lijnzaadolie dagelijks gebruiken?

Het is goed voor o.a huid hart bloeddruk en spieren. Mijn stoelgang doet het er goed op, maar worden mijn darmen niet lui als ik dagelijks lijnzaad slik voor andere doeleinden als mijn stoelgang?
Kan ik straks nog wel zonder de lijnzaad naar het toilet?

Toegevoegd na 16 uur:
ik wil het dus niet nemen voor de stoelgang, maar ben bang dat mijn stoelgang er wel aan gaat wennen!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet het niet zeker, vandaar als reactie, maar mij lijkt dat lijnzaadolie niet de werking van je darmen overneemt, het zorgt alleen voor een makkelijkere doorgang, vandaar dat de darmfunctie hetzelfde blijft en ze dus niet lui worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken veel vegetariërs die het gebruiken als omega3-bron, en geloof dat de meeste er geen enkel probleem door krijgen.

Antwoorden (2)

Aan lijnzaad worden kankerremmende eigenschappen toegekend. Aan de andere kant kan lijnzaad je hormoonhuishouding verstoren, waardoor je juist meer vatbaar voor kanker zou kunnen worden.

Persoonlijk kies ik er voor om lijnzaad niet te gebruiken.

Ik denk dat er betere manieren zijn om een goede stoelgang te bewerkstelligen. Veel groente eten bijvoorbeeld, (vezels) en die groente roerbakken in olijfolie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijnzaadolie kan een leverancier zijn van alfalinoleenzuur, een essentieel vetzuur. Visolie en levertraan zijn echter meer efficiënte leveranciers. Voor je stoelgang moet je in de eerste plaats voldoende vocht, met name water, gebruiken. Een milde manier voor regulering van je stoelgang zijn plantaardige vezels, o.a. psyllium, bijvoorbeeld in de vorm van Colon Clean.

Toegevoegd na 11 uur:
Laxeermiddelen kun je indelen van mild tot agressief. Milde middelen zorgen voor meer vulling door vezels, zorgen voor minder vochtresorptie uit de ontlasting of maken die wat vettig. Lijnzaadolie behoort tot die categorie. Ik denk niet dat je er bang voor moet zijn dat je darmen er lui van worden.