Welke belangrijke voedselelementen moet je (extra) uit ander eten halen als je geen granen eet?

Brood krijg ik niet zo goed verteerd, dus die 5 aangeraden sneetjes (Voedingscentrum) eet ik niet. Ik eet hooguit 1 boterham van een speltbrood, dat gaat nog.
Rijst vind ik niet zo lekker, roggebrood ook niet, en havermout is alleen lekker met melk, en dat gebruik ik ook zo weinig mogelijk.

Toegevoegd na 6 dagen:
Hartelijk dank voor de tips.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

Je zou ipv brood het volgende kunnen overwegen: belegde beschuit, plakje koek (met boter/margarine), brinta, volkoren pannenkoek (met jam, stroop, kaas, bacon enz.), yoghurt met muesli en banaan, noodlesoepje ...

Toegevoegd na 4 minuten:
Naast speltbrood zou je ook eens speltmuffins kunnen maken en is speltmeel ook heerlijk in soepen en sauzen maar ook te gebruiken voor bijvoorbeeld pannenkoeken. Pasta gemaakt van spelt is ook zeer gezond.

Toegevoegd na 8 minuten:
De belangrijkste voedingsstoffen die je uit ander eten zou moeten halen zijn: eiwit, vitamine B en vezels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor de zekerheid zou ik naar een diëtiste gaan, die is hierin gespecialiseerd. Het gaat namelijk wel om je gezondheid.

Jij moet sowieso ergens je vezels uit halen, eet pap, met melk. De beste broodvervanger. Bodybuilders eten liever pap met wat melk dan brood. In brood zit namelijk veel zout en koolhydraten en minder vezels dan in pap. En pap is licht verteerbaar. Ook moet je rijst eten (het liefst zilvervliesrijst) voor de vezels. Ik zie dat jij een erg lastige eter bent. Maar vezels, daar heb jij een tekort aan.

Ga naar een diëtiste of arts, en neem niet klakkeloos mijn advies over!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Welke stoffen je precies allemaal uit granen haalt, weet ik niet, maar ik weet wel wat andere dingen die mogelijk helpen:

In plaats van granen zou je kunnen kijken naar pseudogranen, dat zijn dingen die op graan lijken, maar het officieel niet zijn (volgens mij omdat ze geen gluten bevatten), zoals quinoa, boekweit, wilde rijst, amaranth.
Misschien kan je die wel goed verteren.

Voor koolhydraten kan je ook meer koolhydraatrijke groente eten, zoals maïs en erwten.
Havermout kan je ook met sojamelk proberen, misschien dat je dat wel lekker vindt?

Je zou eens kunnen kijken bij de raw food stroming wat zij eten ipv graan. Een goed voedingskundig boek hierover is Becoming Raw (een heleboel dingen zijn niet relevant als je niet raw eet, maar ik kan me voorstellen dat je er wel goede info in kan vinden over hoe je graan vervangt).

Toegevoegd na 8 uur:
Die pseudogranen zijn overigens te koop bij natuurvoedingswinkels/biologische winkels.
Solgar heeft overigens supplementen die helpen bij de spijsvertering, heb je daar wat aan? http://www.solgar.nl/producten/spijsvertering/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie tips, bedankt.
Quinoa eet ik inderdaad ook weleens, dat gaat best goed.
Mag je sojamelk gewoon koken zoals melk? Voor de havermout bedoel ik dan.
Ik zal zeker ook eens kijken of ik iets kan vinden over raw food.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor, sojamelk kan je gewoon koken, je kan er eigenlijk alles mee doen dat je met melk doet.
Behalve kalfjes voeden misschien ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, dat ga ik zeker proberen, dank je!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In plaats van havermout is havervlokken met sojayoghurt ook heel lekker. Je laat de havervlokken een kwartiertje weken in de sojayoghurt, en dan zijn ze zacht genoeg om te eten. Lekker met (gepureerd) fruit erdoor. Dat smaakt heel anders dan gekookte havermout. Maar ik weet niet of dat misschien te zwaar verteren is voor jou.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik eet fruit nooit samen met andere dingen, maar vlokken met sojayoghurt lijkt me wel wat.
De Richtlijnen Goede Voeding zijn mede gebaseerd op wat er op een makkelijke manier verkrijgbaar is in de supermarkt en de winkel om de hoek. Daarom maakt brood daar in belangrijke mate deel van uit. Echter, je kunt tamelijk goed zonder brood als je maar op een andere manier je vezels, vitamines en mineralen naar binnen weet te krijgen. Denk vooral aan B-vitamines, jodium en ijzer.

Misschien vind je het leuk om je eens te verdiepen in het paleodieet. Dat is gebaseerd op het voedingspatroon van voor de uitvinding van de landbouw en dus arm aan granen. Mijn inschatting is dat je er gezonder mee kunt leven dan met de richtlijnen van het Voedingscentrum. Maar daar moet je wel iets meer 'huiswerk' voor doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had me al een beetje ingelezen in het paleodieet. Ik vermoedde inderdaad dat dit beter bij mijn persoonlijke spijsvertering kon passen.
Extra moeite vind ik geen probleem: onze kinderen hadden toen ze klein waren ook enkele gevoeligheden voor bepaalde voeding, dus ik was (ben) gewend om tijd in ons eten te steken.
En eigenlijk pas ik de regels van paleo-eten al min of meer ongemerkt toe.
Bedankt voor je antwoord en de links!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk! Ik ben eigenlijk ook min-of-meer vanzelf in die paleodieetwereld gerold, hoewel ik echt niet alles volg. Zelf maken van tiramisu vind ik ook nog steeds erg leuk maar met zo'n intense smaak heb je maar een heel klein bolletje nodig om echt te genieten. Kopje espresso van uitstekende kwaliteit na, uiteraard ook niet bepaald paleo, en de volgende paar dagen zonder al te veel moeite wel weer paleo. Het is prima mogelijk, hoewel de gang naar de koffieautomaat op het werk toch wel een uitdaging blijft.