Wie heeft er verrassende vegetarische barbecue tips?

Ik krijg morgen gasten, waarvan er enkele vegetariër zijn. Ik maak er nu een totaal vegetarische barbecue van (een vegetarier heeft niet graag iets wat naast vlees gelegen heeft).

Vleesvervangers, maiskolven en sla ken ik wel. Maar hoe verras ik de vegetariers en zorg ik dat ook mijn overige gasten tevreden zijn?

btw, ze eten ook geen vis of van vlees afkomstige producten.

1.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hebben je gasten je gevraagd om de vegetarische dingen niet naast vlees klaar te maken? Of heb je dat zelf bedacht? Ik als vegetariër zou namelijk niet op het idee komen om andere BBQ'ers hun vlees te ontzeggen, en zou me er ongemakkelijk bij voelen als een heel BBQ-feestje vegetarisch was geworden vanwege mij.
paulus811
13 jaar geleden
Hi SuzyQ, Nee, dat hebben ze niet zelf gevraagd. Ik heb dat zelf bedacht omdat er bij een bbq meestal wel wat heen en weer spettert of aan een rooster blijft hangen. En als jij zou komen, hoef je je echt niet bezwaard te voelen, maar ik wil het wel gewoon goed doen (anders voel ik me weer bezwaard namelijk). Zojuist bedacht ik overigens de oplossing om gewoon twee barbecues neer te zetten, maar dan zijn tips voor de vegetarische kant nog steeds van harte welkom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, het is ook niet bedoeld als kritiek hoor, ik vind het juist hartstikke goed dat je er zoveel rekening mee wilt houden. Maar juist omdat je het zo goed bedoelt, wilde ik even de andere kant (vegetariërs die zich inderdaad bezwaard kunnen voelen, vanuit het idee dat hun aanwezigheid de BBQ voor de anderen verpest) belichten. Barbecue is traditioneel zó'n vleesgebeuren, dat het een andere situatie is dan wanneer je voor gemengd gezelschap in je keuken een lekkere vegetarische maaltijd kookt. De oplossing van twee barbecues neerzetten is trouwens perfect, zo maak je gegarandeerd iedereen blij.
paulus811
13 jaar geleden
Een vraag van twee weken geleden (toen was ik op vakantie overigens, maar dat kan jij niet weten), waar niet één keer het woord vegetarisch in voorkomt. En dan had ik moeten opletten.....
paulus811
13 jaar geleden
debrabrander, wel bedankt hoor want ik zie er leuke dingen bij staan.!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Echt heel lief dat je de barbecue helemaal aan hen aanpast.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vegatopia heeft een heel stel leuke barbecue recepten: http://www.vegatopia.com/vega/kerst/kerstmenus/winterse-bbq#Christiaans-tempehribbetjes (laat je niet verwarren door sommige woorden in de url, het gaat wel degelijk over barbecue)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even een tip omdat je zegt dat ze ook geen van vlees afkomstige producten eten: ik weet niet hoe strikt ze zijn, maar veel kaas is (vanwege het gebruik van stremsel uit kalvermagen) niet vegetarisch. Bij de AH hebben ze wel wat vegetarische kazen (op de ingrediëntenlijst herkenbaar door het ingrediënt 'vegetarisch stremsel', en bij de gemiddelde biologische winkel zul je ook vegetarische kazen kunnen krijgen.
paulus811
13 jaar geleden
Hi SuzyQ, dank voor je toevoeging. Ze zijn redelijk strikt, maar kaas eten ze wel gewoon. Dingen waar gelatine in zit dan weer niet. Ik heb gisteren boodschappen gedaan bij een AH XXL en heb me verbaasd over het aanbod vegetarische vleesvervangers. Het ziet er allemaal uit als gehakballen, schnitzels, worsten en hamburgers maar is vegetarisch (ik vertel je niets nieuws denk ik). Eigenlijk is het dus veel makkelijker dan ik dacht. Alleen nog even opletten bij salades en dan kan de bbq aan. Misschien dat ik zelfs de verstokte vleeseters nog iets kan leren dat er niet altijd beesten geslacht moeten worden om een leuke bbq te hebben. En gelukkig zijn alle gasten nogal makkelijk en gaat het tenslotte om de gezelligheid (zo cliché, maar wel waar).
paulus811
13 jaar geleden
hi panteao, in mijn geval was dat wel makkelijk. Zo kon ik het als niet vegetarier makkelijk herkennen. En ik denk dat de vorm soms gewoon handig is om te verwerken (lees bakken, bbq-en of gebruiken in bijvoorbeeld pastasaus. Er is namelijk ook vegetarisch 'rul gehakt') Er is ook geen beest wat als ingewanden hamburgers en worsten heeft, kennelijk vinden we het in die vormen makkelijk te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, om als resident vegetarian antwoord te geven: het hoeft ook helemaal niet altijd de vorm van bekend vlees te hebben. Kant-en-klare vleesvervangers eet ik vooral als gemaksvoedsel, je hoeft er niet bij na te denken, maar mikt het gewoon in de pan. Vaak voor als ik niet echt wil koken, maar geen zin heb in pizza. Als het willen-lijken-op te ver gaat, is dat ook gewoon irritant. Er bestaan bijvoorbeeld vegetarische cordon-bleus, waarbij tussen twee lapjes wit tofu-achtig spul niet alleen kaas, maar ook een lapje rozegekleurd tofu-achtig spul zit. Dat moet dan een plak ham voorstellen. Maar het is geen ham, het smaakt niet naar ham, het heeft niet de textuur van ham, en het zal nooit ham worden. Maar om je vraag te beantwoorden: - Marketing: vleesverlaters (zo af en toe zonder vlees) kiezen gemakkelijker een product dat ze bekend voorkomt, en pure vegetariërs zijn een te kleine doelgroep. - Wat Paulus al zegt: de vormen zijn gemakkelijk te verwerken. Dat je vegetariër bent wil niet zeggen dat een plat rond ding (zoals een hamburger, groenteschijf etc.) niet gemakkelijk in je pan past. Of dat iets ruls (vegetarisch gehakt) niet heel praktisch is voor in je lasagne. - En tot slot: dat je vegetariër bent, dus zélf geen vlees en vis eet (dat is iets héél anders dan 'tegen het eten van vlees en vis' zijn!) wil niet zeggen dat je vlees en vis niet lékker vindt. Ik vind het heerlijk. Ik kan kwijlen bij het idee aan geconfijte eend. Ik kan enorm trek hebben in een gebraden kip. Er zijn weinig dingen die ik zo mis als van die lekkere Franse droge worstjes of een goede serranoham. Vlees is gewoon lekker. Ik heb alleen de keuze gemaakt dat voor mij dat lekkere niet opweegt tegen het doden van dieren als dat niet echt nodig is om te overleven. Maar geloof me gerust: zodra er een manier gevonden wordt om bacteriën biefstukjes (of eigenlijk liever rib-eyes) te laten breien, sta ik voor in de rij. En tot die tijd ben ik er erg blij mee dat het lokale Vietnamese restaurant fenomenaal goede vegetarische eend bereidt.

