Kunnen geglazuurde borden vleeseiwitten absorberen die in de magnetron weer loskomen?

Vegetarische vriendin beweert dat ze vlees proeft en ruikt als ze bordjes in magnetron heeft gebruikt. Dit terwijl bordje 2 weken geen vlees heeft aangeraakt en meerdere malen is afgewassen met schuurspons.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.6K
Rieneke1
10 jaar geleden
Zit tussen de oren.
Misschien wegwerpbordjes speciaal voor haar aanschaffen?
anneliez
10 jaar geleden
weer eens met rieneke
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien dat er dampen op de ventilator of de magnetron zelf zijn neergeslagen door het ooit opwarmen van vleesgerechten.
Dat zou eventueel de smaak kunnen beïnvloeden van opgewarmd eten.
Maar dat is wel ver gezocht ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is heeeeeeeeeeeeeeeeeel ver gezocht, is maar een idee.
Het is helemaal niet mogelijk dat borden eiwitten absorberen.
Ook in de ventilator van de microgolf kunnen geen eiwitten zijn neergeslagen zoals Jackall denkt. Eiwitten kunnen niet verdampen dus ook niet terug neerslagen.
Die vegetarische vriendin moet misschien eens gespecialiseerde hulp inroepen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wees blij, dan zit er tenminste nog een beetje smaak ook haar eten.

Het beste antwoord

Als in je geglazuurde borden geen barstjes zitten kan er niets door. Maar met het blote oog kan je die barstjes soms niet zien, dus het kan misschien wel het geval zijn dat doorheen de barstjes wat vleesjus gelopen is. Het beste is denk ik om een aantal nieuwe bordjes te kopen, in een andere kleur, zodat je vriendin daar haar veggiemaaltijd mee kan bereiden. ZIj heeft blijkbaar een heel gevoelig reuk- en smaakorgaan.
Uiteraard kan het ook aan de magnetron liggen. Als je daar vaak vlees in bereid en je hebt hem al een tijdje niet schoon gemaakt, kan er bv. wel iets gemorst zijn. Goed schoonmaken met water en een ontgeurend reinigingsmiddel (+ afspoelen!) is dan de boodschap.