Word je van pure honing dik die rechtstreeks van de imker komt zonder toegevoegde suikers ?

Weet jij het antwoord?

/2500

Dat ligt eraan hoeveel je ervan eet. Maar honing barst van de suikers, en bevat dus heel veel kilocalorieën. Het is een fabeltje dat je van 'natuurlijke' suikers niet aan zou kunnen komen. Aan honing wordt bij mijn weten trouwens nooit suiker toegevoegd. Het is al mierzoet van zichzelf.

Suikers zijn slecht voor je gebit, maar afgezien van dat maakt het weinig uit hoeveel je er van eet en wat voor type koolhydraat je eet, afgezien van het feit dat fructose eerst in de lever omgezet moet worden, wat negatieve gevolgen heeft op de vetstofwisseling. Aangezien honing en gewone suiker een erg groot aandeel fructose hebben zijn ze uit voedingsoogpunt inferieur aan glucose en zetmeel (polyglucose). De afbraak van zetmeel gaat zo snel, dat het geen verschil maakt bij het opnemen van glucose in de darm, of je zetmeel of glucose eet. Alle typen suikers en samenstellingen van suikers worden door de lever omgezet naar glucose, zodat deze suiker de enige is die in noemenswaardige hoeveelheden in het bloed voorkomt. (Het is alsof je aan de grens binnenkomt en eerst je geld omzet naar lokale valuta). De verwerking van met name vetten is een stuk gecompliceerder. Daarom valt er niet zo heel veel over te zeggen, behalve dat sommige koolhydraten juist heel moeilijk verteren, zodat de verwerking door bacteriën in de darm wordt verzorgt waardoor je een opgeblazen gevoel en winderigheid kunt krijgen. De snelle vertering van zetmeel komt doordat het in allerlei stukken wordt geknipt, terwijl van andere ketens alleen de uiteinden worden afgeknipt. Om fructose te mijden zou ik honing, rietsuiker, bietsuiker, fisdranken en zoet fruit mijden ten gunste van aardappelen, brood en rijst. Online is vrij veel te vinden over de gevolgen van consumptie van fructose, diabetes type 2 en vetzucht. Bij mensen schijnt het trouwens niet zo een vaart te lopen als bij proefmuizen.

Ja, in honing zit veel (natuurlijke) fructose namelijk 40% !! Uiteindelijk KAN langdurig en veelvuldig gebruik van fructose leiden ( bij iedereen ) tot : - metabool syndroom. ( klachten met betrekking tot de stofwisseling, hoog cholesterol, hoge bloeddruk, zwangerschapdiabetes ) - Insulineresistentie - Obesitas - Leververvetting - Diabetes - En cardiovasculaire aandoeningen. ( hart en vaatziekten ). Dus niet denken dat fructose "gezonder" zou zijn, je kunt het beschouwen als pure suiker, aangezien het dezelfde effecten heeft bij overmatig gebruik.

Bronnen:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezond...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fructose
http://plazilla.com/fructose-wat-is-dat-nu...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100