Mijn kind heeft tot haar 5e jaar een koemelkallergie gehad.. het gaat steeds beter, maar drinkt geen melk, wie heeft voor mij een gouden tip?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (10)

Accepteren dat ze geen melk drinkt. Melk is geen noodzakelijk goed voor het lichaam. Er zijn vele indicaties dat melk evenveel slechte als goede eigenschappen heeft.

In plaats van melk zou je haar extra kaas, yoghurt, soja melk kunnen laten drinken, als je je zorgen maakt om een zuivel tekort.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
geitenmelk en als dat niet gaat schapenmelk. Want vaak wil dat dan wel. Wel wat duurder, maar het helpt wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb nooit melk gedronken als kind,iig niet de tijd dat ik het me bewust was.
Ik vind het nog niet lekker, karnemelk wel(soms). Misschien wil ze dat wel, en anders gewoon zo laten, je kunt zonder ook volwassen worden hoor.
12 jaar geleden
een gouden tip helaas niet maar er is melk te koop met smaakjes (sojamelk, milk and fruit etc)

verder kan je accepteren dat melk er gewoon niet in wil. het is maar een van de zuivelproducten die er op de markt is. kaas, chocomel, yoghurt, hangop, vla, pudding, pap etc.

mijn dochter lust ook geen melk, maar ze krijgt de vetten, eiwitten, en lactose via andere producten binnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een kind met koemelk allergie geef je alleen geen melk met een smaakje! ze mag alleen vervangende producten van koemelk!de rest van je antwoord is wel goed en ik ben niet de minner hoor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
al was de wel de minner :) maar bedankt voor je 'verklaring' er zijn veel vervangende producten, die ook een smaakje hebben. er staat dat de allergie al een stuk minder is, en het kind koemelkallergie heeft #gehad# ;-) met de wetenschap dat kinderen hier heel vaak overheen groeien is het soms een kwestie van voorzichtig uitproberen (kleine beetjes) uiteraard moet men de 'gewone' melk en zuivelproducten niet in grote hoeveelheden aanbieden of hier ineens op over stappen. vandaar mijn antwoord :)
Je kunt chocomel aanlengen met melk of pannenkoeken bakken waar melk in zit, pudding koken van melk lekker met bessensap, roerei bakken met een scheutje melk, een kopje warme melk door de stamppot roeren, lekkere toetjes laten eten met slagroom. Misschien vind ze biologische drinkyoghurt ook lekker om te drinken. Dan kom je al met al een heel eind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Karnemelk met een beetje limonade siroop erin, smaakt dan een beetje naar jogy vindt ik
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien ben je bang dat je kindje iets mist zonder melk.

Bijvoorbeeld calcium.
Maar calcium zit in alle zuivel, met uitzondering van roomboter. En of je dan vol, halfvol of magere zuivel (dat geldt ook voor margarine etc) gebruikt, dat maakt voor het calcium niet uit.
Dus boter, kaas, karnemelk, yoghurt, geitenmelk, paardenmelk en tegenwoordig zelfs kamelenmelk, overal zit calcium in.

Ook in Oxaalzuurarme groenten (dus niet in bijv. spinazie/ rabarber) zit calcium, of in zaden(zonnebloempasta), noten (notenpasta) en in vis.
Vitamine B2 en B12 en K2 zitten vooral in kwark en kaas.
Vitamine A en D in vette/volle kaas en zuivel en vette vis, lever, vet vlees.

Nou ja, je ziet het, je hoeft je echt niet ongerust te maken als je kindje geen koemelk binnenkrijgt.
Wat vooral belangrijk is, is dat je afwisselende voedsel geeft.
Dus niet steeds iedere dag hetzelfde.

En soms helpt het ook om iets door bijv. de zuivel heen te mengen, wij hebben in de natuurvoedingswinkel hele gezonde aanmaaksiropen.

Maar het belangrijkste is dat jij je niet te druk maakt, dan kan eten voor een kindje een meer ontspannen bezigheid zijn/worden.
Veel plezier! ;-)
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mooi antwoord +
Cryofiel
12 jaar geleden
Sluit ik me bij aan. +
Kristal
12 jaar geleden
Dank je wel Burg en Cryo!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Van noten/zaden zijn amandel en sesamzaad uitstekende calciumbronnen. Aan sommige merken sojamelk/yoghurt wordt het tegenwoordig toegevoegd (Alpro bijvoorbeeld). Van de groenten bevatten boerenkool, Chinese groene groente, broccoli en okra veel calcium. En er zijn ook peulvruchten die veel calcium bevatten, zoals sojabonen, witte bonen en zwarte bonen.
Kristal
12 jaar geleden
Goeie aanvulling Fynnya :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Goed en duidelijk antwoord! Hier heb je echt iets aan!
Kristal
12 jaar geleden
dank je Iltshi!
Het feit dat de Nederlandse zuivelorganisatie de grootste financiele donor is van het voedingscentrum met zijn schijf van vijf, wil helemaal niet zeggen dat melk ook goed voor je is. 75% van de wereldbevolking heeft of een lactose intolerantie of een koemelkallergie. Melk bevat veel verkeerde vetten, en het bevordert ook nog eens botontkalking!
En het grootste gedeelte van deze wereldbevolking haalt de eiwitten en het calcium dan ook uit andere producten dan zuivel. Zoals soja, groene groenten eieren, vlees. Te veel om op te noemen.

Een baby heeft moedermelk nodig, maar een mens heeft geen melk nodig. Dat geld overigens ook voor dieren.

Gouden tip is, houden zo, de voedingsstoffen die nodig zijn zitten in allerlei andere producten die veel gezonder voor je kind zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er worden ook paarden gemolken en het ligt me bij dat dat goed werkt bij koemelkallergie. Maar dat heb ik helaas alleen maar 'in mijn achterhoofd'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kunnen we dan niet beter mensen gaan melken? M.a.w. waarom denken mensen dat ze melk nodig hebben terwijl ze al lang geen zuigeling meer zijn? Heb je wel eens een volwassen varken (ook een alleseter) bij een koe zien drinken? Hoe raar zou dat zijn?
Wat geeft ze zelf als reden? 'Niet lekker' of 'ziek worden'? In het eerste geval kun je er weinig aan doen, behalve de smaak aanpassen (een paar aardbeien erdoor mixen bijvoorbeeld) of andere zuivel proberen.

In het tweede geval, wat ik vermoed, zou je met haar kunnen praten over andere voedingsmiddelen waar ook melk in zit en ze niet ziek van wordt. Melkchocolade bijvoorbeeld, of brood. Laat haar geen klein slokje proberen om haar te laten zien dat ze niet ziek wordt, want dan gaat het mentale aspect een rol spelen en 'denkt' ze zich misschien ziek. Pas achteraf vertellen is de oplossing.

Eet ze wel ijsjes of vla?