Gelatine wordt gewonnen uit huiden en botten van dieren. Om die reden hebben veel vegetariërs moeite met dit product. Mensen die vanwege hun geloof geen varken mogen nuttigen (Joden, Islamieten) mogen dit product niet eten, maar een vegetariër maakt zelf uit hoe 'streng hij/zij in de leer' is.

Er zijn dus vegetariërs die uit principe geen producten met gelatine nuttigen en er zijn vegetariërs die hier totaal geen problemen mee hebben.

Voor vegetariërs is gelatine lastig te vermijden omdat het vaak in producten zit waarvan de samenstelling niet eenvoudig is af te lezen van een ingrediënten-declaratie. Het kan weleens voorkomen in de mousse die ze je in een restaurant voorzetten, in het gebak dat een collega op het werk uitdeelt of in het snoep in de schepbakken bij de drogist.

Voor elke vegetariër is het dus een keuze om te bepalen hoe hij/zij omgaat met producten waarin gelatine verwerkt is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

als vegetarier heb ik geen problemen met het eten van gelatine, maar voor een veganist lijkt het me not done.
14 jaar geleden
een vegetariër mag alles eten maar diegene eet geen vlees dus in gelatine zit degelijk vleesproducten in verwerkt en als vegetariër is het niet raadzaam om dat te gaan eten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een vegetariër eet geen producten die zijn verkregen door het doden van dieren, zoals vis, vlees en gevogelte. Strikt genomen eten vegetariërs ook geen dierlijk stremsel (verwerkt in de meeste soorten kaas) en geen gelatine...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een vegetariër 'mag' eten wat hij of zij wil.

Ik kies er voor om geen vlees te eten, heel soms wel vis, zo'n 3 tot 5 keer per jaar. Met gelatine heb ik niet zo'n probleem, maar als ze hetzelfde product zonder dierlijke stoffen hebben, dan neem ik dat liever.

Ik heb ook een korte tijd reguliere kaas gemeden, vanwege het stremsel, dat uit de magen van jonge kalfjes komt. Maar het was te moeilijk om aan lekkere kaas met vegetarisch stremsel te komen.

Maart als ik wil. dan 'mag' ik best een vette gehaktbal. Daar heeft niemand iets over te zeggen.
14 jaar geleden
gelatine word gemaakt door het fijn malen van botten en beenderen van dode dieren, het is dierlijk product.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad , daarom stel ik de vraag :-)
Een vegetariër 'mag' en 'kan' alles eten. We hebben het namelijk niet over een religieuze regel of een doktersvoorschift.

Het verschilt dan ook per vegetariër. Zelf koop ik geen producten met gelatine, maar neem ik in een restaurant gerust een pepermuntje na het eten, terwijl ik weet dat daar ook vaak gelatine in zit.

Overigens gaat het er niet om of het vlees of een restproduct is. Het gaat erom of het dier moet worden gedood om het te verkrijgen. Ik eet bijvoorbeeld ook niets waar vleesbouillon in verwerkt is, ook niet als alle stukjes vlees er zorgvuldig uit gevist zijn. Geen vlees, wel dood beest.

(Nu ben ik niet helemaal recht in de leer en eet ik wel niet-vegetarische kaas, maar dat is weer een ander verhaal.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerlijk en sterk antwoord en we lijken wel op elkaar in dat opzicht :-).
nee want gelatine is gemaakt van dierlijke botten en een goed alternatief is het bindmiddel: agar-agar dit komt uit zeewier
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gelatine bevindt zich in een grensgebied als je het over vegetarisme hebt. Een mens "mag" alles eten, maar zodra je vlees, vis of kip eet, ben je geen vegetariër meer. (Je kan natuurlijk wel vegetarisch eten, maar dat kunnen ook de mensen die normaal vlees eten).

Gelatine is een product, dat nogal verborgen, smakeloos en onzichtbaar is. Vlees eet men meestal omdat men het lekker vindt, maar "Mmmmm.. vandaag lekker gelatine gegeten..." hoor je niet vaak. Feitelijk moeten er nog steeds dieren gedood worden om de meeste dropjes, snoepjes en ijsjes van gelatine te voorzien. Het is maar welke gedachte je het lekkerste vindt. Ik vermijd gelatine zoveel mogelijk, en dat lukt me aardig.