Wat is het verschil tussen biergist en edelgist?

Ik wil namelijk veganistische kaas maken volgens een Engelstalig recept. Daar heb ik "nutritional yeast" voor nodig, wat dus blijkbaar edelgist is.
Vandaag heb ik in de natuurvoedingswinkel biergist aangekocht. Het smaakt inderdaad een beetje parmezaanse kaas-achtig. Maar is dat nu hetzelfde?

Een suggestie die ik online las, is dat biergist "een" edelgist zou zijn... Klopt dat?

Groetjes :)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
12.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik geloof dat de gistvlokken die je in natuurwinkels kan kopen de nutritional yeast is die in Engelstalige recepten gebruikt wordt. In ieder geval kan je ze prima gebruiken om een kaasachtige sauzen van te maken, het lijkt niet echt heel erg op kaas, maar kan wel dat lekkere macaroni-met-kaas-gevoel geven.

Het beste antwoord

Nee, dat klopt niet helemaal.

Beide soorten zijn gisten afkomstig van de Saccharomyces cerevisiae, de gist die de mens gebruikt al duizenden jaren voor de productie van brood, bier, allerlei alcoholische dranken, noem maar op...

Biergist (of broodgist, of bakkersgist, of brouwersgist) is de levende gist, die onder gunstige omstandigheden kan de koolhydraten in het voedsel omzetten in (onder andere) alcohol en koolzuur. Daarnaast produceert gist allerlei andere stoffen die de kenmerkende aroma geven aan brood, bier en alle gefermenteerde producten.

Edelgist is exact dezelfde gist, maar dan geïnactiveerd. Lees: dood. Deze gist produceert dan geen alcohol, geen gas en geen aroma's. Edelgist is dus niets anders dan een smaakmaker, die tevens rijk is aan vitamines, met name vitamines van het B-complex.

De levensmiddelenindustrie gebruikt heel vaak iets wat erg veel lijkt op edelgist. Je vindt het vaak op het etiket van kant-en-klare maaltijden: gistextract, en dat is bijna hetzelfde als edelgist. Gistextract wordt dan in gigantische hoeveelheden geproduceerd, en het proces wordt zorgvuldig aangestuurd zodat de gist de smaak ontwikkelt die de klant wenst.

De typische smaak van edelgist en gistextract heb je heel goed omschreven: het smaakt naar kaas. De stof die hiervoor zorgt is glutamaat, die in grote hoeveelheden zit in gist, maar ook van nature in rijpe kazen (b.v. Parmezaanse kaas) en tomaat. Vandaar dat deze zulke goede smaakmakers zijn en zo geschikt voor sauzen.
Glutamaat ken je ook mischien als E-620 of MSG (mono sodium glutamaat), en is een toegestaan additief, typisch van Aziatische keuken.

Ik zou in ieder geval geen biergist (of bakkersgist) aan je kaas toevoegen, want die gaat dan fermenteren, en of dat de bedoeling is... dat durf ik niet te zeggen.
Edelgist dient voor de smaak en als bron van vitamines.

Succes verder met het maken van kaas!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankjewel!
amc
10 jaar geleden
+ as always!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
:-D
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik heb biergist in gedroogde poedervorm gekocht welke bruin oranje van kleur is, is dit nu levende biergist. Wat is het verschil tussen levende biergist en niet levende biergist.
De poeder biergist wordt gebruikt voor het aanmaken van voeding voor karpervissen en ook toegevoegd aan paardenvoeding.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Behalve dan dat smaakversterker toch heel anders is en een hele andere, kwalijke uitwerking heeft op je lichaam.