Wat zijn de meest voorkomende voedselintoleranties?

Als je een eliminatiedieet wilt proberen om te kijken of je misschien een voedselintolerantie hebt, lijkt het mij dat je het meeste kans op succes hebt als je die voeding weglaat waar intoleranties het vaakst bij voorkomen.
Maar welke zijn dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gaat het dan puur om jezelf wat fitter voelen of wat minder hyper te zijn, of om niet meer onder de pukkels te staan en weer te kunnen ademen? Want in het tweede geval moet je echt langs de dokter!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AUB NIET zelfstandig een eliminatie dieet uitproberen. Vraag het aan een arts of dieetist, deze zullen dat bevestigen. Ik heb zelf (helaas) een eliminatie dieet gehad, onder goede begeleiding, en werd bijna anorexia patient, mijn klachten verergerden, en ik werd alleen maar zwakker en zieker. Neem mijn advies ter harte en overleg dit met een deskundige, en doe het alleen onder goede begeleiding!!!!!!

Antwoorden (4)

Lactose Intolerantie, noten/pinda Intolerantie, schaal/schelpdieren Intolerantie en Intolerantie voor bepaalde soorten fruit!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij moet je zoiets niet zonder begeleiding doen. Een dietist weet hoe je het op een verantwoorde manier kan aanpakken.
Maar, als antwoord op je vraag: intoleranties komen vaak voor op het gebied van zuivel, soja, noten/pinda's, appels, aardbeien en nog veel meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan erfelijk zijn, dus als een van je ouders een intolerantie heeft, kan je in die richting het eerst zoeken.
Het meest voorkomend is;
Koemelk,
fruit,
kippenei,
vis/schaal/schelpdieren,
noten,
pinda's,
dranken,
soja,
tarwe,
sesamzaad.

Bij een voedselallergie kan het zijn dat de symptomen pas na 24 uur zichtbaar worden en dat maakt het bijzonder moeilijk om de oorzaak te vinden. Toch zijn er meer mogelijkheden om voedselallergieën op te sporen.

Bloedtest; hierbij wordt het bloed onderzocht op allergische antistoffen (lgE)
Huidtest; hierbij wordt de huid in contact gebracht met een allergeen.
Een combinatie van beide testen brengt het best betrouwbare resultaat.

Bij een voeselallergie is de behandeling van een arts of specialist noodzakelijk.
amc
13 jaar geleden
Het ligt eraan welke klachten je hebt.
Bij darmklachten bijv. kan er sprake zijn van lactose-intolerantie of coeliaki (glutenovergevoeligheid).

Voedingsmiddelen als pinda's, vis, ei e.d. lokken eerder een allergische reactie uit. Een intolerantie is een niet-allergische overgevoeligheid. Dat betekent dat het immuunsysteem niet reageert, maar dat je wel last krijgt als je meer dan een kleine hoeveelheid van een voedingsmiddel consumeert.

Een eliminatiedieet zou ik altijd op advies/onder begeleiding van een arts of diëtist doen.

Eventueel kan een lactose-intolerantietest gedaan worden (blaastest) en/of allergietesten als de huidpriktest of RAST (bloedonderzoek). Dan is een eliminatiedieet vaak niet eens nodig.