Wat gebeurt er met de voedingswaarde van een boterham, als je die roostert?

Hoe verandert die voedingswaarde? (koolhydraten etc)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

De voedingswaarde voor wat betreft de hoeveelheid energie verandert nauwelijks.

Het maakt dus niet veel uit of je een tosti neemt of twee boterhammen met kaas en ham (tenzij je extra vet moet gebruiken om de tosti te maken).

Toegevoegd na 4 minuten:
In bijgaande voedingstabel zie je bijvoorbeeld wel duidelijke verschillen. Volgens mij worden die veroorzaakt doordat je hiermee niet een bruine boterham met een geroosterde bruine boterham vergelijkt, maar 100 gram geroosterde bruine boterham met 100 gram ongeroosterde. Door het roosteren verdampt het water en per 100 gram zie je dan wel verschillen natuurlijk.

De voedingswaarde van een boterham vóór en na de behandeling in een broodrooster blijft nagenoeg gelijk, mits je de boterham niet laat verbranden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, de voedingswaarde is hetzelfde per boterham! Een geroosterde weegt minder omdat het geen water bevat! Dus heb je meer boterhammen nodig om het per 100 gram te vergelijken!