Als ik erge hoofdpijn heb, en ik eet iets zouts zoals zoute drop of chips gaat het beter. Hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9K

Het beste antwoord

Hoofdpijn is heel vaak zowel een oververhittings- als een uitdrogingsprobleem. Eet je iets zouts dan is het aannemelijk dat je ook meer drinkt omdat je er dorst van krijgt. Dat drinken, waarbij water het beste werkt, helpt tegen hoofdpijn.

Zout is een voedingsstof waar nogal wat onzin over wordt beweerd. Het zou de bloeddruk verhogen, waarvoor heuse campagnes worden opgezet en de voedingsmiddelenindustrie spint er ook garen bij door instantsoep met een paar korrels zout minder als gezonde voeding te verkopen.

De waarheid is echter dat zout de bloeddruk bij de meeste, zeker gezonde mensen helemaal niet verhoogt en dat zoutbeperking maar bij een klein percentage hypertensiepatiënten de bloeddruk met enkele millimeters verlaagt. Sterker, te weinig zout zort pas echt voor cardiovasculaire problemen.

Drop verhoogt wel significant de bloeddruk, niet door het zout maar door glycyrrhizinezuur, hoofdbestanddeel van drop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nouja zeg. . . Volgens mij snapt de bovenstaande het verkeerd want zo als ik het begrijp gaat de hoofdpijn juist weg nadat je iets zouts gegeten hebt?
Dan heb je volgens mij een bloeddruk aan de lage kant, want ik heb precies hetzelfde.
Ik krijg geen hoofdpijn, maar voel me heel slap en duizelig worden als ik 24u geen zout gehad heb.
Dat ligt gewoon aan je bloeddruk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ik had weer te snel gelezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok! Ik dacht al, snap ik het nu verkeerd of hoe zit dat?
Amadea
12 jaar geleden
Maar wel een vreemd antwoord nu hetgeen waar naar verwezen wordt er niet meer staat....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik zag dat ik fout zat en verwijderde m'n vorige antwoord en heb een verbeterde versie geplaatst.
Misschien heb je een (bijna) te lage bloeddruk want zout verhoogd de bloeddruk waardoor het weer een goed niveau komt. Als je vaker zoiets hebt is het handig om eens naar de huisarts te gaan die kan dan wat bloedonderzoeken doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat is toch niet nodig?
Ik heb hetzelfde, maar eet gewoon wat zouts. . . Probleem is dan toch opgelost?
Waarom zouden we dan voor ieder pijntje gelijk naar de huisarts moeten rennen? Dan gaan de ziektekosten weer omhoog.
Kijk, het is iets anders als deze persoon een extreem lage bloeddruk heeft. . . Maar volgens mij als dat zo was, waren er intussen wel ergere dingen gebeurd.