Het beste antwoord

Wakker Dier heeft toevallig net een pagina met tips voor diervriendelijk BBQ'en:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
De 10 punten zijn voor het antwoord, de reacties en de manier waarop jij tegen vegetarisch eten aankijkt. Ik ben het 100% met je eens, maar zelf helaas (nu nog) te slap om ook vegetariër te worden. Heb vorige week in Duitsland aan een weiland gestaan, kijkend naar koeien met die onwijs leuke koppen die ook mij aankijken en dan voel ik me echt een sufferd.

Andere antwoorden (9)

Vegetarische recepten voor op de Barbecue
Vegetarisch barbecuen is allang niet meer uitsluitend voor vegetariërs.
Het is een lekkere afwisseling tussen het vlees of vis door.

Let bij het barbecuen van groente op de volgende dingen:

De meeste groenten zijn snel gaar op de barbecue, let er dus goed op.

Als de groente wel zwartgeblakerd aan de buitenkant is maar nog rauw van binnen, probeer de groente dan eventjes te koken voordat je de groente op het rooster legt. En dan even kwasten met een laagje olijfolie en regelmatig keren totdat de groente beetgaar is.

Een paar voorbeelden van groenten die geschikt zijn om te roosteren: aardappelen, tomaten, komkommer, zoete aardappelen, bieten, venkel, artisjokken, asperges, maïs, pompoen, aubergine, courgette, uien, paprika, diverse soorten paddestoelen, wortel.

