Hoe kan je op een gemakkelijke manier vlees vervangen als je een intolerantie hebt tov soja en tarwe?

mijn dochter heeft een intolerantie voor soja en tarwe. Niet dat ze onmiddellijk ziek wordt, maar ze krijgt na enige tijd klachten als darmklachten, kortademigheid enz...
dus ze kan het beter mijden.
ze eet nu vaak falafel (zelfgemaakt) en speltseitan, maar dit komt stilaan haar strot uit. dus we zoeken alternatieven. Alleen zijn nagenoeg alle vleesvervangers uit de gewone handel gemaakt op basis van soja of bevatten ze tarwe. Peulvruchten zoals linzen is ze ook beu gegeten. Bij kaas verdraagt ze enkel bio-geitenkaas, maar dat eet ze al op haar boterham.
we hebben ook al haverkoekjes en dergelijke gemaakt, maar na een dag werken is dat een behoorlijke klus. en het is ook niet zo lekker dan bv. een sojaschnitsel, spinazieburger of dergelijke.
zijn er nog makkelijke mogelijkheden om vlees te vervangen, die geen soja noch tarwe bevatten? met makkelijk bedoel ik: heel makkelijk en snel zelf te maken of gewoon verkrijgbaar in de handel. en vooral: lekker!

Ritsuka
8 jaar geleden
gaat het om de eiwitten of om bepaalde vitamines die ze binnen wil krijgen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zijn jullie wel eens bij een diëtist geweest voor recept tips?
Champignons af en toe, een dagje tussendoor is geen probleem lijkt mij.
Daar kun je ook volop mee variëren. Ik vervang vaak kip door champignons.
liveisgreat
8 jaar geleden
@ritsuka: ze wil de stoffen binnen krijgen die normaal gezien in vlees zitten.
Ik denk dan aan ijzer, eiwit enz...
we hebben nu eenmaal zo een voedingspatroon van "aardappelen (of rijst of...), groenten en vlees of vleesvervanger". In een veggierestaurant maken ze een stuk of 5 gerechten bij elkaar zodat je m.i. ook zonder vleesvervanger bijna alle voedingsstoffen binnen krijgt. Al heb ik nog wat vragen bij B12, de vitamine waarvan ik vernam dat vele veggies hier een tekort in hebben.
Die vleesvervangerindustrie is stilaan een miljoenenbussiness wat prima is op vlak van aanbod maar ook weer een mythe schept, nl dat men in alle gevallen gezonder en milieubewuster eet als men ipv vlees een vleesvervanger gebruikt.
@wrk132 dat weet ik niet. ik eet soms wél vlees mijn dochter absoluut niet. ik respecteer dit volkomen. maar idd de dokters hebben haar al gezegd dat het makkelijker zou zijn mocht ze gewoon vlees eten. Doch al sinds baby wilde ze bij de eerste hapjes "gewoon eten" geen vlees, net als haar vader trouwens als baby. Een soort "aangeboren veggie" heb ik de indruk.
liveisgreat
8 jaar geleden
@crea champignons mag ze ook niet eten :-(
liveisgreat
8 jaar geleden
een diëtiste kan ons hier helaas niet helpen, mijn dochter doet nu een superdure bloedonderzoek waaruit voor eens en voor altijd duidelijk moet zijn voor welke voedingsmiddelen ze intolerant is...
via gezondeshop.nl... als het allemaal doorgaat tenminste. Men zou van daaruit het bloed naar een Duitse firma sturen maar daar is niets toegekomen, zelfs geen mail noch een bestelbon... Hopelijk geen linke troep :-/
Ritsuka
8 jaar geleden
kan zo'n test niet via de huisarts? Ik lees online trouwens dat ze dit normaal met een buisje bloed doen, zo'n druppel lijkt mij wat weinig.
Ritsuka
8 jaar geleden
http://www.ouders.nl/artikelen/kan-een-bloedtest-allergie-aantonen
alleen een bloedtest geeft trouwens geen uitsluitsel
Ritsuka
8 jaar geleden
dit klinkt als een interessante test http://www.isala.nl/patienten/folders/5994-onderzoek-naar-voedselallergie
Utrecht
8 jaar geleden
Moet ik je teleurstellen: uit een bloedonderzoek kan je geen intoleranties afleiden. Wel allergieën (want dat zijn immunologische reacties).
Dan Gezondeshop.nl..... Mijn gezond verstand heeft hier moeite mee....
liveisgreat
8 jaar geleden
bedankt allen, ik geef het door naar mijn dochter.
Die gezondeshop idd... maar mijn dochter is meerderjarig en betaalt het zelf, ik kan maar adviseren. En Test Aankoop inschakelen als het fout loopt...
tinus1969
8 jaar geleden
Waarom wil ze geen vlees eten, terwijl dat a. gezond is en b. ze alternatieven niet verdraagt?
Erna55
8 jaar geleden
Gezondeshop.nl Even wat citaten uit een tekst: Meer dan tweederde van de mensen hebben last van een IgG voedselallergie die veel onverklaarde klachten kan veroorzaken.
( dit is pure kolder ! ) Om te testen welke voedingsmiddelen men beter kan mijden moest vroeger bloed worden gerikt in een prikpoli of ziekenhuis. ( nee, artsen laten geen bloed prikken om te kijken welke voedingsmiddelen je beter kunt vermijden ) Dankzij nieuwe technieken is dat niet meer nodig. Met de vinger voedselallergietest kunt u zelf met de bijgeleverde lancetten bloedd druppels opvangen op een speciaal hiervoor ontwikkled papier en in een envelop aan het laboratorium sturen. Het is eenvoudiger, voordeliger en even betrouwbaar! ( voordeliger ?? En dit kost slecht 435 euro ! ) Gezonde shop heeft geen verstond van gezondheid. Ze verkopen wel heel veel spullen die je gezondheid zouden verbeteren. Zo ook B.v. Voor slechts 259 euro een alkaline basisch watermaker . Basisch water is gezond water.
