voedingssupplementen omdat de darmwand tegelijkertijd geheeld moet worden om verdere verspreiding te voorkomen.

Ik heb gister na 3 maanden mijn 2e Levend bloed analyse gehad. De candida is met 90 procent verlaagd en mijn bloed zit er mooier uit dan ooit. Ik voel me gezonder, energieker en sterker! Daarom deel ik graag mijn kennis.

foto: mijn bloedbeeld mét Candida
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik schrik van je vraag. Mogelijk is jouw suikerhuishouding niet in balans. Van suiker hoor je je niet moe en uitgeput te gaan voelen.
Snel maar even langs je huisarts om te beginnen!
Suc6!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry maar ik blijf erbij dat het niet normaal is. Van suiker hoor je je niet moet en uitgeput te gaan voelen!
Kinderen worden er vaak zelfs overactief van.
Als ik teveel suiken neem kom ik weer in balans door een glas water. Dat is toch iets heel anders dan wat jij ervaart.
En ja ik ben en eet ook gezond! Aangezien ik zwanger ben sta ik onder continue controle en al mijn waardes, ook voor glucose, zijn perfect binnen de grenzen. De klachten bij type 2 diabetes (vermoeidheid, een droge mond, wazig zien, jeuk, dorst, veelvuldig plassen) ontstaan eerder geleidelijk. Daarom is het niet altijd duidelijk dat de de klachten worden veroorzaakt door diabetes en kan het lang duren vooraleer de juiste diagnose wordt gesteld. (is dat misschien de stille sluipmoordenaar?) Ik ben ook bedrijfshulpverlener en vanuit mijn ervaring daarmee blijf ik zeggen; ga naar je huisarts voor een verlengde glucose test. http://www.lmgezond.be/illness/list/-/ml/22501/N4x3/61623/diabetes-mellitus
Lees deze site alsjeblieft geheel en aandachtig door!