Als je van bieten houd, geroosterde bietjes is een echte een delicatesse. Veeg een hele biet schoon, snij de bovenkant af, lichtjes in kwasten met olijfolie en leg ze dan ca. 1-1,5 uur op het rooster van een middelhete bbq. Ze zijn klaar als je makkelijk met een vork er in kunt prikken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
Dank voor je uitgebreide antwoord en inderdaad, het kan ook voor niet-vegetariers een leuke afwisseling zijn. Die bietjes lijken me wel wat, maar die kook ik dan voor. 1,5 is wel erg lang. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja is ook lang maar een biet is een harde groente
grote champignons gevuld met pesto van koriander, of met geitekaas
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat dacht je van:
- gevulde paprika's met risotto en mozzarella
- Kastanjechampignons met sojasaus en bosui
- Salade van gegrilde roma tomaatjes
- Gegrilde Venkel met overjarige hollandse kaas
- panini met portobello en tomaat
- Gepofte aardappels met zure room
- gorgonzola pizza broodjes
- gemengde gegrilde salade

Als een van deze gerechten je lekker lijkt, kan ik het recept voor je uittypen, laat maar horen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja kijk is op deze link staan leuke gerechten
http://www.smulweb.nl/zoeken/?type=recepten&query=vegentarich
ik hoop dat je er wat aan hebt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Griekse kaasspiezen zijn erg apart en lekker erbij.
Je hebt nodig;
2 zakjes halloumi kaas,1 tl. oregano, 1 tl.rozemarijn, 6 el.
olijfolie, grove peper, kleine puntpaprika`s en satehprikkers.
Snijd de kaas in dikkere repen. Roer de kruiden door de olie en peper door elkaar. Druppel dit over de kaas. halveer de schoongemaakte puntpaprika`s en leg steeds een helft op de kaas. Neem nu de in water geweekte satéprikkers en steek de kaas samen met de paprika erop aan de prikker. Leg ze ca. 10 min op de grill. Wel af en toe draaien.

Gegrilde aardappelen met ananas;
Was 4 grote aardappels en gaar ze ca, 20 min. voor. Spoel ze af onder koud water en laat ze afkoelen. Snijd ze dan in dikke plakken. Neem een verse ananas en was hem (niet schillen) Halveer hem in de lengte en snijd ook in dikke plakken. Pel 3 t. knoflook en snijd in heel dunne schijfjes. Roer de knoflook door 4 el. olie en breng op smaak met zout en peper. Gril de aardappels en ananas
3-5 min. aan iedere kant en bestrijk tussendoor met de knoflookolie.
13 jaar geleden
Ik zal je zeggen wat ik als verstokt vegetarier (die geen hap eet van spullen die op hetzelfde rooster als vleesproducten hebben gelegen) neemt. (Kies i.i.g. voor een vleesloos rooster of doe alles in folie)
Ik ben zelf altijd erg blij met wat gepofte aardappel , opgelekkerd met bv mozzarella en italiaanse kruiden , creme fraiche , , tijm, basilicum, kruidenboter, of een andere kruidige verrassing in het midden verstopt. En verder zijn spiesjes met brokjes groenten afgewisseld met piepertjes en vegetarische balletjes ook altijd heerlijk.
Een paar lekkere sausjes (ook apart, geen vleesdoordrenkte drab) doet verder wonderen en een salade met wat rucola en walnoten maakt het af.
Niet vreselijk ingewikkeld.. maar strikt gescheiden van vlees. Dat spreekt echte vegetariers aan.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ach, ik zie te laat dat je het helemaal vegetarisch gaat doen. Hartstikke sociaal! Ik hoop voor je dat notoire vleeseters niet teleurgesteld reageren!
Ik hoef het bijvoorbeeld in mijn familie niet zo te doen, want dan komt (of blijft) er haast niemand.
Zorg dan i.i.g. dat er genoeg te bijten is (stokbrood en ander stevig spul) want vleeseters hebben er doorgaans een hekel aan om hun tanden in vervangers te zetten...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een paar marsh mallows moet er ook bij kunnen :)))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en een wijntje...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de hamburgers zijn lekker