( nee..... )
Het wordt ook wel 'basisch actief' water genoemd. Het is gezond en lekker drinkwater dat is gefilterd, kleine waterclusters ( ????? ) bevat en een overschot aan vrije elektronen.
( kolder )
Het is antioxidatief water wat betekent dat het vrije radicalen kan neutraliseren.
( nog nooit heeft de schrijver enige medische kennis opgesnoven )
Basich actief water kan worden gemaakt door de Waterman en door basisch Waterionisatoren. Dus : Je kunt veel geld kwijt aan kolder en onzin.
Ik ben aan het zoeken gegaan wat de achtergrond is van deze site, nog niet kunnen vinden.
carmel163
8 jaar geleden
Jullie hebben vast zelf ook al aan eieren en noten gedacht.... Verder kwam ik dit recept tegen van een zeewierburger. Het past niet 100%, je zult bijv. het broodkruim moeten vervangen, maar misschien geeft het inspiratie voor een keer een andere smaak? http://www.zeewierwijzer.nl/recepten-met-zeewier/alle-recepten/burger.html Ook las ik dat er lupine burgers bestaan van Vivera. Helaas is hun site 'under construction' dus ik kan je geen goede link geven. Hier is wel wat info erover: http://www.voedselallergie.nl/allergenen/31-lupine.html#lupine
Erna55
8 jaar geleden
Je dochter is meerderjarig. Heeft ze zich zelf al verdiept in wat ze als vleesvervangers kan eten ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
B12 tekort zie je met name bij veganisten. Anno nu krijgt de (westerse) mens zo veel van alles binnen, dat preparaten en vitaminepillen zelden nodig zijn.
Maar ik krijg het idee dat je dochter weinig keuze heeft, mits zij een gezond leven wilt leiden.
Verder zijn de alternatieven al wel zo'n beetje opgesomd.
Ik weet niet welke motivatie(s) je dochter heeft voor haar vegetarische leefstijl, maar ze zou insecten kunnen overwegen als het haar om de pragmatische gevolgen van de bio-industrie te doen is. De vraag is voor vegetariërs: hoeveel ben je bereid aan luxe, of in het geval van medische problematiek, gezondheid op te geven om je principes in de praktijk te brengen? Overigens sluit ik mij aan bij de waarschuwingen over gezondeshop.nl; die hele website schreeuwt 'pseudowetenschap!'.
liveisgreat
8 jaar geleden
@erna55 nou...wat een opmerking. Mijn dochter is meerderjarig klopt en heeft zich uiteraard al verdiept. Ze komt ook nog één keer per week bij me eten (als ze naar haar cursus hier in de buurt gaat) en dan is het ook maar zo handig dat ik iets kan maken dat eens iets anders is.
Ja die gezondeshop... ik heb haar gewaarschuwd maar ze heeft zich door een Osteopaat laten ompraten. Centen gekregen via haar stiefvader... erg "gezond" zag die shop me er niet uit en de historie met de bloedstalen bevestigen dit...
Erna55
8 jaar geleden
@liveisgreat: mijn vraag of je dochter zich er zelf in had verdiept, is niet meer dan een vraag. Zij zou je ook kunnen vertellen wat ze gevonden heeft aan gemakkelijke vleesvervangers en ook wat ze lekker vind.
Erna55
8 jaar geleden
Uit: http://www.kwakzalverij.nl/1534/Stop_osteopathie_het_is_geen_geneeskunde
Osteopaat:
Het is te gek voor woorden dat osteopaten de moderne geneeskunde en daarbij alle ontwikkelingen in de paramedische wereld naar evidence based medicine aan hun laars lappen.' 'Klopt, die geneeskundestudenten hebben gelijk, de werking van de meeste osteopathie is wetenschappelijk niet bewezen', bevestigt Willem Betz, voorzitter van de Vlaamse zusterorganisatie Skepp op 18 december in het tv-actualiteitenprogramma Terzake. Betz, adviseur van de Belgische overheid, reageert op de televisie enigszins genuanceerd: 'Er is onder osteopaten heel veel kwakzalverij. Toegegeven, er gaat een zekere bewezen heilzame werking uit van osteopathie bij de behandeling van bepaalde spier- en gewrichtsproblemen in rug en nek. Veel osteopaten gaan echter verder dan die spieren en gewrichten en claimen de meest merkwaardige dingen. Dat is kwakzalverij.'

Het beste antwoord

IN geval van vegetarisch eetpatroon wordt het volgende aangeraden:
Eiwitten kun je halen uit:
- eieren
- melk en melkproducten
- graan en graanproducten (in haar geval dus buiten tarwe om, en in geval van hevige allergie ook buiten spelt, rogge, haver, kamut, mais en gerst. Denk dan aan teff, bulgur etc)
- peulvruchten

IJzer haal je uit:
- groenten (vooral groene groenten)
- volkorenbrood
- ontbijtgranen (zie hierboven bij graan)

Vitamine B12 uit eieren en melk(producten)

Vitamine B1 uit brood en graan, groenten en melk(producten)

Buiten de soja en tarwe (en ik las ook over peulvruchten) zijn er dus nog veel mogelijkheden, maar je moet wel veel varieren!

op vegetariers.nl zie je een voorbeeld voor een week aan vleesvervangende producten