Hoe kan het dat ik maar blijf eten en vervolgens niet bijkom?

Ik heb ondergewicht en ben al weken bezig om dat te veranderen... Ik eet echt heel erg veel en verspreid het over een dag, zon 6/7 keer. Ik kom echter niet bij, sterker nog... ik val af. De enige reden waaraan dit kan liggen is denk ik mijn slaappatroon. Ik heb namelijk een raar slaappatroon, meestal altijd gedurende de zomervakantie, waarbij ik pas rond 17:00 's middags opsta en rond 07:00 's morgens naar bed ga... Ik lust geen brood en pak in plaats van dat veel beschuitjes met bijvoorbeeld pindakaas, jam of van die choco-dikmakertjes... Ligt mijn probleem echt aan mijn slaappatroon of kan het ook iets anders zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ritsuka
12 jaar geleden
Ik zou naar de huisarts gaan, misschien is er iets anders aan de hand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat je daar van AANkomt;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bijkomen bestaat niet? xD Is het ene limburgisme?

Het beste antwoord

Als je voornamelijk brandstoffen eet dan is het niet verwonderlijk dat je ook voornamelijk aan het verbranden bent. Zeker als je nog in de groei bent maar ook daarna heb je voldoende bouwstoffen nodig, met name eiwitten maar ook vetten, mineralen en vitamines. Krijg je die niet binnen dat ben je domweg ondervoed. Zorg dat je minstens driemaal per etmaal een maaltijd eet met niet alleen koolhydraten maar ook eiwitten in de vorm van vlees, vis, ei, kip, kaas of vleesvervangers en minimaal een kleine hoeveelheid verschillende soorten vetten. Als je ernaar streeft om volwaardige voedselproducten te eten zoals volkorenbrood en -pasta, zilvervliessrijst en voldoende groente en wat fruit krijg je ook de hulpstoffen in redelijke mate binnen. Bij gebrek aan daglicht moet je altijd in de gaten houden of je wel voldoende vitamine D aanmaakt. Neem anders een supplement. In jouw geval lijkt het me niet onverstandig om voorlopig een poosje een multivitamine te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plus. Alleen heb ik geen goed gevoel bij vleesvervangers.
Lijkt me niet erg gezond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt eraan welke soort vleesvervangers. Ik ben ook niet zo'n sojafan maar bij ondervoeding kun je je grenzen beter even wat verleggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb zelf bij mijn weten nooit vleesvervangers gegeten.
Ik pakte het eens uit het schap in een supermarkt, en er bleek soja en E621 in te zitten. Dat laatste wil ik niet in mijn voeding hebben, en in ben bang dat soja de hormoonspiegel in het lichaam kan veranderen. En dat pakt wellicht niet altijd goed uit...
Ik neem geen risico en eet dus ook geen soja producten. Maar ik sluit niet uit dat er gezonde geprepareerde vleesvervangers bestaan. Ik ken ze echter niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Conan: eet je weleens oude kaas? Tomaten? Blauwschimmelkaas? Pinda's? Heb je ooit moedermelk gehad? Melk? Vlees? Vis? Granen? Paddenstoelen? Parmezaanse kaas? Want ook daar zit E621 in, van nature.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Hippo, Nee, ik eet geen blauwschimmelkaas. En wat betreft oude kaas, pinda`s, paddestoelen, tomaten en parmezaanse kaas betreft: dat eet ik slechts heel zelden.
Moedermelk kan ik me niet herinneren. Granen eet ik weinig. Wel drink ik rauwe melk van de biologisch-dynamische koe. En als ik dan toch E621 moet binnenkrijgen, dan heb ik dat 100x liever op de natuurlijke manier, dan dat ik het binnenkrijg als toevoeging, bedacht door mensen met dollartekens in hun ogen... Ik kies niet voor voedsel dat in een laboratorium ontwikkeld is. Dat die mensen met de dollartekens in de ogen voor god willen spelen, moeten hun weten, maar zolang ik de vrijheid nog heb om voor natuurlijk voedsel te kunnen kiezen, doe ik dat! Jij en iedereen mag zelf weten of je de voedingsmiddelen industrie blijft sponsoren of niet. Ik kies er voor om dat niet te doen. De natuur levert perfecte voeding. Er is geen laboratorium nodig om dat te verbeteren. Dat dient alleen de hebzucht van bepaalde mensen en industrieën.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik al dan niet eet staat helemaal los van het feit dat de stof op zich natuurlijk is en in veel producten voorkomt. Dat die ook aan veel producten toegevoegd wordt, is een ander verhaal, maar je argument 'ik eet die stof niet' gaat niet op als je de producten die noem wel eet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Hippo, ik heb nergens beweerd dat ik die stof niet eet. Ik zal het gerust binnenkrijgen middels natuurlijke voeding. Maar ik heb niet de behoefte om in de supermarkt producten te gaan kopen waaraan ze nog eens extra E621 hebben toegevoegd. En dat betreft dan niet de natuurlijke variant, maar een onnatuurlijke variant die ze knap in elkaar geknutseld hebben. Over een zoute haring gooi ik ook geen extra zout voordat ik hem opeet.
En ik snap best dat mensen zout over hun supermarkt eitje gooien. Zonder dat zout smaakt het immers nergens naar.
Die mensen hebben nog nooit een biologisch-dynamisch ei geproefd... Maar deze laatst alinea zal je wel als `off topic` beschouwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is geen verschil tussen 'natuurlijke' en geknutselde E621.
Dat je geen zin hebt spullen te eten waar het extra aan toegevoegd is, is iets heel anders - ik vraag me dan vooral af waarom het blijkbaar nodig was het eraan toe te voegen, heeft het product van zichzelf geen smaak genoeg? Net zoals jij met de haring.
En ja, die alinea is off topic, maar zolang je eitjes eet van kippen die een redelijk leven hebben gehad kan ik dat alleen maar toejuichen ;-)

Andere antwoorden (2)

Dat aankomen kan ineens gaan gebeuren. Dan kom je een tijdje niet aan en dan zitten er ineens een paar kilo bij. Dat weet ik uit ervaring. Pas dus toch een beetje op met al die dikmakertjes.
Voor de zekerheid zou ik toch als ik jou was even langs de huisarts gaan, temeer omdat je nu afvalt. Misschien werkt je schildklier te snel of is er iets anders aan de hand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zult naar de huisarts moeten om het te laten onderzoeken. Het kan aan je darmen liggen, aan je schildklier, je maag, je kunt een ziekte onder de leden hebben, of een lintworm. Een afwijkend slaappatroon heeft eerder aankomen dan afvallen tot gevolg, dus daar zal het niet aan liggen. Het lijkt mij wel dat je te weinig koolhydraten binnenkrijgt. Misschien moet je meer aardappels, rijst, macaroni en dergelijke eten. Dat is echt krachtvoer. Beschuitjes voeden niet voldoende.
Amadea