Waarom vallen mensen snel af met een eiwitrijk dieet?

Waarom val je snel af als je geen koolhydraten eet maar wel eiwitten?

http://weet.wikidot.com/snel-afvallen-de-beste-methodes

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doorgaans wordt je dik van teveel eten, en dan vooral van verzadigde vetten. En afvallen doe je door genoeg te bewegen. Niet een uurtje per week, liever een uur per dag. Als je iedere dag een uur zou gaan hardlopen, heb je die extra calorieën (600 per uur al snel) echt wel nodig. Als je traint voor de marathon, moet je veel koolhydraten eten, meer dan eiwitten. Helaas worden er veel verhaaltjes verteld over dieeten, omdat het allemaal nogal moeilijk is vol te houden, en mensen hopen op een wonderdieet dat het liefst werkt samen met een grote zak chips en een stapeltje DVD's. Alleen-maar-wijn-dieet, veel-rood-vlees-dieet, big-mac-maar-dan-zonder-zout-dieet, drink-nix-en-droog-uit-dieet, ik steek er nu de draak mee, maar als die dieeten echt zouden werken, zouden professionele diëtisten ze wel inzetten. Ik zeg altijd: je wordt dik van (teveel) eten. En afvallen doe je door (veel) te bewegen. Voor extreem dikke mensen werkt dat niet, maar die komen al bij een diëtist, voor de gewone vetrollen werkt dit wel. Niet in een week, niet in een maand, maar ik ben 600km gaan hardlopen afgelopen jaar, en verloor snel 5-7kg. Eigenlijk al in de eerste maanden. Je eten moet gezond en in balans zijn. Een eiwitrijk dieet is niet in balans. En je stelling dat je er *snel* van af zou vallen, trek ik eigenlijk ook in twijfel. Snel afvallen is eigenlijk altijd vochtverlies, want dat kun je in een paar dagen kwijtraken. En tja, dat heb je ook zo weer terug. Vroeger was niemand dik, toen at men ook niet iedere dag vlees, was de melk altijd vol, chips alleen met een verjaardag, en voldoende groente bij de maaltijd ipv een magnetronmaaltijd. Weet je wie wel baat heeft bij een eiwitrijk dieet? Een krachtsporter die spieren wil kweken. Die eten soms een doos eieren per dag. De vraag blijft hoe gezond dat is, en die eten dat vaak bovenop een bestaand (en gebalanceerd) dieet, en uiteraard sporten die heel veel, zodat ze de energie ook gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een goede link is altijd handig... het probleem met afvallen is net als met de bijbel, alles is onderhand wel gezegd in elke combinatie, en maar weinig dingen werken... Er is helaas erg veel onzin rondgestrooid, omdat er erg veel geld mee te verdienen is.

Het beste antwoord

Omdat je met minder koolhydraten en evenveel of iets meer eiwitten minder calorieën inneemt dan je verbruikt en toch goed je verbranding op peil houdt. De eerste één à twee weken raak je ook een paar kilo aan vocht kwijt. Ik denk dat je daardoor in de komende tijd wat minder snel zult afvallen. Dat is ook beter omdat het niet mogelijk is om meer dan ongeveer een kilo per week aan lichaamsvet kwijt te raken. Gaat het sneller dan is de kans groot dat je spierweefsel opstookt en dat kan niet de bedoeling zijn, zeker als je bedenkt dat het hart ook een spier is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Eiwitten geven een voller gevoel, maar bevatten dezelfde energetische waarde als koolhydraten waardoor je dus minder gaat eten. Echter is het een eenzijdig dieet en zou ik niet adviseren om te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat je lichaam de koolhydraten(suikers) die over zijn na een maaltijd omzet in reserve VET.

Het eten van suikers en koolhydraten zoals in brood, pasta en aardappelen zorgen ervoor dat na de maaltijd je bloedsuikerspiegel stijgt. Vervolgens zal de bloedsuiker spiegel weer dalen, wat zorgt voor een signaaltje in je hersenen: honger! Doordat de bloedsuiker spiegel met het weglaten van de koolhydraten in het dieet minder zal schommelen, zul je minder last hebben van honger aanvallen en je op den duur veel fitter voelen.

Daarnaast kun je het eiwit dieet gemakkelijk volhouden, omdat je geen last hebt van hongergevoel. Dit komt omdat de eiwitten zorgen voor een ‘verzadigd’ gevoel.”

Toegevoegd na 3 uur:
Ik heb nog wat info gevonden.. zie de bron.

Toegevoegd na 3 uur:
Voor alle dagelijkse activiteiten heeft uw lichaam voldoende energie nodig. Zodra u minder koolhydraten (suikers) eet, moet uw lichaam overschakelen op een andere verbranding. Dit doet het door energie te halen uit eiwitten maar voornamelijk uit vet. Uw vetverbranding komt dus op gang. Goed nieuws!

Eet u echter helemaal geen koolhydraten meer (of te weinig), dan moet het lichaam bijna alle energie halen uit uw lichaamsvet of de vetten die u eet. Uw lichaam gaat dan volledig in ‘ketose’, zoals dat heet. Als bijproduct van die ketose ontstaan zuren. U verzuurt.