Ik woon in Berlijn en lees steeds meer over het dioxine schandaal, kan ik nou wel of niet eieren en varkensvlees eten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (6)

Dit schandaal werd al in maart 2010 ontdekt, maar pas sinds kort op grote schaal bekend. Tja, het schijnt dat je 4-5 eieren per persoon per dag kan eten, voordat je aan de maximale dioxine waarde komt... Tja, dat risico bepaal je zelf. Dioxine hoopt zich in het lichaam op, dus als je minder risico wilt lopen, zul je bio-vlees en bio-eieren moeten eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet wel heel veel vlees en eieren eten wil je zoveel dioxine binnenkrijgen dat het een gezondheidsrisico is. Ik denk dat je in een stad als Berlijn meer gezondheidsschade oploopt door uitlaatgassen e.d. dan door het eten van een curryworst. Overigens is het altijd goed om te kijken wat de herkomst van je voedsel is. Zo blijf je als consument bewust en alert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een Belgische vriendin van ons is vanwege het Belgische dioxine schandaal vegetariër geworden.
Als je toch varkensvlees wilt eten en geen risico wilt lopen, koop dan biologisch vlees of vlees uit andere landen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aangezien Berlijn een wereldstad is en geen ontwikkelingsgebied mag ik toch wel aannemen dat ze net als hier een voedselwarenautoriteit hebben die de boel in de gaten houdt. Koop gewoon je vlees bij de goede slager of supermarkt, daar zal echt niets mee aan de hand zijn. En zoals je hiervoor ook hebt kunnen lezen, moet je heel wat vlees en eieren nuttigen om er iets aan over te houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goedgelovige burgers zorgen voor een stabiele en rustige politiek... Vertrouwen is goed, controle is beter; en daar hapert het nog al eens. Daar maken criminelen handig gebruik van.
Met eieren en varkensvlees valt het nogal mee; wat je beslist niet moet eten zijn dioxine-palingen die zijn gevangen in de Biesbosch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het moet zo ongeveer 10jaar geleden zijn dat bij ons (belgie) het eerste grote dioxineschandaal aan het licht is gekomen. Ik had enkele maanden mijn eerste job in een grootwarenhuis. Toen moesten zelfs alle koekjes en aanverwanten uit de rekken gehaald worden. Daar hebben we toen een hele dag mee bezig geweest en onze baas was voor te ontploffen.
Ik herinner me nog dat er toen op de radio (of was het nu op tv) een voedingsdeskundige aan het woord is geweest en dat hij zij dat we pas binnen 40jaar (nog 30 te gaan) zullen weten wat de echte gevolgen zijn van de dioxine die de mensen toen hebben binnengekregen. Ik weet ook nog dat er gezegd was dat je al heel veel kip en eieren (van varkensvlees was toen niks gezegd als ik het me nog goed voor heb) moesten eten alvorens er op korte termijn nadelige gevolgen zouden aan vast zitten. Leuk detail om te weten is dat we nadat het alarm was afgeblazen, alle voedingswaren terug in de rekken mochten zetten en ze gewoon verder verkopen.
Ik zou me er dus niet teveel zorgen om maken. Als je eens moest weten wat we allemaal al gegeten en gedronken en ingeademd hebben en waarvan het schandaal nooit is uitgekomen... dan durf je niet mee buiten komen, en toch leven we nog altijd.