Hoe gebruik ik natriumbicarbonaat in de voeding ?

Ik hoorde: 1 koffielepel oplossen in water (maar met welke verhouding ?) en dagelijks drinken.
Kan het ook op andere manieren in het lichaam opgenomen worden om het lichaam gezond te houden / te maken ? Kan het in het water gedaan worden om te koken, om koffie te maken ... ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.7K
Amadea
10 jaar geleden
Nee, een theelepel. Je krijgt last van diarree als je teveel gebruikt. De koffielepel in een glas water is om mondwater te maken, waarmee je door te spoelen (en niet te slikken) een slechte adem bestrijdt.
Cryofiel
10 jaar geleden
Waarom zou je natriumbicarbonaat innemen? Zodra het in de maag komt reageert het met het maagzuur tot keukenzout, water en koolstofdioxide. Het keukenzout is nutteloos, water zit er al genoeg in de maag, en het koolstofdioxide leidt hooguit tot wat oprispingen alvorens je het uitademt (of opboert). Daarna moet de maag wat harder werken om de zuurgraad weer op peil te krijgen, afhankelijk van hoeveel natriumbicarbonaat je hebt ingenomen.

Het beste antwoord

Een volslagen onzinnig gebruik. Natriumbicarbonaat gebruik je als je last hebt van teveel maagzuur (zie de reactie van cryofiel). Dat wordt dan verkocht als "zuiveringzout".
Het wordt ook bij het bakken van taarten, brood en pannekoeken gebruikt. Dat kun je gebruiken in plaats van gist, om het te laten rijzen (Zie het boeren van cryofiel). In dat geval ligt het in de winkel als bakpoeder.