Hoelang na het eten van rauwe vis merk je dat je voedselvergiftiging hebt?

Ik heb zojuist haring gegeten, maar ik voel me opeens een beetje beroerd worden.

Ik heb nog nooit voedselvergiftiging gehad, dus ik weet niet hoe dat voelt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
46.5K

Het beste antwoord

Er zijn twee vormen:

" 1. Een voedselinfectie. Hierbij word je ziek van bacteriën in het eten. Deze nestelen zich in de darmen en veroorzaken ontstekingen. Salmonella is een heel bekend voorbeeld. Je merkt er vaak pas na 12 uur iets van. Soms zelfs pas na enkele dagen. Je krijgt buikpijn, diarree en soms koorts.
2. Een voedselvergiftiging. Sommige micro-organismen maken giftige stoffen. Bij een voedselvergiftiging word je ziek van zo'n giftige stof. Je wordt bijna altijd binnen enkele uren al ziek. Je hebt dan vooral last van misselijkheid en braken. Zo raak je snel de gifstoffen uit je lichaam kwijt."
http://www.bac-vechten.nl/4.html

Dus ja, je kunt ziek worden van een 'foute' haring, maar het duurt wel een paar uur.
Als je sneller beroerd wordt, denk ik eerder aan (buik)griep, of aan het effect dat de haring domweg 'niet goed valt' (soms besluit je maag ineens: te vet, te zout, weg ermee).

Hopelijk valt het mee, en anders: beterschap (het gaat over!).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

voedselvergiftiging kan je al snel merken tot ongeveer 10 erna bij vis kan t heel heftig zijn en komt t aan alle kanten eruit gelopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aiiiii!
Als het heftig is merk je het snel.
Je buik zal gaan rommelen, je kan overgeven en/of diarree krijgen.
Mocht het doorzetten, neem dan even contact op met de huisartsenpost...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
voedselvergiftiging merk je na 1 uur of langer, je word misselijk en moet overgeven..
ik denk je vis eerder verkeerd gevallen is..drink veel water...dat neutraliseert je maag ..
en geen melk drinken...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je iets eet wat niet meer goed is, dan merk je dat binnen 3 uur nadat je het gegeten hebt.

Toegevoegd na 2 minuten:
om snel van het nare gevoel af te zijn, moet je een glas cola drinken....of het eten zakt (sneller) of je gooit het er in 1 keer uit en dan ben je er vanaf.